3 744 läst · 39 svar
4k läst
39 svar
Planlösning sovrum Loft ovanför kök
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Jag tror knappast det där blir godkänt på nästa OVK och det borde ligga i föreningens intresse att OVK blir godkänt, dvs styrelsen måste i princip godkänna att du gör en förändring. Ta upp det med dem igen. Du kan också fråga OVK-företaget för att få hjälp (mot betalning) att ta fram en lösning. Då är det antagligen lättare för styrelsen att acceptera en förändring.
Om du gör en "låda" på loftet, med hål ner till köket har du ju inte gjort något med ventilationen. Och frånluften tas från köket i stället från ditt loft. Måste vara bättre lösning än den du har nu.
Lådan kan du förslagsvis använda som sängbord bredvid sängen.
Lådan kan du förslagsvis använda som sängbord bredvid sängen.
Oooooh, bra idé, två flugor i en smäll! Bör jag även ha hål i "lådan" uppe på loftet? Tänker mest så att det blir något slags flöde där uppe?ecb182 skrev:
MVH
Nu är jag inte någon ventilationsexpert men eftersom det handlar om frånluft så är tanken att luften ska tas från köket. Sovrum behöver i stället tilluftsventil. Eftersom det handlar om ett loft med fritt luftflöde från nedre plan (du har ju öppet ner) kommer du inte uppleva att det blir instängt som det hade blivit i ett sovrum utan tilluftsventil.
Jag förstår! Precis, det är fritt uppåt, tänkte så att jag får någon slags luft däruppe, vet ej om det gör någon skillnad. Om jag skulle bygga en låda skulle det alltså bli såhär + håltagning ner till köket.ecb182 skrev:Nu är jag inte någon ventilationsexpert men eftersom det handlar om frånluft så är tanken att luften ska tas från köket. Sovrum behöver i stället tilluftsventil. Eftersom det handlar om ett loft med fritt luftflöde från nedre plan (du har ju öppet ner) kommer du inte uppleva att det blir instängt som det hade blivit i ett sovrum utan tilluftsventil.
Vore skönt att slippa ventilationsljudet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske är bästa lösningen? Så får man samtidigt visa att det bara är ta bort om det skulle vara några problem med OVK.
Detta är en sektion tagen från sidan, 600mm är alltså öppningen.
MVH
Bästa svaret
Nej.M Mrmiagi skrev:
Lite förenklat:
Gör ett "lagom" stort hål i golvet.
Ta bort själva ventilen.
Sätt en rörkrök från gamla hålet och led ner i köket.
Sätt på ventilen nere i köket.
Bygg en låda runt röret däruppe.
Det innebär som sagt egentligen inget ingrepp i ventilationen, bara en förlängning av röret.
Anna_H skrev:
Tack för svar! Det låter ju faktiskt ännu bättre. Då tar jag alltså bort donet och kopplar på en 90 graders böj och drar genom golvet (med spirorör?) för att sedan koppla på ventdonet igen. Gör det något om mina överskåp i köket är precis under ventdonet? Det blockerar inte men det finns inte mycket utrymme ca 10cm på höjden.Anna_H skrev:
MVH
Precis. Eventuellt ska det ju vara någon isolering utanpå också, men eftersom det inte sitter någon fläkt på så är det inte jätteviktigt tänker jag.M Mrmiagi skrev:
Det är ju inte optimalt, men bättre än nuvarande lösningM Mrmiagi skrev:
Ok! Isolering skulle jag kunna montera när jag ändå håller på.Anna_H skrev:
Jag funderar på om man ska flytta ut ventdonet precis utanför skåpen, det kanske är lite bättre?
MvH
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
Nog för att jag tycket att Anna_H:s förslag är bra men jag är inte säker på att det är vad styrelsen menar med att inte göra ingrepp i ventilationen. Det bör kollas så att det inte kommer surt efteråt.