5 686 läst · 58 svar
6k läst
58 svar
Planlösning badrum hjääääälp!
Ja de är jäkligt svårt o planera har jag märkt, har försökt ett tag nu men aldrig blivit redigt nöjd, därför jag registrerade mig här och jag är förvånad över hur schyssta folket är här
Ja det är ju olika. Själv tycker jag om när det är "uppstaplat" i ett badrum eftersom det dels ser mer genomtänkt ut än när möbler är placerade lite här och var och dels för att det oftare blir lättare att städa. Fasta duschväggar är lättare att hålla rent än glasväggar, en gemensam bänkyta för handfat och tvättmaskin är lättare att torka än två separata som ändå står nära varandra etc.HEM2121 skrev:Smaken är delad jag tycker att blir för uppstaplat, det gäller ju att vända och vrida på olika möjligheter det är ju något som man skall leva länge med. Själva har vi gjort 3 badrum och det tog i stort sett 1 år innan allt var på plats. Lättast är om man klipper ut papper alt. Tejpar upp i samma storlek som produkter är till ytan. En skiss i all ära är bra men det blir mer verklig rumsuppfattning om man markerar ytorna. Att man tänker på vilka skåp, tt, tm som skall öppnas att det finns plats. Det skall ju även kännas rätt och hemtrevlig och det är ju upp till var och en vad som känns rätt. Ibland får man omvärdera, ta bort, lägg till. Man skall möblera ett bad(rum) snyggt och funktionellt, det är en svår balans speciellt på en begränsad yta.
Sen skulle jag uppskatta att det lätt går att använda badkarsytan till något annat om den plockas bort (många verkar ju tröttna snabbt) och om den placeras så som i mitt förslag kan TS används ytan till t.ex. garderober för tvättskåp/linneförvaring eller en sittbänk eller tvättkorgar. Att ha badkaret i ett hörn och sen plocka bort den får lätt resten av rummets möblering att se onödigt trångt ut.
Skulle även rekommendera att ha handfat nära toalettstol, inte alltid praktiskt att ha flera meter mellan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Ja, det är mitt förslag också att ha handfatet/kommoden till vänster och därefter toalettstolen. Handdukstorken på andra väggen intill duschväggarna, annars kommer man reta sig på att man får gå blöt tre-fyra steg från duschen för att hämta badhanddukarna. Bubbelbadkar, älskar man det då är det klart man skall ha det, men jag känner ingen som använder det regelbundet efter ett år, sedan blir det Max 4 ggr/år. Men det bli upp till TS att tänka igenom vilka produkter som värderas högst. Har föreslagit att ha ett rektangulärt badkar, det finns med lite rundade sidor så det ser lite mjukare ut, det är 1.82 och då får badkaret plats på längden, bara gaveln syns när man går in genom dörren och när man har tagit klivet in är du åtminstone i mitten på gaveln, effekten blir att det inte ser så kompakt ut.Apollonia skrev:Ja det är ju olika. Själv tycker jag om när det är "uppstaplat" i ett badrum eftersom det dels ser mer genomtänkt ut än när möbler är placerade lite här och var och dels för att det oftare blir lättare att städa. Fasta duschväggar är lättare att hålla rent än glasväggar, en gemensam bänkyta för handfat och tvättmaskin är lättare att torka än två separata som ändå står nära varandra etc.
Sen skulle jag uppskatta att det lätt går att använda badkarsytan till något annat om den plockas bort (många verkar ju tröttna snabbt) och om den placeras så som i mitt förslag kan TS används ytan till t.ex. garderober för tvättskåp/linneförvaring eller en sittbänk eller tvättkorgar. Att ha badkaret i ett hörn och sen plocka bort den får lätt resten av rummets möblering att se onödigt trångt ut.
Skulle även rekommendera att ha handfat nära toalettstol, inte alltid praktiskt att ha flera meter mellan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
TS ser att du satt upp ett skåp intill tvättfatet, ett annat alternativ är att sätta baksidan av skåpet mot väggen efter dörren ner till källaren, du har 42 cm vägg där. Kanske, om skåpet är 40 cm djupt kan det få plats att sätta skåpet där du hade satt handdukstorken, mellan källardörren och fönstret. Sätt upp ett badrumskåpet med spegel ovanför tvättställskommoden istället. Då får då plats med toalettstolen intill kommoden. Vill man ha "inglasat" dusch kan man kombinera badkaret med duschväggarna, det finns flera alternativ. Bif. bilder på ett par alternativ.
Redigerat:
Ja jag ska sätta mig ner imorgon o rita upp alla förslag jag fått så får vi se hur de blir Mvh
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
När du köper skåp eller annat tänk på vilken sida dörren hamnar, väster- eller högerhängd dörr. En del skåp går det beställa vad man vill ha. Lycka till med skisserna! Låt oss veta sen.Sebbemannnen skrev:
Blandare till badkaret: se till ock köpa ett blandare med svängar "pip" FM Mattsson har sådana.
Det är inte kul att ha pipen ivägen när man står i badkaret. För oss var det också viktigt att inte själva blandaren inte stack ut över badkarskanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När vi är inne på kranar, så en varning för kranar som sitter på själva badkaret, snyggt kanske med det låter som när man drar ut kedjor när man skall använda duschslagen. Dessutom åker ju slagen ut och in alltefter som du rör dig men samma kedjeljud. Badkaret bli också som en resonanslåda.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Ett annat tips Vi köpte en smalt högt köksskåp från Ikea, skruvade på stålben och som dörr köpte vi en lackeras dörr från köksavdelningen. Mått med ben höjd ca 2.10 finns säkert lägre också, ca bredd 39 cm, ca djup 38 cm. Det måste vara en lackerad dörr som tål fukt. Alternativt köper man en spegeldörr så får man en helkroppsspegel i badrummet. Bra mycket billigare än att köpa från en badrumstillverkare. Med ett högskåp får man plats med mycket, extra handdukar, ett fack för tvättmedel, ett fack för toarullar, hygienartiklar.... Du skulle t.om. få plats med 2 sådana skåp mellan källardörren och fönstret. En tvättkorg skulle också få plats i skåpet. Man får aldrig för mycket utrymme.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Gjorde 3 enkla förlag. Men jag skulle välja badkar eller duschväggarna, alternativt flytta tvätt och torktumlare till källaren. För skall du ha allt, är det en risk att maskinerna se "ditplacerade" ut.
Om du förstår vad jag menar. Maskinerna kommer också att bli det första du ser när du öppnar dörren.
Om du förstår vad jag menar. Maskinerna kommer också att bli det första du ser när du öppnar dörren.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för alla tips har lite tight med tid idag att rita upp dom men förhoppningsvis imorgon så kan jag slänga upp bilder sen, finns ju hur mycket som helst man kan välja emellan Mvh
Min byggare rekommenderade inte att man sätter dusch mot yttervägg pga kondens, därför jag frågade.b8q skrev:Vad skulle det spela för roll? Det är väl bara att förlägga vattenrören utanpåliggande, eller åtminstone inte djupt in i väggens isolering. Tvärtom finns det ofta en fördel med att ha frånluftsfläkt genom yttervägg nära duschen, då det är där den fuktigaste luften brukar bildas.
För att återgå till TS fråga - Själv vill jag gärna ha handfatet "på vägen ut", så att jag inte måste gå längre in i badrummet efter att ha varit på toaletten t.ex. Det är också många som helst inte vill se porslinstronen det första man gör när man öppnar dörren.
Visst fan, skissen blev riktigt bra, sitter inte vid datorn just nu men kan bifoga bild lite senare
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 003 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 003 inlägg
Det blir snyggt, är det tvätt maskinerna som man ser intill badkaret?Sebbemannnen skrev:
Se till att ha en glasvägg vid badkaret så att inte maskinerna får sig en dusch
Toalettstolen tänk på att du måste minst 30 cm space vid sidorna om själva sitsen, annars blir du galen. Jag skulle flytta toaletten lite mer mot dörren. Toaletthållare, strunt i den, köp en som står på golvet istället. Vi har tagit bort det helt, man måste ju svänga sig runt i 180 grader för att få tag i papprer. Flera gäster hos oss har kommenterat just varför de har hållare på väggen när man kan ställa rullarnai ett ställ på golvet, vi köpte våra på K-Rauta, 3 st för påfyllning och en som man använder. Här är en bild på en typ av hållare som jag menar.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: