BirgitS BirgitS skrev:
Nog för att jag tycket att Anna_H:s förslag är bra men jag är inte säker på att det är vad styrelsen menar med att inte göra ingrepp i ventilationen. Det bör kollas så att det inte kommer surt efteråt.
BirgitS BirgitS skrev:
Nog för att jag tycket att Anna_H:s förslag är bra men jag är inte säker på att det är vad styrelsen menar med att inte göra ingrepp i ventilationen. Det bör kollas så att det inte kommer surt efteråt.
Har svårt att tro att en förlängning av ventilationsröret, med adderande av en 90 graders böj inte räknas som ett ingrepp i vetilationen. Därav mitt förslag om en "låda". Eventuellt går det att förbereda för en böj och förlängning så att det går att sätta dit i samband med nästa OVK.
 
  • Gilla
Mrmiagi och 1 till
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Har svårt att tro att en förlängning av ventilationsröret, med adderande av en 90 graders böj inte räknas som ett ingrepp i vetilationen. Därav mitt förslag om en "låda". Eventuellt går det att förbereda för en böj och förlängning så att det går att sätta dit i samband med nästa OVK.
En låda är isåfall ett mycket större ingrepp än en böj?
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En låda är isåfall ett mycket större ingrepp än en böj?
I och med böjen och förlängningen av ventilationsröret ändrar man i ventilationssystemet. Det har styrelsen sagt nej till. Skälet till det är troligen att en ny OVK måste göras i så fall. TS har redan byggt ett loft vilket avskilljt frånluften från köket. Genom att bygga en låda på loftgolvet med öppning ner mot köket i loftbjälklaget får man luften att gå från kök till frånluftsventilen där den sitter på väggen.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Tack för alla tips och råd med ventilationen, min kyl/frys har gått sönder så tänkte lösa den situationen först. Under tiden ska jag fundera vilken lösning som blir bäst. Föreningen gav mig tillåtelse att förlänga ventilationen så länge konstruktionen går att ta bort (för framtiden) men då måste jag själv påkosta en injustering. Det kan det nog vara värt!
 
BirgitS
Om ventilationsdonet är låst i nuvarande inställning är det ju bara att flytta det till den nya platsen och då borde det inte vara något behov av en ny injustering.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om ventilationsdonet är låst i nuvarande inställning är det ju bara att flytta det till den nya platsen och då borde det inte vara något behov av en ny injustering.
Ja nu vet jag inte hur jag tänkte riktigt, jag har inte rört donet så det borde vara lugnt!

Jag funderar på om man ska dra ventilationen under sängen för att sedan gå igenom bjälklaget ner i köket nära spisen. (precis vid kanten) Kan det vara en bra idé?

MVH
 
En fråga om ventilationsdelar.

Vad kallas den del som jag kopplar på fästramen? Den har ett innermått på 100mm och ett yttermått på ca 125mm. Antar att jag gör följande:

Nippel > Spirorör > Böj > fästram > Don

MVH
 
BirgitS
M Mrmiagi skrev:
Jag funderar på om man ska dra ventilationen under sängen för att sedan gå igenom bjälklaget ner i köket nära spisen. (precis vid kanten) Kan det vara en bra idé?
Jag tror det är bra med korta rör.
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Ok, då funderar jag!

MVH
 
Hej!

Såhär blir slutgiltiga lösningen, böj 90 grader och på med donet där nere. Jag flyttar ut donet en bit från köksskåpen så luftintaget blir optimalt och det går att mäta av vid OVK.

Ni får gärna komma med några sista funderingar eller tips om ni har?

Mitt mål är som sagt att klara OVK samt att få så bra ventilation som möjligt både i kök och på loftet.
Planritning av kök med markerad frånluftrörinstallation som böjer 90 grader och en spisposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.