Som någon skrev tidigare, får ni in hyra nu och vad händer om hyran försvinner?
Kanske prata med han i källaren och be denne sänka musiken.
Hur förstör han tvättmaskinen? Är det pga skitiga arbetskläder så kanske man kan ordna en beg tvättmaskin enkom för det, om ni vill ha kvar ev hyra alltså

1. "lägenheten ligger i en källare?
2. Finns regler för antal fönster, och höjd i lägenhet, tillgänglighet.. Kolla Boverket.
3. Krävs även ventilation. Är lägenheten med i OVK?
4. Lägenhetsnummer?
5. antal lägenheter avgör fastighetsskatten i vissa fall. Så kolla hur det ser ut i deklarationen.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter om en upplåten bostadsrättslokal.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Gör inte detta direkt till ett juridiskt problem.

Problemet är att du blir störd. Prata med den som stör. I andra hand prata med företaget. Se till att BRFn skickar en varning.

Först därefter hade jag sett detta som ett juridiskt problem.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Gör inte detta direkt till ett juridiskt problem.

Problemet är att du blir störd. Prata med den som stör. I andra hand prata med företaget. Se till att BRFn skickar en varning.

Först därefter hade jag sett detta som ett juridiskt problem.
Jag tänker ju också att det är ett problem pga det faktum att det saknas ett kontrakt och ingen riktigt vet bakgrunden. Kan ställa till det i framtiden, framförallt då denna person inte tar till sig av våra klagomål (vi har reda. Pratat med honom flertalet gånger). Det har varit bråk med företaget tidigare, enligt tidigare hyresgäst, där företaget sagt att de ska göra det till ett helvete för oss om vi försöker med nåt.

S
G gblc skrev:
1. "lägenheten ligger i en källare?
2. Finns regler för antal fönster, och höjd i lägenhet, tillgänglighet.. Kolla Boverket.
3. Krävs även ventilation. Är lägenheten med i OVK?
4. Lägenhetsnummer?
5. antal lägenheter avgör fastighetsskatten i vissa fall. Så kolla hur det ser ut i deklarationen.
Det finns fönster. Har aldrig varit in där så vet ej hur det ser ut… i vårt kontrakt står det att föreningen består av fem lägenheter inklusive en lokal. Vidare står det att det är en lokal med kokvrå. Det finns en toalett i tvättstugan som är i anslutning. Den har varit låst ett tag och vi har undrat vart nyckeln tog vägen. Nu är den öppen igen. Undrar om det ens finns toalett därinne(?) men hur ska vi få lov att kolla in hos honom? Han är inte trevlig..

S
A A-Man_08 skrev:
Vad står det när man läser om föreningen, hur många lägenheter och lokaler är det?
Fem lägenheter inkl en lokal med kokvrå står det.

G
kan ju vara så att föreningen betalar elen också.

Om vi nu antar att "lägenheten" är upplåten som lokal, så får ingen bo där. Ni kan se det som otillåten andrahandsuthyrning. Kräv att bostadsrättsägaren avslutar uthyrningen genast (ni behöver inte ta hänsyn till ev. uppsägningstider som kan finnas mellan uthyraren och hyresgästen).

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S skylrrr skrev:
Fem lägenheter inkl en lokal med kokvrå står det.
Ja då vet du ju. Det är en lokal upplåten som bostadsrätt. Finns ingen hyra, bara en årsavgift som föreningens styrelse beslutar om och skickar avier om till medlemmen som äger bostadsrätten med lokalen. Alltså företaget.

S skylrrr skrev:
Jag tänker ju också att det är ett problem pga det faktum att det saknas ett kontrakt och ingen riktigt vet bakgrunden. Kan ställa till det i framtiden, framförallt då denna person inte tar till sig av våra klagomål (vi har reda. Pratat med honom flertalet gånger). Det har varit bråk med företaget tidigare, enligt tidigare hyresgäst, där företaget sagt att de ska göra det till ett helvete för oss om vi försöker med nåt.
Vem har sagt det? Se till att få ett sådant hot skriftligt eller spela in det sen posta det och namnet på företaget här. ☺️

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja då vet du ju. Det är en lokal upplåten som bostadsrätt. Finns ingen hyra, bara en årsavgift som föreningens styrelse beslutar om och skickar avier om till medlemmen som äger bostadsrätten med lokalen. Alltså företaget.
Lokalen har troligtvis inte möjlighet att nyttja som bostad. Har varit lite artiklar kring personer som bosatt sig i lokaler och fått förelägganden kring att lokalen inte får nyttjas som bostad. Har man köpt ”lokalen” som bostad kommer man mest troligt inte kunna få i närheten av samma belopp vid en försäljning som affärslokal.

Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt vet vilka risker ni som BRF tar gällande att själva anmäla detta olovliga nyttjande. Spontant misstänker jag att det är en dålig ide

Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt vet vilka risker ni som BRF tar gällande att själva anmäla detta olovliga nyttjande. Spontant misstänker jag att det är en dålig ide
Stockholms stad kommer att ställa eventuella krav på fastighetsägaren, alltså bostadsrättsföreningen. T ex kommer föreningen att få betala byggsanktionsavgift för att lokalen har tagits i bruk som bostad utan bygglov med startbesked för ändringen. Sen kommer föreningen att erbjudas att söka bygglov för ändring av lokalen till bostad om detaljplanen medger det. Om inte detta sker så blir det föreläggande om rättelse, alltså att man slutar bo i lokalen.

Har lokalen tagits i bruk som bostad för mer än 10 år sedan kommer kommunen lämna frågan utan åtgärd. Den är preslkriberad.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ah okej.. men det verkar inte finnas något upplåtelseavtal eller kontrakt. Vad gäller då?

S
L Liljeros skrev:
Lokalen har troligtvis inte möjlighet att nyttja som bostad. Har varit lite artiklar kring personer som bosatt sig i lokaler och fått förelägganden kring att lokalen inte får nyttjas som bostad. Har man köpt ”lokalen” som bostad kommer man mest troligt inte kunna få i närheten av samma belopp vid en försäljning som affärslokal.

Ja vi har också läst nya artiklar om det. Verkar vara vanligt. Känns jobbigt att det är nånting vi skulle kunna åka på då vi inte haft nån ting med detta att göra. Vi vill ju alla göra rätt för oss i föreningen, men vet inte vad vi vågar göra eller ens får göra..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.