Bäst är speedheater och skrapa dä man arbetar yrkesmässigt men resultatet blir precis lika bra med varmluftspistol och skrapa. Det går bara litet långsammare med varmluftspistol men du kan skrapa många timmar med varmluftspistol innan du kommer upp i priset på en speedheater.
I ditt fall är det altså varmluftspistol och skrapa följt av slipning med sandpapper. För att spara tid är någon slags slipmaskin bra.

I praktiken försöker man få bort den mesta fernissan men det blir alltid litet kvar i skruvhålen.
 
T
H heimlaga skrev:
Bäst är speedheater och skrapa dä man arbetar yrkesmässigt men resultatet blir precis lika bra med varmluftspistol och skrapa. Det går bara litet långsammare med varmluftspistol men du kan skrapa många timmar med varmluftspistol innan du kommer upp i priset på en speedheater.
I ditt fall är det altså varmluftspistol och skrapa följt av slipning med sandpapper. För att spara tid är någon slags slipmaskin bra.

I praktiken försöker man få bort den mesta fernissan men det blir alltid litet kvar i skruvhålen.
Hej och tackar för uppdateringen,
Jag körde med värmepistol och skrapa men i framtiden blir det speedheater om jag köoer större båt.. har nu kanske det minsta som går att åka i med min kroppshydda :)
Jag ska lägga lite mer tid sedan är jag nog nöjd.

Fråga (igen): Du tippsade om Valtti grundolja men den verkar stört omöjlig att hitta i Sverige, kollade med Tikkurila men dom viste inte var man hittar den i Sverige, har du kanske tips?

Såg oxå denna hemmabryggd på intertox: https://s210.wordpress.com/2011/02/06/hemmagjord-intertox/
Kan det vara något om man inte hittar Valtti?
Jag tänker måla båtens utsida så trätjära hörde jag går bort på friborden då den slår igenom färgen.
 
Nej jag tror inte på den. Om oljan i första strykningen förtvålas hindrar den ju nästa strykning från att sugas in. Åtminstone tidigare så tillverkades Valtti grundolja i Ulricehamn så den kan kanske finnas i Sverige under något annat namn. Eller så finns det någon motsvarande smått giftig grundolja som fungerar ihop med linolja.

Jag skulle fråga någon lokal båtbyggare vad de blandar för giftig tillsats i den råa linoljan. Wrängö båtbyggeri är det enda traditionella båtbyggeriet i Blekinge som jag känner till och det är bara enligt hörsägen men de lär kunna sin sak där.

Jag strök på första varvet av min linolja/valtti blandning på insidan av en 50 år gammal 16 fots öppen snurrebåt i dag. Någon hade målat insidan med Pinotex Extra men det märks att båten hade varit väl indränkt med linolja när den var ny. Sedan blev det nya ägare som tog båten i bruk och då flagnade färgen loss. På något ställe började träet ruttna i stället men jag tror att vi fick tag i det i tid. Skrapningen tog ganska exakt 45 timmar plus slipning och oljning. Den nya linoljan bara sugs in i det gamla träet. Allt det där skulle annars ha varit vatten som sögs in.......
 
T
Hej,
Ang oljning av skrov så har jag fått mycket info att endast använda rå linolja på utsidan och en blandning av rå linoja/terpentin/tjära på insidan. Clessons hade någon färdig blandning.
Jag hittade lite International Intercuprol grön i en gömma, kanske ska ha i lite sådant i linoljan på utsidan, frågan är hur grönfärgad båten blir... om jag nu inte målar den...

Ang Planhyvel ligget jag lite lågt med en Ejca'n jag kunde låna pga 3-fas, så frågan är fortfarande öppen.
Mitt utrymme är oxå begänsat så en s.k lunchbox är ett alternativ så det lutar nog åt det..
 
Har du ingen möjlighet att ordna ett trefasuttag? Om du en gång har en tefasanslutning till huset och det har nästan alla så är det inget problem att koppla in ett uttag. Du kommer att behöva det med tiden för i stort sett alla någotsånär seriösa snickerimaskiner har trefasmotorer. Dessutom brukar det bli problem när man har större belastningar på bara en fas. Man borde ha hiskeligt stora säkringar på en fasen och det har man ju inte.

Jag vågar inte uttala mig om cuprinol men när det är en båt som kan ha något litet början till svampangrepp någonstans så är det viktigt att ha en liten aning av någonting giftigt att blanda i linoljan.
 
Köpte färg att måla om listorna på huset med då plastfärgen flagnar på hyvlade ytor. Säljaren rekommenderade Virtasen 4-oljefärg (förmodligen bara en sorts linoljefärg) den saknar gift så han rekommenderade nån annan produkt man skulle tvätta träet med innan. Kommer inte ihåg vad det var. Kan kolla senare om minnet bär.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte färg att måla om listorna på huset med då plastfärgen flagnar på hyvlade ytor. Säljaren rekommenderade Virtasen 4-oljefärg (förmodligen bara en sorts linoljefärg) den saknar gift så han rekommenderade nån annan produkt man skulle tvätta träet med innan. Kommer inte ihåg vad det var. Kan kolla senare om minnet bär.
Det är skilda saker att tvätta träet före målning eller blanda någonting giftigt i linoljan.
Då man linoljeimpregnerar en båt är det stora mängder linolja det handlar om. Den där 16 fots snurrebåten som jag har renskrapat åt en kund sög i sig ungefär 7 liter rå kalpressad linolja blandat med ungefär 8 dl Valtti Grundolja. Allt försvann in i träet.
 
gubben i affären (Vasa Färg) menade det skulle hjälpa mot mögelprickar på färgen, om han nu inte menade man skulle blanda lite i färgen men det tror jag inte han sade. Men ja det är inte direkt samma sak för det.
 
Stora skillnaden är att då man oljar en båt vill man att giftet man blandar i oljan skall gå in på djupet och döda eventuella svampbörjan inne i träet som samtidigt fylls med linolja. Mögeltvätt är bara på ytan.
 
Vad är det för skillnad på

Dewalt DW733 or Metabo DH 330?​

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.