18 391 läst · 41 svar
18k läst
41 svar
Plastmatta asbest
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Det är generellt svårt att säkert avgöra asbetsförekomst utifrån utseendet. Om man absolut behöver veta får man skicka på analys. Annars kan man ju vidta "normala" försiktighetsåtgärder oavsett (dvs. andningsskydd, handskar och engångs-kläder typ overall).
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Hallejulia skrev:ok.. hade nämligen byggare hemma som rev upp en matta med asbest i. Labbet kunde bara konstatera att det var asbest, men inte vilken typ. Läste att Antofyllit var vanligt i just asbestpapp. Men det kanske var annorlunda med pappen som användes under golvmattor.
Färgen på pappen var mer åt det vita hållet, än det gråa. Om det nu skulle vara en indikation på krysotil asbest[/QUOTE
Kan nog stämma, brukar vara vit med någon dragning åt grått.
- Arbetsmiljöverket har detaljerad beskrivning gällande förekomst och typ av asbest i olika applikationer.
[länk]
så med störst sannolikhet antofyllit..
antar att den typen av asbest är farligare än den vita?
antar att den typen av asbest är farligare än den vita?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.Hallejulia skrev:
Redigerat:
hscn skrev:Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.
jag förstår.. mest orolig över mina barnhscn skrev:Ingen aning om farlighetsgrad, tror ingetdera är nyttigt. Man ska dock inte överdriva risken, har själv vid några tillfällen både rivit och lagt mattor med asbestskikt utan särskilda skyddsåtgärder under sent 70-tal. Hittills inte noterat några följder trots massiv cigarrettrökning under många år fram till millennieskiftet.
Düsseldorff skrev:
Hej lånar tråden och frågar angående min trapp från källaren. Om det finns någon som kan bedöma angående asbest, mattan har legat där sen huset byggdes -72.
Ena bilden föreställer som ni ser trappsteg där ett steg har mattan kvar och den andra limrester.
Dom andra bilderna är mattans baksida
Ena bilden föreställer som ni ser trappsteg där ett steg har mattan kvar och den andra limrester.
Dom andra bilderna är mattans baksida
Jag bedömer det som en plastmatta med textil- eller pappersunderlag.L Leffe404 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 378 inlägg
Ser ut som linoleum. Bara en analys kan säga säkert vad den innehåller.
Magnus E K skrev:
Magnus E K skrev:
Aha. Jag har läst om några som har haft den här gröna baksidan som visade sig vara asbest fri. Jag ska själv skicka in en likadan för prov när jag ta tummen ur.Magnus E K skrev:
Är det nån som vet vad det var för material dem änvänd på dem gröna?
Vad var ditt svar? Också läst och sett ett par med den gröna baksidan där ingen fått svar att den innehåller asbest, hade en mindre bit/längd som satt kvar under och följde med när vi rev en bokhylla. Färg (och rester gissar jag) satt kvar från pappen i betongen vilket visade på ingen asbest, mattan var redan på tippen men vill minnas den var mer av en skumplast. Typisk Novilonmatta i radhus byggt 1978.M Mrplip skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 516 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 516 inlägg
1978 var det välkänt att asbest var farligt och det hade redan fasats ut i de flesta produkter.Johani4 skrev:Vad var ditt svar? Också läst och sett ett par med den gröna baksidan där ingen fått svar att den innehåller asbest, hade en mindre bit/längd som satt kvar under och följde med när vi rev en bokhylla. Färg (och rester gissar jag) satt kvar från pappen i betongen vilket visade på ingen asbest, mattan var redan på tippen men vill minnas den var mer av en skumplast. Typisk Novilonmatta i radhus byggt 1978.
Produkter som diskuteras i tråden