Magnus E K
Jag tänkte mig att helt enkelt lägga ett nytt golv ovanpå; så gjorde jag i övriga rum i min gamla lägenhet efter att jag fått veta att det var asbest i det jag redan rivit. Det läcker ju inte ut asbestfibrer från mattan så länge den är hel. (Om det är lösa skarvar och kanter så tejpa först med åldersbeständig tejp.)

Nackdelen är förstås att det fortfarande finns där om man ändå skulle bli tvungen att riva senare på grund av t ex vatten- eller brandskada.

• Gilla
Frida80
  • Laddar…
Det kan vara en lösning för gillestugan. Kanske bäst att limma en plastmatta uppå, det borde ju bli tätt. Det som oroar mig mer är, att jag har levt med de lösa kanterna och skadade stuvbitar i garderoben i 7 år utan att vara medveten om faran. Nåja, dessa bitar måste i alla fall avlägsnas på något sätt, där går det inte att limma över.
Tack i alla fall för svaren!

F Frida80 skrev:
Det som oroar mig mer är, att jag har levt med de lösa kanterna och skadade stuvbitar i garderoben i 7 år utan att vara medveten om faran.
Vad skulle faran ha varit? Så länge man inte river upp en massa damm så är det inget farligt. Det är ju liksom inget radioaktivt ämne som ligger och strålar omgivningen...

• Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad skulle faran ha varit? Så länge man inte river upp en massa damm så är det inget farligt. Det är ju liksom inget radioaktivt ämne som ligger och strålar omgivningen...
Nej, stråla gör det inte, så förhoppningsvis är det ingen fara. Det som jag menar är att den gråa asbestpapp har legat öppen på kanterna som har kommit upp, som bilden visar. Asbestpapp har en mycket hög fiberkoncentration och det finns källor som påstår att det räcker med ett litet luftpust att fibrarna lossnar. Nu tror jag att det inte finns så särskilt mycket luftströmning på en garderobsbotten... Det är intressant att jämföra hur man hanterar temat i olika länder. När jag läser studier, berättelse m.m. som kommer från Tyskland, där man som privatperson inte ens får ta ut sådana golv själv, kan man tro att det räcker med ett litet hål i mattan för att kontaminera hela huset. I Sverige är uppfattningen "om du inte rör det, händer inget", mer utbrett. Det är svårt att få en objektiv syn på saken.

Hej, nu är den testat och tyvärr så innehåller den asbest. som befarat på mattan baksida.

Man kan ju tycka vad man vill om asbest men det går att mäta halter av asbest i all luft helt naturligt. Det är väl det enda objektiva man bör ha med i beräkningen. Du har alltså troligen andats i dig miljontals gånger mer asbestfibrer helt naturligt än vad det kommer att finnas i nå kvadratdecimeter matta i en garderob........

• Gilla
Klabboy
  • Laddar…
Hej! Någon som kan bedöma om det här kan innehålla asbest? Tycker inte direkt detta påminner om den flagnande pappen längre upp i tråden
Mvh/Per

• Gammal beige byggmaterialbit med fläckar och avflagningar på en plywoodyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Naturligtvis omöjligt att garantera men allt tyder på den asbestfria varianten från och med 1977

Renoveringsrum efter borttagning av golv och garderober med synlig gammal färgsättning och rör.
Skapa konto
Tomt rum med betonggolv och träpanel i taket efter borttagning av matta, synlig orange radiator.
Skapa konto
Renoveringsrum efter borttagning av golv och garderober med synlig gammal färgsättning och rör.
Skapa konto
Lite uppdatering: nu är mattan borta. Jag bestämde mig till slut för sanering för att kunna glömma ämnet. Detta var nog rätt beslut eftersom det visade sig att det fanns rester av den matta med asbest även under den nya i trapphuset, inte ens under hela nya mattan men lite här och var Nu är golvet borta både under trappan och i gillestugan. Återstår arbetet med återställandet, frågan vilket golv vi ska lägga mm. håll tummarna att vi hinner en bit på vägen före jul. När vi rev garderoberna kom denna tjusiga färgsättning fram,det lär nog gå några 100 liter färg... Förresten, saneringskillarna tog även med den gamla rörisolering, så jag blev av även med den asbesten.

Vad kostade kalaset?

• Gilla
ymmij12 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad kostade kalaset?
Mycket

Det lustiga är dock att sanering av enklare arter oftast handlar om 99% kostnad för sinnet i sig och sen 1% nytta........Själva oron är oftast större än den eventuella påverkan det ger.

hscn hscn skrev:
Bifogar en länk med mycket bra bild på hur asbestlagret brukar se ut. [länk]
De asbestfria senare varianterna var lite olika. Novilon t.ex. som var ett populärt märke använde ett lager som närmast liknade styv ganska hård skumplast.
Hej,
Vet du vilken typ av asbest som användes i dessa mattor?

Hejochhåvadetgår Hallejulia skrev:
Hej,
Vet du vilken typ av asbest som användes i dessa mattor?
Brukar vara kortfibrig Krysotil (vit asbest) vanligen 80 till 100 viktprocent i själva asbestlagret.

Redigerat:
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Brukar vara Kortfibrig Krysotil vanligen 80 till 100 viktprocent i själva asbestlagret.
ok.. hade nämligen byggare hemma som rev upp en matta med asbest i. Labbet kunde bara konstatera att det var asbest, men inte vilken typ. Läste att Antofyllit var vanligt i just asbestpapp. Men det kanske var annorlunda med pappen som användes under golvmattor.
Färgen på pappen var mer åt det vita hållet, än det gråa. Om det nu skulle vara en indikation på krysotil asbest

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.