16 740 läst · 376 svar
17k läst
376 svar
PEth, vad gäller?
Jag har aldrig påstått att någon som dricker mycket under ett par veckors semester måste innebära att man är alkoholist.sysmali skrev:
Tack för ett uppriktigt inlägg. Menar du att ditt PEth-värde var 0.15 mitt i ditt "normala" missbruk?
Som läkaren nämner har det ju med hur man tål alkohol, men fick du uppfattningen att PEth-värdet sjunker ju längre man har druckit alkohol, dvs vänjer sig kroppen med att regelbundet tillföras alkohol och därmed får man lägre värde?
I så fall blir det ju märkligt om någon som knapp dricker åker på semester och drar i sig minst 1 vinflaska varje dag under ett par veckor lämnar prov som överstiger 0.3 i närtid efter hemkomsten. Jag anser (till skillnad från @Krille4) att en sådant bruk inte är ovanligt och måste innebära att personen är alkoholist.
En personlig fråga som du givetvis inte behöver svara på, men hjälpte vården dig eller dricker du fortfarande dagligen?
Dricker man däremot en flaska vin varje dag under hela sin semester på 3-6 veckor bör man nog fundera på om man har problem med alkoholen. Just behovet att dricka exakt varje dag är väl det som gör att man borde fundera på sin relation med alkohol.
Men följs reglerna kommer en person som dricker en flaska vin varje dag under sin semester inte förlora körkortet.
/Krille
Redigerat:
Aha, sorry. Inte alkoholist, men "defintivt problem med alkoholen".K Krille4 skrev:
Vilket jag inte håller med om - om man inte dricker övriga 11 månader.
Redigerat:
Nyfiken, vad anser du skillnaden är mellan "inte normalt" och alkolist?K Krille4 skrev:Nä det är inte normalt att dricka en flaska varje dag under hela semestern - att det finns många i vissa åldersgrupper som är på krogen 2 gånger i veckan är inte att jämföra med någon som dricker en flaska vin varje dag under hela sin semester.
Att dricka en flaska vin varje dag under 5-6 veckor är inte normalt.
/Krille
K Krille4 skrev:
Vad är skillnaden mellan "ett behov" och alkolist?K Krille4 skrev:
Du belyser grundproblemet - många saknar gråskala gällande diskussionen om alkohol och tror att ett riskbruk är att likställa med att vara alkoholist. Måste man dricka exakt varje dag på sin semester på 3-6 veckor är det inte normalt och man är på väg in i ett riskbruk. Däremot är man definitivt ingen "alkoholist" bara p g a det.sysmali skrev:
/Krille
Om du läser noga vad det står under länken så ser du att är ute och cyklar. Eller läs min och min läkarbekants tidigare inlägg om den.K Krille4 skrev:
Nej - inte om reglerna följs. Tyvärr har reglerna inte följts. Men enligt reglerna får du inte indraget körkort baserat på bara en mätning. Har du läst reglerna och förtydliganden?L L Jan skrev:
/Krille
Tolkar dig som att du är född 1955 liksom jag.D Dilato skrev:Mitt besök på vårdcentralen var för typ 2 år sedan (uppdatering: 2023-10-23) och jag fick utskrivet naltrexon på min begäran ( som minskar suget, och jag hade använt det typ 10 år tidigare) men ska jag vara ärlig så fungerar det bara periodvis.
På det hela taget dricker jag lika mycket i dag som då.
Till saken hör att jag har inga negativa effekter alls, jag mår skitbra och ser inget behov av att avstå alkohol pga hälsoskäl.
Jag är idag 69 år ung har noll problem med hälsan.
Imponerande att du kan dra i dig så mycket utan problem, lika imponerande att du öppet erkänner det, även på ett anonymt forum är det få som tillstår sina brister om det kan räknas som en sådan.
Blir kanske som Horatio Nelson som efter att han dödats vid Trafalgar så lade man kroppen i en tunna med rom för att den skulle bevaras tills man kom hem till England, och med några veckors marinering i den tunnan misstänker jag att amiralen ser rätt okej ut även idag.
Dina låga värden trots högt intag bevisar ju att systemet är galet och att döma folk att bli av med körkortet för att de skulle kunna köra på fyllan men aldrig gjort det är fullständigt uppåt väggarna.
Liksom att jag nu förstår att jag får höga världen trots väldigt litet intag och förklarar också varför läkaren nämnde att de egentligen är skyldiga att rapportera till Transportstyrelsen, detta när jag fick svar på ett PSA-prov och blev förvånad att han nämnde det.
Så de hade då tagit även detta peth utan min vetskap
Vad blir nästa steg, arrestera någon för att de går på gatan med knuten näve då man kan slå till någon, den ska vara oknuten vid vistelse bland andra.
Fy fan för aktivister som tagit sig in i alla möjliga myndigheter och ska trycka ner sina motmänniskor.
Självlart så länge man inte förvanskar inlägget man citerar.Fotografen skrev:
Citerar man bara de delar som man bemöter så ser jag inget problem med det.
Jag har faktiskt en gång på detta forum blivit citerad där rövhålet ändrade i min egen text till motsatsen av det jag skrev och jag anmälde det inlägget men ingen moderator tog någon hänsyn till något som i andra sammanhang räknas som urkundsförfalskning...
Ja - om man för det lika bra och tydligt som du just gjorde.Fotografen skrev:
Tyvärr gör personen inte så utan klipper reglebundet bort centrala delar i andras tillägg. Enda orsaken verkar vara att förvanska vad andra skrivit.
/Krille
Du kan neka vilka test du vill (undantaget om det är ett akutläge och du inte är kontaktbar, då kan de göra relevanta tester för situationen).Alfredo skrev:
Pratade med min fru (som är akutsköterska) om detta, och det kan tex ske när man får in medvetslösa alkoholister som har en historik av att dricka metanol. Då tar man tester för att se vad de druckit (både för etanol och metanol, plus några droger till), så att rätt behandling kan sättas in. Detta då återberättat av mig som inte kan ett dugg om sånt, så detaljerna kan vara fel, men huvudsakligen så är det så.
Men peth tar vi inte i den typen av situationer eftersom det tar 2-3 dagar att få svar….T Troberg skrev:Du kan neka vilka test du vill (undantaget om det är ett akutläge och du inte är kontaktbar, då kan de göra relevanta tester för situationen).
Pratade med min fru (som är akutsköterska) om detta, och det kan tex ske när man får in medvetslösa alkoholister som har en historik av att dricka metanol. Då tar man tester för att se vad de druckit (både för etanol och metanol, plus några droger till), så att rätt behandling kan sättas in. Detta då återberättat av mig som inte kan ett dugg om sånt, så detaljerna kan vara fel, men huvudsakligen så är det så.