Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att säga, men elpianot kan låta illa:
[länk]
Intressant. Det är även så att min sons nyinförskaffade begagnade förstärkare till elgitarren "burrar". Tänkte att den var gammal men det hör kanske ihop.

Jag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!

Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.

Onsalakorven Onsalakorven skrev:
ag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!

Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.
Hej
Intressant
Vad handlar det om för elbil som laddas?

B Billy___ skrev:
Hej,

Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.

En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.

Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.

Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Hej
Intressant

Fungerar testknappen på PSA:n när du laddar elbilen?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Intressant
En VW id4’a

M Martin Lundmark skrev:
Fungerar testknappen på PSA:n när du laddar elbilen?
Det är ja osäker på, jag kan testa. Jag tror den skall gå att testa oavsett dock.

Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!
Hej Onsalakorven

När gällde detta?

Gällde detta oberoende om du laddade bilen (oberoende om det surrade i PSA) eller inte?

B Billy___ skrev:
Hej,

Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.

En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.

Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.

Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Jag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!

Hej Billy___ och Onsalakorven

Den flesta apparater innehållande kraftelektronik som vi ansluter idag till elnätet använder switchteknik för att styra hur mycket spänning, ström och effekt som apparaten tar från elnätet.

Switchteknik innebär att man ”hackar sönder” 50 Hz sinusvågen i frekvensområdet 2–150 kHz och det innebär ofta att man samtidigt undviker att alstra övertoner i frekvensområdet upp till 2 kHz.

Man skulle starkt förenklat kunna beskriva att man vid användning av kraftelektronik minskar risken att alstra övertoner (vilket tidigare kunde vara ett problem) men alstrar i stället switchbrus frekvensområdet 2–150 kHz (ett frekvensområde som kallas supraharmonics).

Vi har ännu inga produktnormer som begränsar styrkan (amplituden) på det switchbrus som alstras från de apparater vi köper och ansluter, vilket jag beklagar.

Switchbrus har ofta en nivå i voltområdet och är därför svårt att mäta i elnätets 230 V. Mätinstrumenten som nu (äntligen) kommit är dyra (ett mobilt mätinstrument kan kosta mer än 150 000 kr), jag känner till att det finns 2 st. av dessa i Sverige

Det finns billigare mätutrustningar (mest för fast installation) för ca 50 000 kr och uppåt men inte heller de är så vanliga bland elektriker och elkraftingenjörer.

Så när vi ber elektriker och elkraftingenjörer att till exempel studera orsaken till, surrandet i PSA eller att PSA inte löser ut, då är risken mycket stor att han inte kan mäta eventuell förekomst av switchbrus (i frekvensområdet 2–150 kHz) utan mera rimligt att han försöker att mäta förekomsten av övertoner (i frekvensområdet upp till 2 kHz).

Vi märker allt oftare symtom till switchbrus i elnäten t.ex. tråden ”Min bil smutsar ner elen” https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/ som handlar om en (VW ID.4 MY23) där problematiken minskat genom att tillverkaren ändrat i elbilladdarens programvara. Switchbruset har förändrats men inte försvunnit.

I tråden ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare?” har jag tagit upp en incidentrapport till elsäkerhetsverket som lämnades in för ca 2 år sedan som handlar om att på ett sjukhus, där jordfelsbrytarna testas med mätinstrument enligt norm. Där har man provat 4 olika jordfelsbrytare (typ A och B) men ingen får godkänt enligt normkravet. https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-jordfelsbrytare.536646/page-3#post-6018421

Jag tog 1997 i en artikel ”Increased pollution in protective earth” till en forskningskonferens (EPE-97, i Trondheim) upp problematiken med det ökande switchbruset, och väntar fortfarande på att vi skall få produktnormer som begränsar ökningen.

Genom att fråga er här, försöker jag få mer information om switchbrus i elnät samt öka medvetenheten hos andra.

B Billy___ skrev:
Intressant. Det är även så att min sons nyinförskaffade begagnade förstärkare till elgitarren "burrar". Tänkte att den var gammal men det hör kanske ihop.
Hej Billy___

Det vore intressant om du kunde testa om elgitarren "burrar" just när du laddar men inte annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.