18 615 läst · 41 svar
19k läst
41 svar
Plastmatta asbest
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Jag tänkte mig att helt enkelt lägga ett nytt golv ovanpå; så gjorde jag i övriga rum i min gamla lägenhet efter att jag fått veta att det var asbest i det jag redan rivit. Det läcker ju inte ut asbestfibrer från mattan så länge den är hel. (Om det är lösa skarvar och kanter så tejpa först med åldersbeständig tejp.)
Nackdelen är förstås att det fortfarande finns där om man ändå skulle bli tvungen att riva senare på grund av t ex vatten- eller brandskada.
Nackdelen är förstås att det fortfarande finns där om man ändå skulle bli tvungen att riva senare på grund av t ex vatten- eller brandskada.
Det kan vara en lösning för gillestugan. Kanske bäst att limma en plastmatta uppå, det borde ju bli tätt. Det som oroar mig mer är, att jag har levt med de lösa kanterna och skadade stuvbitar i garderoben i 7 år utan att vara medveten om faran. Nåja, dessa bitar måste i alla fall avlägsnas på något sätt, där går det inte att limma över.
Tack i alla fall för svaren!
Tack i alla fall för svaren!
Vad skulle faran ha varit? Så länge man inte river upp en massa damm så är det inget farligt. Det är ju liksom inget radioaktivt ämne som ligger och strålar omgivningen...F Frida80 skrev:
Nej, stråla gör det inte, så förhoppningsvis är det ingen fara. Det som jag menar är att den gråa asbestpapp har legat öppen på kanterna som har kommit upp, som bilden visar. Asbestpapp har en mycket hög fiberkoncentration och det finns källor som påstår att det räcker med ett litet luftpust att fibrarna lossnar. Nu tror jag att det inte finns så särskilt mycket luftströmning på en garderobsbotten... Det är intressant att jämföra hur man hanterar temat i olika länder. När jag läser studier, berättelse m.m. som kommer från Tyskland, där man som privatperson inte ens får ta ut sådana golv själv, kan man tro att det räcker med ett litet hål i mattan för att kontaminera hela huset. I Sverige är uppfattningen "om du inte rör det, händer inget", mer utbrett. Det är svårt att få en objektiv syn på saken.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Man kan ju tycka vad man vill om asbest men det går att mäta halter av asbest i all luft helt naturligt. Det är väl det enda objektiva man bör ha med i beräkningen. Du har alltså troligen andats i dig miljontals gånger mer asbestfibrer helt naturligt än vad det kommer att finnas i nå kvadratdecimeter matta i en garderob........
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Det lustiga är dock att sanering av enklare arter oftast handlar om 99% kostnad för sinnet i sig och sen 1% nytta........Själva oron är oftast större än den eventuella påverkan det ger.
Hej,hscn skrev:
Vet du vilken typ av asbest som användes i dessa mattor?
ok.. hade nämligen byggare hemma som rev upp en matta med asbest i. Labbet kunde bara konstatera att det var asbest, men inte vilken typ. Läste att Antofyllit var vanligt i just asbestpapp. Men det kanske var annorlunda med pappen som användes under golvmattor.hscn skrev:
Färgen på pappen var mer åt det vita hållet, än det gråa. Om det nu skulle vara en indikation på krysotil asbest