3 742 läst · 39 svar
4k läst
39 svar
Planlösning sovrum Loft ovanför kök
BirgitS skrev:
Har svårt att tro att en förlängning av ventilationsröret, med adderande av en 90 graders böj inte räknas som ett ingrepp i vetilationen. Därav mitt förslag om en "låda". Eventuellt går det att förbereda för en böj och förlängning så att det går att sätta dit i samband med nästa OVK.BirgitS skrev:
En låda är isåfall ett mycket större ingrepp än en böj?ecb182 skrev:
I och med böjen och förlängningen av ventilationsröret ändrar man i ventilationssystemet. Det har styrelsen sagt nej till. Skälet till det är troligen att en ny OVK måste göras i så fall. TS har redan byggt ett loft vilket avskilljt frånluften från köket. Genom att bygga en låda på loftgolvet med öppning ner mot köket i loftbjälklaget får man luften att gå från kök till frånluftsventilen där den sitter på väggen.Anna_H skrev:
Tack för alla tips och råd med ventilationen, min kyl/frys har gått sönder så tänkte lösa den situationen först. Under tiden ska jag fundera vilken lösning som blir bäst. Föreningen gav mig tillåtelse att förlänga ventilationen så länge konstruktionen går att ta bort (för framtiden) men då måste jag själv påkosta en injustering. Det kan det nog vara värt!
Ja nu vet jag inte hur jag tänkte riktigt, jag har inte rört donet så det borde vara lugnt!BirgitS skrev:
Jag funderar på om man ska dra ventilationen under sängen för att sedan gå igenom bjälklaget ner i köket nära spisen. (precis vid kanten) Kan det vara en bra idé?
MVH
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 114 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 114 inlägg
Hej!
Såhär blir slutgiltiga lösningen, böj 90 grader och på med donet där nere. Jag flyttar ut donet en bit från köksskåpen så luftintaget blir optimalt och det går att mäta av vid OVK.
Ni får gärna komma med några sista funderingar eller tips om ni har?
Mitt mål är som sagt att klara OVK samt att få så bra ventilation som möjligt både i kök och på loftet.
MVH
Såhär blir slutgiltiga lösningen, böj 90 grader och på med donet där nere. Jag flyttar ut donet en bit från köksskåpen så luftintaget blir optimalt och det går att mäta av vid OVK.
Ni får gärna komma med några sista funderingar eller tips om ni har?
Mitt mål är som sagt att klara OVK samt att få så bra ventilation som möjligt både i kök och på loftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MVH
Liknande trådar
-
Ändra planlösning från genomgångsrum till sovrum
Planlösningar -
Tips på planlösning för gäststuga ca 40 kvm + ev. loft
Planlösningar -
Tänka kring planlösning sovrum för barn