Vissa saker kan tillverkas och användas för eget bruk, men ska man sedan sälja kan det vara ett mycket krångligt regelverk att uppfylla. Och då kan skrotvärdet vara en bättre lösning.

R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag till exempel.
Hur tycker du då man skall göra med lägenheter?
Svår fråga...

Räknas det som dolt fel om man efter ett tag går reda på att det har skett ett mord i bostadsrätten?

Annars dör det folk för jämnan i sina bostäder.

L
R RapidSledge skrev:
Svår fråga...

Räknas det som dolt fel om man efter ett tag går reda på att det har skett ett mord i bostadsrätten?

Annars dör det folk för jämnan i sina bostäder.
Nej det räknas inte som dolt fel.

En bekant köpte en gång en lägenhet där en person hade avlidit (inte mord).

Han fick den billigt för ingen annan ville köpa en lägenhet med en obehaglig fläck på väggen som kroppen hade legat länge emot.

Kruxet med en försäljning av u-båten hade ju varit att det är ett hemmabygge och inte besiktigat och godkänt av vilka som nu besiktigar u-båtar i Danmark.
Kan tänka mig att det krävs ganska rigorösa tester och kontroller för att få en u-båt förklarad sjövärdig.
Så jag tror att det inte fanns något annat val än att skrota den.
Sen ville de väl också undvika att det skulle bli något sorts "styckmordsmuseum" Det finns många sjuka människor där ute.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
R
L lordi skrev:
Kruxet med en försäljning av u-båten hade ju varit att det är ett hemmabygge och inte besiktigat och godkänt av vilka som nu besiktigar u-båtar i Danmark.
Kan tänka mig att det krävs ganska rigorösa tester och kontroller för att få en u-båt förklarad sjövärdig.
Så jag tror att det inte fanns något annat val än att skrota den.
Sen ville de väl också undvika att det skulle bli något sorts "styckmordsmuseum" Det finns många sjuka människor där ute.
Du får bygga vilken båt du vill i Sverige, behövs ingen besiktning, sålänge du inte fraktar folk mot betalning.

Googla på Sven Yrvind

http://www.yrvind.com

Redigerat:
R RapidSledge skrev:
Du får bygga vilken båt du vill i Sverige, behövs ingen besiktning, sålänge du inte fraktar folk mot betalning.

Googla på Sven Yrvind
Jovisst är det så. Det är säkert likadant i Danmark.
Men om en myndighet ska sälja ett fartyg så hamnar man i ett annat läge. Tänk om köparen havererar och blir liggande på botten någonstans.

R
L lordi skrev:
Jovisst är det så. Det är säkert likadant i Danmark.
Men om en myndighet ska sälja ett fartyg så hamnar man i ett annat läge. Tänk om köparen havererar och blir liggande på botten någonstans.
Man kan ju krocka minuter efter man har köpt en bil.. med dålig utgång.

Jag tror bara de behöver lägga till 'på egen risk'

R RapidSledge skrev:
Man kan ju krocka minuter efter man har köpt en bil.. med dålig utgång.

Jag tror bara de behöver lägga till 'på egen risk'
Är inte så säker på det.
Om vi tar jämförelsen med en bil så ska den ju vara godkänd hos bilprovningen för att köparen ska få lov att köra den, även om det är ett hemmabygge.

R
L lordi skrev:
Är inte så säker på det.
Om vi tar jämförelsen med en bil så ska den ju vara godkänd hos bilprovningen för att köparen ska få lov att köra den, även om det är ett hemmabygge.
Det är inget problem att sälja en obesiktigad bil, med körförbud osv.

Staffans2000
Det här blir bara hypotetiskt. Säljs som skrot i form av ubåt.

jag tror nog bilar där någon mördats/torterats i skrotas efter utredning/dom är klar.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Nej det är inget problem.
MEN en myndighet som säljer en obesiktigad bil med körförbud har ryggen fri, för att köparen enligt lagen måste få bilen kontrollerad innan den används. Skulle bromsarna inte fungera så kan han eller hon inte stämma staten för detta eftersom felet skulle upptäckts på bilprovningen.
Så jämförelsen med bilen haltar. Om danska staten skulle sälja en hemmabyggd u-båt så skulle de tvingas att låta den genomgå alla nödvändiga kontroller och typgodkännanden först

R
L lordi skrev:
Nej det är inget problem.
MEN en myndighet som säljer en obesiktigad bil med körförbud har ryggen fri, för att köparen enligt lagen måste få bilen kontrollerad innan den används. Skulle bromsarna inte fungera så kan han eller hon inte stämma staten för detta eftersom felet skulle upptäckts på bilprovningen.
Så jämförelsen med bilen haltar. Om danska staten skulle sälja en u-båt så skulle de tvingas att låta den genomgå alla nödvändiga kontroller och typgodkännanden först
Finns ju folk som har lyckats köpa stridsflygplan från staten som sedan ställs på tomten osv.

R RapidSledge skrev:
Självklart är det inga problem med att sälja en bil som har körförbud MEN det är ingen som får köra den lagligt direkt efter köpet om det inte är ”raka spåret” till bilprovningen.

R RapidSledge skrev:
Finns ju folk som har lyckats köpa stridsflygplan från staten som sedan ställs på tomten osv.
Dessa är inte hemmabyggda i någons garage. Dessutom så är jag säker på att planet måste genomgå någon typ av kontroll innan köparen får flyga med det. Om inte det t om är så att försvaret gör dem obrukbara innan försäljning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.