1 403 läst · 21 svar
1k läst
21 svar
Planlösning, nytt kök
Jag tror det kan vara bra att ta ett steg tillbaka och börja leka och experimentera med nya ideer. Försök att inte låsa er vid en lösning i ett tidigt skede. Ett problem kan ha flera lösningar.
Några tankar efter att ha spanat lite snabbt:
Vill man placera klädkammaren med fönster mot trädäcket?
Köket blir lite knivigt att använda
Mycket yta i köket som inte utnyttjas, typ vid fönstret mellan sovrum och tvättstuga.
Köksöns placering kan riskera att ge motsatt effekt mot det ni önskar, blir ju lite av en barriär i ett annars väldigt öppet rum?
Spontant hade jag nog testat att kompaktera köket och flytta det högerut. Alternativt öka volymen på köksön, göra den helt fristående och vrida den 90 grader. Högskåp längs väggen mot sovrum/garderob med alla vitvaror. Kanske en liten matplats eller lounge vid fönstret.
Vill man slå ut väggar kan man ju även fundera på att flytta det som idag är garderob/sovrum till vardagsrummet och vice versa.
Finns massa grejer man kan göra, men ni måste nog lista ut vad ni faktiskt vill åstadkomma.
Mycket yta i köket som inte utnyttjas, typ vid fönstret mellan sovrum och tvättstuga.
Köksöns placering kan riskera att ge motsatt effekt mot det ni önskar, blir ju lite av en barriär i ett annars väldigt öppet rum?
Spontant hade jag nog testat att kompaktera köket och flytta det högerut. Alternativt öka volymen på köksön, göra den helt fristående och vrida den 90 grader. Högskåp längs väggen mot sovrum/garderob med alla vitvaror. Kanske en liten matplats eller lounge vid fönstret.
Vill man slå ut väggar kan man ju även fundera på att flytta det som idag är garderob/sovrum till vardagsrummet och vice versa.
Finns massa grejer man kan göra, men ni måste nog lista ut vad ni faktiskt vill åstadkomma.
Tack!M Makondele skrev:Jag tror det kan vara bra att ta ett steg tillbaka och börja leka och experimentera med nya ideer. Försök att inte låsa er vid en lösning i ett tidigt skede. Ett problem kan ha flera lösningar.
Idag har vi tvärtom, att sovrummet är ut mot trädäcket, enda anledningen till att vi tänkte flytta klädkammaren är att iomed att dörren in till sovrummet flyttas, så känns det rent spontant trevligare att ha dörr in direkt till sovrummet, och slippa gå igenom klädkammaren för att komma till sovrummet.
Jag förstår, idag så har vi en llvp precis bredvid fönstret mellan tvätt och sov, där är inte jättemycket yta emellan för att man ska kunna göra någonting vettigt, visst det kanske går plocka radiatorn och göra nån slags sittbänk eller liknande under fönstret.
Idag står det ju en vägg där köks"ön" ska stå, därav blir det mycket mer öppet än vad det är idag, och iomed att vi har stora fina fönster/altandörr precis där vid köksön så ger det ett trevligt ljus och en trevlig utsikt ut mot trädgården. Även att kunna ha själva ön som en avlastningsyta för diverse mat m.m vid middagsbjudningar.
Har du möjlighet och klabba lite i paint på ritningen så jag hänger med på hur du tänker?
Absolut, vi kommer gå igenom allting några vändor till och diskutera med andra som har lite bättre koll på planlösningarr m.m
När jag läser i tråden så verkar det som att det blev en dominoeffekt av att kaminen var i vägen och så löser man det genom att bygga ut och bygga bort garaget.
Jag tycker att den självklara lösningen är att ta bort kaminen eller flytta den om den är ett måste, spara garaget/förråd och använda pengarna till att istället bygga ett badrum i anslutning till föräldrasovrummet och renovera resten. Men om ekonomin inte är ett hinder skulle jag personligen föredra att bygga ut i garaget som inspirationsförslag 2.
Efter vad jag har sett här på Byggahus så verkar den yngre generationen ha en instinktiv aversion mot parallellkök. Men i den här planlösningen tycker jag att det är det enda vettiga alternativet om man ska få till en funktionell och säljbar planlösning.
Från köket och spisen har man ändå kontakt med gästerna vid mattbordet, istället för att dom ska stå vid spisen/kökshalvön på stänkavstånd från stekfett och matos. Buffén kan man duka upp bredvid spisen och varmhålla mat i sina grytor på spisen samt duka upp dricka på bänken vid kyl och frys.
(Skalenligt efter förmåga, jag har försökt utgå från TS egen ritning/mått.)
Jag tycker att den självklara lösningen är att ta bort kaminen eller flytta den om den är ett måste, spara garaget/förråd och använda pengarna till att istället bygga ett badrum i anslutning till föräldrasovrummet och renovera resten. Men om ekonomin inte är ett hinder skulle jag personligen föredra att bygga ut i garaget som inspirationsförslag 2.
Efter vad jag har sett här på Byggahus så verkar den yngre generationen ha en instinktiv aversion mot parallellkök. Men i den här planlösningen tycker jag att det är det enda vettiga alternativet om man ska få till en funktionell och säljbar planlösning.
Från köket och spisen har man ändå kontakt med gästerna vid mattbordet, istället för att dom ska stå vid spisen/kökshalvön på stänkavstånd från stekfett och matos. Buffén kan man duka upp bredvid spisen och varmhålla mat i sina grytor på spisen samt duka upp dricka på bänken vid kyl och frys.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Såna här tips/ kritik gillar jag. Det krävs ofta fler ögon för att få olika alternativ, lätt att man blir låst av sin första vision.Gammelnörden skrev:
När jag läser i tråden så verkar det som att det blev en dominoeffekt av att kaminen var i vägen och så löser man det genom att bygga ut och bygga bort garaget.
[bild][bild]
Jag gillar denna planlösningen, eventuellt om man hade kortat ner ”vänstra köksdelen” för att få in en ”köksö” utåt på högra delen mot vardagsrummet.
Jag håller med om kaminen, men vi vill gärna ha kvar en kamin i huset då vi har direktverkande el och en ny luftluft, eventuellt hade man satt in en till luft i vardagsrummet för att täcka den delen, men värme behövs definitivt.
Tack iallafall, det hjälper oss mycket att se lite annat.
Nu iefterhand så tänkte jag bara dubbelkolla, jag har för mig att i den första ritningen jag publicerade så har jag räknat bort vårat garage och gjort boytan av det. Det är nog också därför din ritning ser lite bättre ut, räknar vi bort cirka 20-30kvm från ytan längst ner så kanske det blir svårare att få ihop allting.Gammelnörden skrev:
[bild][bild]
Även befintligt badrum vid entren, hade kostat rätt mycket att göra om hela badrummet bara för att få in en garderob i tvättstugan.
På den första planlösningen satte jag ytterväggen mot den röda streckade linjen och uteslöt garaget.
I den andra lade jag till garaget på den första planlösningen och ändrade om barnrummen och garaget till barnrum och allrum.
"Även befintligt badrum vid entren, hade kostat rätt mycket att göra om hela badrummet bara för att få in en garderob i tvättstugan."
Jag trodde det var mocklat med, utifrån hur toalettstolen och handfatet var positionerat... Jag gillade inte hur snävt det var med VVB och framkomligheten till tvättmaskinen och torktumlaren och när jag ändå flyttade in den lade jag till ett linneskåp för handdukar och bäddlinne.
Jag försöker tänka på tillgänglighet redan från början ifall man måste söka bygglov...
I den andra lade jag till garaget på den första planlösningen och ändrade om barnrummen och garaget till barnrum och allrum.

Logga in
Skapa konto
"Även befintligt badrum vid entren, hade kostat rätt mycket att göra om hela badrummet bara för att få in en garderob i tvättstugan."
Jag trodde det var mocklat med, utifrån hur toalettstolen och handfatet var positionerat... Jag gillade inte hur snävt det var med VVB och framkomligheten till tvättmaskinen och torktumlaren och när jag ändå flyttade in den lade jag till ett linneskåp för handdukar och bäddlinne.
Jag försöker tänka på tillgänglighet redan från början ifall man måste söka bygglov...
Redigerat:
Okej tack!Gammelnörden skrev:
På den första planlösningen satte jag ytterväggen mot den röda streckade linjen och uteslöt garaget.
[bild]
Vi ska ta en vända till och kika igenom alternativ och vad vi ska åstadkomma, mäklaren har varit här så det är bara trycka på ”köp” knappen, kan vara så att tvättstuga och hall får vänta så kostnaden ökar rätt rejält för att flytta elcentral m.m
Ha en fin kväll
Klicka här för att svara