6 590 läst · 40 svar
7k läst
40 svar
Planhyvel - kommer den här funka?
Jo jag köpte den men inte helt säker på att det var så smart - jag kan mycket lite om träbåtar men som sagt, pengarna var små och ett mer lätthanterat projekt kommer jag nog inte hitta.H heimlaga skrev:Jasså du käpte den fina jaktkanoten. Vad bra!
En sak att tänka på är att traditionella trädäck fordrar en viss styvhet och därmed tjocklek och vikt för att gå att hålla täta. Därför är de flesta äldre småbåtsdäcken gjorda av tunna ibland spontade bräder täckta med hårt spänd bomullsduk som är impregnerad med linolja och sedan målad så den bildar ett tätskikt.
Jag är ingen riktig båtbyggare och vet inte exakt vad minimitjockleken på ett traditionellt trädäck är. Det måste du fråga någon annan men jag misstänker att det kan bli för tjockt för en sådär liten båt.
En annan sak att tänka på med trädäck (om det går att göra tillräckligt tunt) är att man behöver få bräderna att gå ihop litet mot ändorna om det skall bli snyggt. Det räcker om man hyvlar mittenbräden en centimeter smalare mot ändorna eller alternativt tunnar alla bräder någon millimeter mot ändorna. Gör man inte det blir det något optiskt fenomen som lurar ögat att bräderna breder ut sig i solfjädersform mot ändorna.
Det blir förövrigt en del kanthyvlande hur du än gör. Oberoende om du har trädäck eller bräder under dukdäck. På grund av språnget och kupningen på däcket blir inte alla bräder jämnbreda. Att böja dem på kant är inte vettigt i en lättbyggd båt. Krafterna blir för stora. Det är bättre att handhyvla kanterna så de passar.
Förståss skall du alltid vända kärnsidan uppåt.
Gällande små hyvelmaskiner föreslår jag en begagnad litet bättre maskin,
Någonting i den här stilen.
[länk]
Då kan du både rikta och plana alt du behöver inom överskådlig framtid. Det blir dyrt att byta upp sig gång på gång och frustrerande att snickra med virke som inte håller måtten. Det är mycket som man rikthyvlar på en båt.
Gällande stålen så är det en fördel om hyveln antingen har traditionella vässbara stål som man kan lämna bort på vässning eller Tersa vändskär som är den typen som industrin förbrukar i stora mängder och som därför är billiga. Vissa hobbymaskiner säljs med tillverkarspecifika engångsstål som är hutlöst dyra och då har man en hög kostnad som rullar år efter år och det blir dyrt fastän maskinen var billig.
SOm sagt ha denna båt plywood med tunna rib ovanpå som är dåliga och släpper, ser ut att vara epoxi-limmat och min plan var att ta bort plywooden och göra nya rib i 12mm furu men ska kolla måtten med någon, ska även kolla om det finns info om ribb-däck på ritningen som jag tror är den här: https://batritningar.se/sv/batritningar/jaktkanot/5-jaktkanot-fullskala
Tydligen så byggdes dessa båtar med spontad gran som däcksmaterial förr tiden. Billigt och snabbt, men de var bruksbåtar som inte var byggda för att hålla superlänge eller vara snygga..
Ett annat alternativ kan ju vara att lägga ny plywood och ha den gamla som mall - och sedan tunna ribb ovanpå precis som när den byggdes.
Eller - behålla den gamla plywooden om den är vettig men det blir kanske svårt att få loss dom limmade ribben..
Det jag oroar mig för är att plywooden är epoxy-limmad mot översta bordläggningen, då kan den bli knepig att ta bort, kan kanske kan fräsa bort den i så fall med en liten handöverfräs tänker jag..
för det finns väl inget som "löser upp" epoxi?
Jag är mycket tacksam för inout från er alla, men kanske borde ha en annan tråd - det kommer nog en del frågor runt annat än planhyvlar tänker jag..
Hoppas någon kan tipsa ang. epoxy och om hur man kan ta bort....
Hej @turbo100!
Jag tror/vet att du gör ett bra val till slut.
Priserna fluktuerar väldigt på olika produkter numera och precis idag är det ungefär samma pris att köpa extrastålen genom amazon.se. Så var det inte när jag beställde. Är du Primekund kommer dom fraktfritt. Vi lever i en föränderlig värld!
Här är några skärmdumpar på dagens priser.
STOR marginal på dessa hos svenska handlare!
Lycka till med ditt köp när du väl har bestämt dig!
”En god planering är halva jobbet”!
Dag
Jag tror/vet att du gör ett bra val till slut.
Priserna fluktuerar väldigt på olika produkter numera och precis idag är det ungefär samma pris att köpa extrastålen genom amazon.se. Så var det inte när jag beställde. Är du Primekund kommer dom fraktfritt. Vi lever i en föränderlig värld!
Här är några skärmdumpar på dagens priser.
STOR marginal på dessa hos svenska handlare!
Lycka till med ditt köp när du väl har bestämt dig!
”En god planering är halva jobbet”!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Epoxi bryts ned när temperaturen går över cirka 100 grader. Bara du får bort det mesta av plywooden så värmen kommer åt kan du ta bort resten med varmluftspistol och kniv eller spackelspade.
Det där blir ett bra projekt för dig att lära dig på.
Som en gammal träbåtsbyggare sade åt mig "alla börjar vi med att lära oss krypa". Sedan lär man sig mer efter hand och till slut kanske du står där en dag och bordar upp en ny båt på fri hand utan mallar så som skickliga båtbyggare gjorde förr.
Det där blir ett bra projekt för dig att lära dig på.
Som en gammal träbåtsbyggare sade åt mig "alla börjar vi med att lära oss krypa". Sedan lär man sig mer efter hand och till slut kanske du står där en dag och bordar upp en ny båt på fri hand utan mallar så som skickliga båtbyggare gjorde förr.
Gran är väldigt bra båtvirke förutsatt att den inte är för frodvuxen och att man aldrig någonsin målar eller lackar båda sidorna av en träbit. Gran har nämligen delvis slutna porer och suger inte in linoljeimpregnering lika bra som furu och ek gör. Därför är det ännu viktigare att granvirke i en båt kan andas. Därför ytbehandlar man gran på åtminstone en sida med antingen kokt linolja eller tjära eller någon blandning av dem.
Jag vet tjärade granbåtar som har hängt med i över 100 år i användning. Om man däremot lackar en granbåt eller målar med någon träskyddslasyr både invändigt och utvändigt kan man ofta sticka fingret rätt genom båtsidan efter 10 år.
Jag har litet erfarenhet av spontade grandäck och det egentliga problemet är att vatten läcker in genom sponten och samlas i springor under däcksbräderna. Där börjar det ruttna. Täcker man granbräderna med bommullsduk som man impregnerar och målar eller får dem täta på något annat vis så blir det ett fullgott däck som håller lika länge som någonting annat.
Jag vet tjärade granbåtar som har hängt med i över 100 år i användning. Om man däremot lackar en granbåt eller målar med någon träskyddslasyr både invändigt och utvändigt kan man ofta sticka fingret rätt genom båtsidan efter 10 år.
Jag har litet erfarenhet av spontade grandäck och det egentliga problemet är att vatten läcker in genom sponten och samlas i springor under däcksbräderna. Där börjar det ruttna. Täcker man granbräderna med bommullsduk som man impregnerar och målar eller får dem täta på något annat vis så blir det ett fullgott däck som håller lika länge som någonting annat.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Hej,
Igen tack för all fin input och jag lärde mig verkligen något av informationen kring gran, när jag renoverade huset minns jag nu att en gammal sågare som jag köpte allt virke av (liggande dubbelfasade fasadbrädor, sekelskiftesfoder med lokalt fräsmönster, golv osv) - han har jag för mig sa något liknande kring gran och fukt men han var inte i båt-sektorn.
Vad gäller hyvel är jag nu lite velande - pratade med en gammal 'tjär' vän som har haft småsnickeri i olika omgångar och han hade en hyvel han inte hade plats för som jag kunde låna på antagligen obegänsad tid- en Eijca W-59 tyckte jag det lät som, han hade själv en 50cm nu och denna var bara 25cm och som sagt ivägen.
Fungerande med bra stål tydligen.
Satt som en del i kombimaskin där hyveln alltså är redundant för herrn i fråga, han använder såg-delen.
Är detta ett vettigt alternativ eller ska jag sikta på att köpa något ~3-4000?
Igen tacksam för input!
Igen tack för all fin input och jag lärde mig verkligen något av informationen kring gran, när jag renoverade huset minns jag nu att en gammal sågare som jag köpte allt virke av (liggande dubbelfasade fasadbrädor, sekelskiftesfoder med lokalt fräsmönster, golv osv) - han har jag för mig sa något liknande kring gran och fukt men han var inte i båt-sektorn.
Vad gäller hyvel är jag nu lite velande - pratade med en gammal 'tjär' vän som har haft småsnickeri i olika omgångar och han hade en hyvel han inte hade plats för som jag kunde låna på antagligen obegänsad tid- en Eijca W-59 tyckte jag det lät som, han hade själv en 50cm nu och denna var bara 25cm och som sagt ivägen.
Satt som en del i kombimaskin där hyveln alltså är redundant för herrn i fråga, han använder såg-delen.
Igen tacksam för input!
Låna ejcan så märker du om den begränsar dig. För 3-4000 ska du ha bra med både tur och tålamod för att hitta bättre än den.T turbo100 skrev:Hej,
Igen tacksam för input!
Låna Ejcan. Allt som du kan köpa nytt i prisklassen som du funderar på är sämre och mer begrände. Du skall ha väldig tur för att hitta än bättre hyvel än den begagnad för under 1000 kronor.
Den är väl smal att hyvla båtbord på men nu skall du ju inte klinkbygga någon ny båt i det här skedet så då räcker den bra till. Om någon enstaka bit är för bred någon gång så kan du säkert få den hyvlad hos kamraten.
Ja jag är aktiv på det andra forumet
Den är väl smal att hyvla båtbord på men nu skall du ju inte klinkbygga någon ny båt i det här skedet så då räcker den bra till. Om någon enstaka bit är för bred någon gång så kan du säkert få den hyvlad hos kamraten.
Ja jag är aktiv på det andra forumet
Ska inhandla rå linolja nu, min lokala firma säler ett märke som jag tyvärr inte minns men spelar det någon roll?
Gysinge, Claessons? Nitor?
Min plan är nu att skrapa båtens utsida och få väck lack och gammal skit och sedan olja med rå linolja inne och ute.
Sprickan i borden släpper jag.
Jag får låna ritningar till en hästholmskanot så jag hoppas kunna hitta vattenlinjen, ska ha den vit ovanför vattlelinjen och fernissa på däcket tänker jag.. blev klar bed bockarna idag - som sagt, långsigtigt projekt
Men - vad tror ni om fabrikar på linolja?
Jag tänkte bara rå och sedan linoljegärg på friborden.
Intertox??
Min plan är nu att skrapa båtens utsida och få väck lack och gammal skit och sedan olja med rå linolja inne och ute.
Jag får låna ritningar till en hästholmskanot så jag hoppas kunna hitta vattenlinjen, ska ha den vit ovanför vattlelinjen och fernissa på däcket tänker jag.. blev klar bed bockarna idag - som sagt, långsigtigt projekt
Intertox??
Produkter som diskuteras: "rå linolja"
Linolja rå Ottosson
För inoljning av trä m.m.
139 kr inkl moms
Läs mer
Jag köpte boställets senast jag köpte. Har inget negativt att säga om den. https://bostalletslin.se/T turbo100 skrev:Ska inhandla rå linolja nu, min lokala firma säler ett märke som jag tyvärr inte minns men spelar det någon roll?
Intertox??
Det låter som en vettig plan. Med varmluftspistol går det säkert bra att få bort lacken.T turbo100 skrev:Ska inhandla rå linolja nu, min lokala firma säler ett märke som jag tyvärr inte minns men spelar det någon roll?
Intertox??
Rå linolja är bra men jag tycker du skall blanda 10-20% Valtti grundolja i den för att få blandningen aningen giftig mot svamp. Riktigt ren linolja är mums för svamp och mögel.
Jag har ingen åsikt om olika märken men se till att det är kallpressad rå linolja och ingenting annat i dunken. Somliga vill sälja varmpressad som är sämre och somliga vill sälja diverse syntetiska träoljor med någon procent linolja i. Gysinge rå linolja är bra det vet jag. Claessons är också ett respekterat märke även om jag inte har egen erfarenhet av dem.
Då man talar linoljefärg brukar Ottosons vara ett namn som kommer upp. Min lilla erfarenhet av den är positiv.
Vad du än gör måla inte insidan. Den skall du bara olja. Först impregnering med rå linolja+valtti och när den inte suger mer hälften kokt linolja hälften balsamterpentin.
Tusen tack för uppdateringen.H heimlaga skrev:Det låter som en vettig plan. Med varmluftspistol går det säkert bra att få bort lacken.
Rå linolja är bra men jag tycker du skall blanda 10-20% Valtti grundolja i den för att få blandningen aningen giftig mot svamp. Riktigt ren linolja är mums för svamp och mögel.
Jag har ingen åsikt om olika märken men se till att det är kallpressad rå linolja och ingenting annat i dunken. Somliga vill sälja varmpressad som är sämre och somliga vill sälja diverse syntetiska träoljor med någon procent linolja i. Gysinge rå linolja är bra det vet jag. Claessons är också ett respekterat märke även om jag inte har egen erfarenhet av dem.
Då man talar linoljefärg brukar Ottosons vara ett namn som kommer upp. Min lilla erfarenhet av den är positiv.
Vad du än gör måla inte insidan. Den skall du bara olja. Först impregnering med rå linolja+valtti och när den inte suger mer hälften kokt linolja hälften balsamterpentin.
Jag köper Claessons då för den finns tydligen i en lokal byggbutik.
Det får bli skrapa och värmepistol nu ett tag tänker jag.
Igen tack för input!
Ett par snabba frågor på ämnet att renskrapa...
Vilken är lämpligaste metod att ta bort fernissa från en klinkbyggd liten båt?
Träskrapa och varmluftspistol, sickel eller kanske slipmaskin av något slag eller Interstrip?
Fernissa i skruvhålen, måste den bort innan oljningen?
verkar svårt att få bort..
Tack för alla tips!
Vilken är lämpligaste metod att ta bort fernissa från en klinkbyggd liten båt?
Träskrapa och varmluftspistol, sickel eller kanske slipmaskin av något slag eller Interstrip?
Fernissa i skruvhålen, måste den bort innan oljningen?
verkar svårt att få bort..
Tack för alla tips!