5 685 läst · 58 svar
6k läst
58 svar
Planlösning badrum hjääääälp!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Vet inte hur mycket du tvättar, om det inte är varje dag skulle jag nog slägga något snyggt tyg i bomull eller i Polyester som täcker ovandelen, sidorna och framtill, så får du ett snyggt "bord" när du inte tvättar. Badhandduken lär väl hamna där när du ska dusch förstås.
Vete katten om jag inte skulle offra 15 cm till en kaklad hylla mellan den utskjutande väggen och tvättfatet, den skall då vara i samma nivå som möbeln. Man kaklar även framsidan och sidan, det ser då ut som en retangel på högkant, om du förstår vad jag menar, möblerna kommer ut från väggen vilket är snyggare och du får en bra avlastningshylla. Denna hylla påverkar ju inte väggen, tröttnar du kan du ta bort den och då ser väggen ut som förut. Men sätt ut möbeln och toaletten först så ser du bättre hur det ser ut. Kan du inte dra in möbels använd en stor pappkartong och toalettstol så att du ser om du får plats med hyllan.
Sedan ska du ha en inspektionslucka någonstans också misstänker att den hamnar på de utskjutande väggen för där är väl stammen? Ta den vita luckan och måla den med servalack matt eller halvmatt i samma färg som väggen så syns den inte så väl.
Vete katten om jag inte skulle offra 15 cm till en kaklad hylla mellan den utskjutande väggen och tvättfatet, den skall då vara i samma nivå som möbeln. Man kaklar även framsidan och sidan, det ser då ut som en retangel på högkant, om du förstår vad jag menar, möblerna kommer ut från väggen vilket är snyggare och du får en bra avlastningshylla. Denna hylla påverkar ju inte väggen, tröttnar du kan du ta bort den och då ser väggen ut som förut. Men sätt ut möbeln och toaletten först så ser du bättre hur det ser ut. Kan du inte dra in möbels använd en stor pappkartong och toalettstol så att du ser om du får plats med hyllan.
Sedan ska du ha en inspektionslucka någonstans också misstänker att den hamnar på de utskjutande väggen för där är väl stammen? Ta den vita luckan och måla den med servalack matt eller halvmatt i samma färg som väggen så syns den inte så väl.
Redigerat:
Nu hänger jag inte med riktigt , haha rita gärna på bilden , har svårt att föreställa mig saker , inspektionslucka vettefasen vad de är , ska ha snickare som gör finliret och badrummet ska vara helkaklat
Mvh
Mvh
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Du skall väl ha rören inne väggen? för jag ser inga utanpåliggande rör för vatten. Går rören inne i väggen så måste du se om det börjar läcka, rören som man drar i väggen är dubbla (typ) dubbelväggia, där alla rören kommer ut/in de måste ju kopplas på vatten någonstans så du får vatten till alla kranar, toalett, handdukstork om du har en vattenburen eller en kombinerad för både vatten och el, jag misstänker att stammen går i den utskjutande väggen. Där måste det vara ett hål i väggen tror att det är ca 25x25cm för att du skall kunna inspektera och se om ifall det skulle bli ett läckage, för att täcka hålet är det en löstagbar lucka i metall som täcker det hålet. Det måste inte vara i badrummet, passar det bättre så kanske det går att ha inspektionsluckan utanför badrumsdörren, detta vet ju VVS killen/tjejen vad som är möjligt.Sebbemannnen skrev:
Ang. Hyllan intill tvättfatet, så finns det en typ av material som man använder som stomme för att kakla på. Ett väldigt lätt material, det är skivor som finns i olika tjocklekar.
Kommer inte ihåg vad det heter med det vet butikerna som säljer kakel. Ska du ha hylla så behöver du kanslister i metall också, finns i vitt, metall i metallfärgen finns blank för dem som vill putsa och matt som jag tycker är snyggare, det finns säkert fler färger också, man köper dessa i kakelbutikerna också.
Ska du ha klinkers på golvet behöver du golvvärme, oavsett hur varmt det är i rummet så är klinkers kalla. Vattenburen bygger lite mer men är billigare i drift, eller så lägger du elslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Tänkte på en annan sak, vid tvättmaskinen och torktumlare behöver ni ha en "tratt" på väggen denna/dessa skall sitta högre upp än maskinerna, för tömning av tvättmaskin och för torktumlaren så ni slipper tömma skålen manuellt. Dessa kommer ni inte att se, för dessa kommer förmodligen vara glömde av gardinen som jag antar ni kommer att ha vid fönstret.
Gillade din första 3D ritning mest. Det jag hade gjort är att jag försökt få toan tillräckligt nära badkaret så att du kunnat ha en dusch med en fast vägg och en dörr. Och då ha den fasta väggen mot TM/TT och på så vis gjort att du kunnat ha en längsgående bänkskiva från dörr till duschvägg. (kanske att den får ha lite mindre djup vid dörren bara), kan vara gött att ha när man tvättat och torktumlat så man kan stå och göra iordning tvätten på plats
Det har jag missat helt! Men tycker ändå det vore praktiskt med lite bänkyta, hade kort och gott satt toan mot den lilla väggen (alltså vid tork på min ritning) och kommoden mot dörren och kanske slängt in ett hörnbadkar? Utrymmet finns ju!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Kolla på TS sista skiss, där får TS plats ned 2 högskåp också och förvaringsutrymme får man aldrig nog av. Har du hört någon som har sagt att de har för mycket förvaringsutrymme. Tyckte den skissen var bra.Jarlsgård skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Jarlsgård skrev:Förstår precis vad du menar! Tror bara att det blir bättre om man "zon"-avdelar rummet till en tvättavdelning och ett bad liksom
[media]
Hoppas du förstår min tankegång nu med "zoner" [/QUOTE
Förstår hur du menar. Men jag skulle byta plats på toan och kommoden för jag skulle inte vilja sitta inklämd där. Sedan tar ett trekantigt badkar stort utrymme det blir så kompakt, risken är att det ser ut som ett centrallager av badrums- och tvättutrustning. Allt ser bra ut på skisser men i verkligheten blir det annat.
Jag håller inte med. Det värsta jag vet är att besöka en toalettstol som ger mig känslan av att sitta mitt på ett torg. Samma med en toalettstol placerad så att den är det första man ser när man öppnar dörren. Nä, in i ett hörn med tryckeriet, alternativt precis innanför dörren (där har man inte blicken när man öppnar dörren).HEM2121 skrev:
Kläm in skethusstolen och kommoden på 182 cm väggen. Det bör rimligen gå att få plats med krokar till handdukar på samma vägg.
Duschen i övre vänstra hörnet och ett rektangulärt badkar under 131 cm fönstret till vänster.
Handduktorkar i nedre vänstra hörnet och en lite bredare variant under 96 cm fönstret så man når den både från dusch och kommod.
TT, TM och ett underskåp med utdragbar "tvättkorg" på 190 cm väggen med en _djup_ bänkskiva över som sträcker sig ända från dörren till höger till dörren till vänster. Hyllor ovanför bänkskivan på 90 cm väggen och överskåp på 190 cm väggen.
Alla höger/vänster- referenser utgår från vyn i inlägg #56
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Nu är det ju TS som gjort en skiss som de gillar, som jag också tycker är vettig. Toalettstolen står då efter kommoden och innan dörren till källaren, där sitter man varken på torg eller direkt synligt och vad spelar det för roll, övriga familjemedlemmar och vänner behöver kanske använda toan samtidigt. Det är ju med smaken som baken dvs delad, hur man vill ha det,Strip skrev:Jag håller inte med. Det värsta jag vet är att besöka en toalettstol som ger mig känslan av att sitta mitt på ett torg. Samma med en toalettstol placerad så att den är det första man ser när man öppnar dörren. Nä, in i ett hörn med tryckeriet, alternativt precis innanför dörren (där har man inte blicken när man öppnar dörren).
Kläm in skethusstolen och kommoden på 182 cm väggen. Det bör rimligen gå att få plats med krokar till handdukar på samma vägg.
Duschen i övre vänstra hörnet och ett rektangulärt badkar under 131 cm fönstret till vänster.
Handduktorkar i nedre vänstra hörnet och en lite bredare variant under 96 cm fönstret så man når den både från dusch och kommod.
TT, TM och ett underskåp med utdragbar "tvättkorg" på 190 cm väggen med en _djup_ bänkskiva över som sträcker sig ända från dörren till höger till dörren till vänster. Hyllor ovanför bänkskivan på 90 cm väggen och överskåp på 190 cm väggen.
Alla höger/vänster- referenser utgår från vyn i inlägg #56
Röven är klöven, så är det
Min sida av nämnda röv är inte jätteförtjust i TS förslag i inlägg #44, då modulen med TT o TM tar upp jättemycket plats och skapar döda golvytor både till vänster och höger. Dessutom saknar jag en bra arbetsyta för tvättvikning (och eventuellt blöjbyten om man råkar vara i den fasen av livet).
Bokstavligen hela mitt hus ser ut som TS badrum: fönster o dörrar, vinklar o vrår, småtrappor o etage, valv o massa annan skit som gör det svårmöblerat. Vi har lärt oss att jaga varenda millimeter med blåslampa o det kanske färgar min åsikt onödigt mycket här
Min sida av nämnda röv är inte jätteförtjust i TS förslag i inlägg #44, då modulen med TT o TM tar upp jättemycket plats och skapar döda golvytor både till vänster och höger. Dessutom saknar jag en bra arbetsyta för tvättvikning (och eventuellt blöjbyten om man råkar vara i den fasen av livet).
Bokstavligen hela mitt hus ser ut som TS badrum: fönster o dörrar, vinklar o vrår, småtrappor o etage, valv o massa annan skit som gör det svårmöblerat. Vi har lärt oss att jaga varenda millimeter med blåslampa o det kanske färgar min åsikt onödigt mycket här