35 059 läst · 342 svar
35k läst
342 svar
Plank skapar otrygg miljö?!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 834 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 834 inlägg
Jag är inte sökande i ärendet men sökanden kan ju överklaga.M Maijckel skrev:Du riskerar väl inga rättegångskostnader om du överklagar?
Enligt 2 kap. 15 § Regeringsformen är din egendom tryggad från inskränkning utav det allmänna förutom när det krävs för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse.
Som du är inne på hade handläggaren rimligen behövt utveckla betydligt bättre vilket angeläget allmänt intresse som tillgodoses genom att inskränka din ansökan att använda din egendom som du önskar (bygglov).
Det är väl detta som är det knepiga med PBL, att väga det allmänna intresset mot den enskilda. Jag tycke argumentet om trygghet var svagt, därav tråden. Men så kanske det inte ses i t ex MÖD om ett fall skulle hamna där?
Ni får överklaga och testaClaes Sörmland skrev:
Utan att kunna så mycket om PBL kan jag ändå tycka att god argumentering går att föra varför beslutet strider mot grundlagen, och grundlagen gäller rimligen före PBL. Du kan ju jämföra handläggarens vaga argument om trygghet med ett annat angeläget allmänt intresse, som t.ex. byggande av järnväg. En järnväg tillgodoser ett direkt behov för hundratusentals svenskar och faller därmed inom ramen för "angeläget allmänt intresse". I ett sådant fall får man helt enkelt tåla att det allmänna inskränker egendomsskyddet.
I trådens fall inskränker handläggaren egendomsskyddet på betydligt vagare grunder (om det överhuvudtaget går att beskriva formuleringen "otrygg miljö" som grund)
Det går ju att bygga varierade plank. Man kan variera både färg och material. Olika material på olika väderstreck. Det borde väl isf även gå att skriva det i detaljplanen.BirgitS skrev:Det går ju bra att göra det genom att ha en häck. Trevligare att gå på en väg med häckar runt omkring än med plank. Häckar ger variation i och med bladen/barren.
Sen tror jag ju att många som har höga häckar inte har tänkt på att det ökar risken för inbrott utan de bara tänker på att ingen ska kunna se om de har det lite rörigt hemma eller vad de håller på med.
Om det blir tryggare.
Jag tror tyvärr att detaljplaneringen har gått alldeles för långt och det är det vi ser i tex denna tråd. Mer rimligt vore planer som definierade antal hushåll per fastighet och lämna det till fastighetsägaren att själv utforma sitt boende.
Om man drar det tillsin spets - tänk er en detaljplan som kräver att varje fastighetsägare 'utför ett trygghetsskapande plank' på sin fastighet. Är planket då trygghets eller otrygghetsskapande i praktiken?
Det är en hypotetisk fråga för en annan lagstiftning. Du kan inte reglera antal hushåll per fastighet i en detaljplan och du kan inte tvinga någon att bygga ett plank (eller något annat) med en detaljplan.A andersda skrev:Det går ju att bygga varierade plank. Man kan variera både färg och material. Olika material på olika väderstreck. Det borde väl isf även gå att skriva det i detaljplanen.
Om det blir tryggare.
Jag tror tyvärr att detaljplaneringen har gått alldeles för långt och det är det vi ser i tex denna tråd. Mer rimligt vore planer som definierade antal hushåll per fastighet och lämna det till fastighetsägaren att själv utforma sitt boende.
Om man drar det tillsin spets - tänk er en detaljplan som kräver att varje fastighetsägare 'utför ett trygghetsskapande plank' på sin fastighet. Är planket då trygghets eller otrygghetsskapande i praktiken?
Håller med gällande felaktigheten att beakta trygghetsaspekten vid bedömningen av huruvida plank är OK eller inte. Skulle vara väldigt intressant att se hur MÖD skulle "ta sig an" den argumentationen om det överklagas hela vägen dit!Claes Sörmland skrev:
Hade du haft tjuvar som härjade i området och som inte backar på att spruta in gas så du och din familj riskerar att få hjärnskador så hade du nog också haft både glas, taggtråd och hundar.L lat skrev:
Tomtgränsen till vår närmaste granne här på vischan finns visserligen så nära som 12 meter från vårt hus, men tomterna är avgränsade med en vildvuxen 3-4 meter hög häck.BirgitS skrev:
Tomgräns till näst närmaste granne är drygt 60 meter från vårt hus, så det känns inte motiverat med häck eller plank.
En så hög häck som mellan oss och närmaste granna är nog ovanlig i grannskapet, så jag tror att du har rätt.
Ja, varför kan de inte göra det? Har de ett patologiskt kontrollbehov?N Noell skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Därför att kommunerna ser till lite fler individers åsikter än bara de som äger fastigheten just nu. Det är väl inget obekant i forumet med folk som har åsikt om vad grannarna gör och om säljaren har gjort med det man köpt. Vem vill att grannarna gör något som får ens egen fastighet att falla i värde?P pmd skrev:
Ser presumtiva köpare att det är 3 m höga murar med glaskross etc. så får de ju intrycket av att det är ett farligt område och vill inte köpa någon av fastigheterna i området.
Där jag bodde förut var de enda grannar som råkade ut för inbrottsförsök de som hade hus som ingen såg. Tjuvarna undvek noga alla hus där det var så pass låga häckar etc. att det gick att se över dem från gatan eller grannarna.
Visst måste man ta hänsyn till sina grannar, men grannarna måste även visa hänsyn tillbaka. Det borde gå bra att komma överens grannar emellan i många fall och om man inte kan komma överens får man be lämplig myndighet att medla och i värsta fall bestämma.
Hur man bestämmer planlösningen på sitt hus är ingenting en myndighet bör lägga sig i, förutom man planerar att göra något som utgör en fara för tredje man.
Hur man bestämmer planlösningen på sitt hus är ingenting en myndighet bör lägga sig i, förutom man planerar att göra något som utgör en fara för tredje man.