7 423 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Permanentboende vs fritidshus?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Det finns ju heller inga klassningar utan ett fritidshus är helt enkelt ett hus som har tagits i bruk för fritidsboende medan ett permanentboendehus är ett hus som har tagits i bruk för detta ändamål. Och det krävs inget bygglov för att ändra användningen fram och tillbaka så man kan göra det helt sömlöst fram och tillbaka närhelst man önskar. Vi saknar helt offentliga register som särskiljer dessa två former av användning av bostadshus.
Det trodde jag! Och efter att ha läst många av svaren i den här tråden var jag övertygad om att det är så!Claes Sörmland skrev:Det finns ju heller inga klassningar utan ett fritidshus är helt enkelt ett hus som har tagits i bruk för fritidsboende medan ett permanentboendehus är ett hus som har tagits i bruk för detta ändamål. Och det krävs inget bygglov för att ändra användningen fram och tillbaka så man kan göra det helt sömlöst fram och tillbaka närhelst man önskar. Vi saknar helt offentliga register som särskiljer dessa två former av användning av bostadshus.
Är det bara i mäklarannonser som man gör nån skillnad? Kan jag sluta att fundera på om vi gjort nåt olagligt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 124 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Ja det är mest Hemnet som gör skillnad i dag. Och när man söker bygglov för någon åtgärd. Sen finns ju det gamla bygglovet i kommunens arkiv också men det tar ju inte hänsyn till förändringar som har skett efter bygglovet gavs. Och de kan vara rätt stora utan att nytt bygglov krävs.K Kirre2 skrev:
Förr så fanns också olika koder i fastighetsdeklarationen som därför dök upp i fastighetsregistret. Jag köpte t ex 2005 ett bostadshus med två lägenheter (en på varje våning) från 1919. Det hade på slutet av 70-talet tagits i bruk som och senare deklarerats som fritidshus så när jag köpte det så var det listat som fritidshus i fastighetsregistret. Där hittade jag det också på Hemnet. Fick faktiskt problem med första banken att få lån p g a detta (SBAB) därav att jag kan detta.
Senare, 2015, när fastighetsskatten hade avskaffats så insåg Skatteverket att det blev helt godtyckligt att försöka hålla reda på hur varje småbostadshus användes. Dessutom deklarerade folk inte den ändrade användningen som de borde för det var för komplicerat. Så nu är det en enda kod, typkod 220 (Småhusenhet, bebyggd) för permanentboendefastigheter och fritidsfastigheter (+ andra koder för hus på ofri grund och gruppboenden).
Tack för utförligt svar! Den ändringen har jag missat!Claes Sörmland skrev:Ja det är mest Hemnet som gör skillnad i dag. Och när man söker bygglov för någon åtgärd. Sen finns ju det gamla bygglovet i kommunens arkiv också men det tar ju inte hänsyn till förändringar som har skett efter bygglovet gavs. Och de kan vara rätt stora utan att nytt bygglov krävs.
Förr så fanns också olika koder i fastighetsdeklarationen som därför dök upp i fastighetsregistret. Jag köpte t ex 2005 ett bostadshus med två lägenheter (en på varje våning) från 1919. Det hade på slutet av 70-talet tagits i bruk som och senare deklarerats som fritidshus så när jag köpte det så var det listat som fritidshus i fastighetsregistret. Där hittade jag det också på Hemnet. Fick faktiskt problem med första banken att få lån p g a detta (SBAB) därav att jag kan detta.
Senare, 2015, när fastighetsskatten hade avskaffats så insåg Skatteverket att det blev helt godtyckligt att försöka hålla reda på hur varje småbostadshus användes. Dessutom deklarerade folk inte den ändrade användningen som de borde för det var för komplicerat. Så nu är det en enda kod, typkod 220 (Småhusenhet, bebyggd) för permanentboendefastigheter och fritidsfastigheter (+ andra koder för hus på ofri grund och gruppboenden).
Men uppdelningen finns kvar när det gäller nybyggnation alltså?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Ja, du kan välja att söka bygglov för ett hus med ändamålet permanentboende eller för ett fritidshus. Sen ögonblicket när du har fått slutbesked så är dina affärer med kommunen avslutade. Nu kan du t ex välja att ta ditt nybyggda fritidshus i bruk för permanentboende, det blir då ett bostadshus för permanentboende. Eller tvärt om, ditt nybyggda hus för permanentboende kan användas som fritidshus, det är nu ett fritidshus. Förändringen kräver inget bygglov eller bygganmälan för det är ingen väsentlig ändring av bostadshusets användning. Skulle du däremot vilja ha det för att driva din nya affär där så krävs ett bygglov för ändrad användning av huset, det är ett ändamål som är väsentligt annat än boende i olika varianter.K Kirre2 skrev:
Detta du påstår stämmer absolut inte!HittaDorisk skrev:Nja, om ni bygger det som ett fritidshus och sedan vill använda det som en permanentbostad måste ni göra en anmälan om ändrad användning. Om ni har tur så godkänner nämnden det utan att några fysiska ändringar behöver göras, men det finns också en risk att ni måste renovera huset så att det uppfyller alla krav för ändrad användning för att få slutbesked, dvs tillåtelse att flytta in och bruka huset som ett permanent boende.
Vi har hus i ett gammalt fritidshusområde sedan sexiotalet som håller på att förvandlas till hälften permanentboenden senaste 20 - 25 åren och har under alla år vi funnits där noterat hur olika hus växlar mellan fritids till permanent hela tiden utan någon annan åtgärd än att folkbokföra sig på adressen!
Om det finns en detaljplan som reglerar att det ska vara just fritidshus som uppförs, hur blir det då om någon söker för permanentboende? Eller söker lov för ett fritidshus, får slutbesked för fritidshus men använder det som permanentboende " i strid " mot detaljplanen ?Claes Sörmland skrev:Ja, du kan välja att söka bygglov för ett hus med ändamålet permanentboende eller för ett fritidshus. Sen ögonblicket när du har fått slutbesked så är dina affärer med kommunen avslutade. Nu kan du t ex välja att ta ditt nybyggda fritidshus i bruk för permanentboende, det blir då ett bostadshus för permanentboende. Eller tvärt om, ditt nybyggda hus för permanentboende kan användas som fritidshus, det är nu ett fritidshus. Förändringen kräver inget bygglov eller bygganmälan för det är ingen väsentlig ändring av bostadshusets användning. Skulle du däremot vilja ha det för att driva din nya affär där så krävs ett bygglov för ändrad användning av huset, det är ett ändamål som är väsentligt annat än boende i olika varianter.
Utanför detaljplanerat spelar det ju mindre roll.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Det går inte att reglera användning av en bostad i detaljplanen. En sådan bestämmelse är en nullitet, det finns inget stöd i PBL.O oxöga skrev:Om det finns en detaljplan som reglerar att det ska vara just fritidshus som uppförs, hur blir det då om någon söker för permanentboende? Eller söker lov för ett fritidshus, får slutbesked för fritidshus men använder det som permanentboende " i strid " mot detaljplanen ?
Utanför detaljplanerat spelar det ju mindre roll.
Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ammelser/anvandning-av-kvartersmark/Bostader/
Det finns inget som hindrar någon att folkbokföra sig i ett hus som är definierat taxeringsmässigt som fritidshus.O skrev:
K Kirre2 skrev:
Claes Sörmland skrev:
Nu vet jag att vi normalt behandlar svenska förhållanden. Och att detta relativt(?) nyligen har ändrats till att endast ha en "typ 220 Småhusenhet". Men om man köper ett fritidshus i Norge är saken helt annorlunda. Så om fritidshuset i fråga ligger i Norge kan det i många fall vara helt omöjligt att lagligen använda det som permanentboende. Det är mycket som är lika i Sverige och Norge men i detta faller är det en väldig skillnad.Claes Sörmland skrev: