5 937 läst · 68 svar
6k läst
68 svar
Peter Madsens Ubåt skrotad
Nej det räknas inte som dolt fel.R RapidSledge skrev:
En bekant köpte en gång en lägenhet där en person hade avlidit (inte mord).
Han fick den billigt för ingen annan ville köpa en lägenhet med en obehaglig fläck på väggen som kroppen hade legat länge emot.
Kruxet med en försäljning av u-båten hade ju varit att det är ett hemmabygge och inte besiktigat och godkänt av vilka som nu besiktigar u-båtar i Danmark.
Kan tänka mig att det krävs ganska rigorösa tester och kontroller för att få en u-båt förklarad sjövärdig.
Så jag tror att det inte fanns något annat val än att skrota den.
Sen ville de väl också undvika att det skulle bli något sorts "styckmordsmuseum" Det finns många sjuka människor där ute.
Kan tänka mig att det krävs ganska rigorösa tester och kontroller för att få en u-båt förklarad sjövärdig.
Sen ville de väl också undvika att det skulle bli något sorts "styckmordsmuseum" Det finns många sjuka människor där ute.
Du får bygga vilken båt du vill i Sverige, behövs ingen besiktning, sålänge du inte fraktar folk mot betalning.L lordi skrev:Kruxet med en försäljning av u-båten hade ju varit att det är ett hemmabygge och inte besiktigat och godkänt av vilka som nu besiktigar u-båtar i Danmark.
Googla på Sven Yrvind
http://www.yrvind.com
Redigerat:
Jovisst är det så. Det är säkert likadant i Danmark.R RapidSledge skrev:
Men om en myndighet ska sälja ett fartyg så hamnar man i ett annat läge. Tänk om köparen havererar och blir liggande på botten någonstans.
Man kan ju krocka minuter efter man har köpt en bil.. med dålig utgång.L lordi skrev:
Jag tror bara de behöver lägga till 'på egen risk'
Är inte så säker på det.R RapidSledge skrev:
Om vi tar jämförelsen med en bil så ska den ju vara godkänd hos bilprovningen för att köparen ska få lov att köra den, även om det är ett hemmabygge.
Nej det är inget problem.R RapidSledge skrev:
MEN en myndighet som säljer en obesiktigad bil med körförbud har ryggen fri, för att köparen enligt lagen måste få bilen kontrollerad innan den används. Skulle bromsarna inte fungera så kan han eller hon inte stämma staten för detta eftersom felet skulle upptäckts på bilprovningen.
Så jämförelsen med bilen haltar. Om danska staten skulle sälja en hemmabyggd u-båt så skulle de tvingas att låta den genomgå alla nödvändiga kontroller och typgodkännanden först
Finns ju folk som har lyckats köpa stridsflygplan från staten som sedan ställs på tomten osv.L lordi skrev:Nej det är inget problem.
MEN en myndighet som säljer en obesiktigad bil med körförbud har ryggen fri, för att köparen enligt lagen måste få bilen kontrollerad innan den används. Skulle bromsarna inte fungera så kan han eller hon inte stämma staten för detta eftersom felet skulle upptäckts på bilprovningen.
Så jämförelsen med bilen haltar. Om danska staten skulle sälja en u-båt så skulle de tvingas att låta den genomgå alla nödvändiga kontroller och typgodkännanden först
Dessa är inte hemmabyggda i någons garage. Dessutom så är jag säker på att planet måste genomgå någon typ av kontroll innan köparen får flyga med det. Om inte det t om är så att försvaret gör dem obrukbara innan försäljning.R RapidSledge skrev: