Ja precis, jag limmade/skruvade ihop 2st 145x45 för överliggarna. Mot huset satte jag en enkel 145x45 med distanser och de tre som ligger från hus till långsida är enkla 145x45.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
T
Jag använde också reglar som jag satte ihop för att få lite biffigare känsla.
Men använde 120x45 istället men det känns lagom hos mig då den är fristående.

Mot ett större hus så är nog 145 mer lagom.
 
Finkson Finkson skrev:
Ja precis, jag limmade/skruvade ihop 2st 145x45 för överliggarna. Mot huset satte jag en enkel 145x45 med distanser och de tre som ligger från hus till långsida är enkla 145x45.
Samma här! :cool: Fast alla (utom den mot huset) är dubbla 145x45.

Vilka dimensioner man använder är beror ju på pergolans proportioner samt vilka laster du förväntar dig.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Samma här! :cool: Fast alla (utom den mot huset) är dubbla 145x45.

Vilka dimensioner man använder är beror ju på pergolans proportioner samt vilka laster du förväntar dig.
ja precis :). Måste säga att jag nästans önskar att jag gick upp en storlek i bredd. Tycker det är ruskigt fint när de blir riktigt maffiga.
 
Hej, ni som är experter, ska bygga en fristående pergola, ca 4.8 x6m 95 stolpar, tanken är 6 stolpar ( 3 på långsidan ( som skarvas) och 2på kortsidan, Vilka dimensioner hade ni valt på regelverket? Har kikat på större reglas, tex 220mm men det blir vansinnigt maffigt. Gillar det mer slimmade intrycket med era skruvlimmade reglar! .

Hur fäster ni regelverket "på" stolparna? Ser ut dom det "vilar" på det, har det blivit tillräckligt stabilt att skruva sast reglarna som endast vilar på regeln?


/Fredrik
 
Finkson Finkson skrev:
Ja precis, jag limmade/skruvade ihop 2st 145x45 för överliggarna. Mot huset satte jag en enkel 145x45 med distanser och de tre som ligger från hus till långsida är enkla 145x45.
det blev wow. tänkte fråga: Blir inte extra belastning på husväggen ? Vi har ett gammalt hus och inte säker hur bra är det byggt så undrar om det är en bra ide att följa ditt sätt att bygga och hur mycket belastning blir det på husväggen ? Vad är alternativ annars ? mvh ..
 
Finkson Finkson skrev:
Tack för bilderna - tog inspiration! Skissade upp en ungefärlig bild av det innan på paddan men frångick den en hel del. Underlättade dock beslutet för stilen (stal en hel del från dig )
Snyggt!
Är det 6 meter spännvidd på den dubbellimmade 45x145an? Låter brutalt långt tycker jag. Ser den fortfarande rak ut?

Snyggt var det i alla fall.
 
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt!
Är det 6 meter spännvidd på den dubbellimmade 45x145an? Låter brutalt långt tycker jag. Ser den fortfarande rak ut?

Snyggt var det i alla fall.
Inlägg 25 med bilder
 
Snygga byggen, en hel drös med frågor från mig inför ev. sommarprojekt. :)

Vilken höjd har ni upp till överliggarna/balkar och vilka avstånd har ni mellan era stolpar? Jag har ett inglasat uterum som är "i vägen", kan inte fästa direkt i husväggen, så det blir bara 206 cm upp till underkanten av överliggarna. Kommer det kännas för lågt?

Kan överliggare på 45x145 vara 4,5 meter långa utan det börjar hänga?

Jag har inte möjlighet att gräva ner plintar, utan tänkte fästa stolparna i altanen med genomgående skruv. Jag har bärlinor på 45x195 och reglar på 45x90. Går det att fästa stolparna i 45x90 reglarna eller måste jag ta bärlinorna? Att fästa i bärlinorna begränsar var jag kan placera stolparna, så det skulle inte bli så snyggt.
 
Hejsan!

Jag tänkte bygga en pergola och har skissat lite. Däremot blir jag lite tveksam till dimensioner..

Mina tänkta förutsättningar enligt nedan.

Fristående pergola utomhus.
5x4m
6 stolpar, antingen 95x95 eller 115x115 (3 per långsida)
Hammarband 45x220 c24
Takstolar 45x 145

Fungerar detta?

Angående stolparna, går det att endast ha 4 st?

Skickar med en bild som är min inspiration.
Inget "platt tak" alltså.


Oerhört tacksam för svar
 
  • Trädgårdspaviljong av trä med matbord, stolar, vita draperier, ljusslinga, planteringar och grusgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stenstorparna
  • Laddar…
  • Stolparna: 6 stolpar är en bra utgångspunkt för att ge stabilitet och styrka till din pergola. Antingen 95x95 eller 115x115 skulle fungera bra, men tänk på att ju större dimensionerna är, desto kraftigare blir konstruktionen. 115x115 skulle ge en extra styrka, men det kommer också att kosta lite mer. Om du vill ha extra stabilitet i din pergola kan du också överväga att använda stolpfötter som sitter fast i marken.

  • Hammarband: 45x220 c24 skulle vara tillräckligt starkt för att bära takstolarna. C24 innebär att träet är av hög kvalitet och lämpligt för byggnadskonstruktioner.

  • Takstolar: 45x145 skulle fungera bra för takstolarna. Detta ger tillräckligt med styrka för att stödja taket. Du bör också tänka på hur många takstolar du behöver och hur långt avstånd de behöver vara mellan varandra för att stödja taket.
Du bör också överväga att behandla allt trä med en lämplig skyddsbehandling för att skydda mot väder och vind.


Det är möjligt att bygga en pergola med endast 4 stolpar, men det skulle sannolikt minska stabiliteten i konstruktionen och öka risken för att den kan välta eller röra sig vid höga vindbelastningar.

Med 4 stolpar skulle konstruktionen vara fokuserad på två motsatta sidor av pergolan, vilket kan orsaka obalans och en ökad risk för skador vid starka vindar. Om du bara vill ha 4 stolpar kan du överväga att använda tjockare dimensioner, t.ex. 120x120 eller 140x140, och/eller fästa dem med stolpfötter för att öka stabiliteten.

Om du vill ha en stabil och säker pergola rekommenderar jag att du fortsätter att använda 6 stolpar, som ger en jämn fördelning av vikten och minskar risken för obalans och skador vid höga vindbelastningar.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Hejsan!

Jag tänkte bygga en pergola och har skissat lite. Däremot blir jag lite tveksam till dimensioner..

Mina tänkta förutsättningar enligt nedan.

Fristående pergola utomhus.
5x4m
6 stolpar, antingen 95x95 eller 115x115 (3 per långsida)
Hammarband 45x220 c24
Takstolar 45x 145

Fungerar detta?

Angående stolparna, går det att endast ha 4 st?

Skickar med en bild som är min inspiration.
Inget "platt tak" alltså.


Oerhört tacksam för svar
Tänk också på att en stor pergola med smala stolpar kan se lite feldimensionerad ut även om det rent strukturellt funkar. Jag byggde en med fyra stolpar med 3st 45x120 ihopskruvade. Det gav en bra tjocklek som passar med resten:

Trädäck med pergola, hängstol och soffmöbler, omgiven av natur och repstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandwich11 och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar!

Bra tanke att skruvlimma ihop flera reglar för ett rejälare intryck. Den tar vi!

Jag hade tänkt ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna, borde funka va?

Jag kommer gjuta plintar och förankra stolparna med stolpskor, Absolut.

Det får nog bli 6 stolpar, känns som en go idé..


Stort tack för alla svaren!
 
S Sandwich11 skrev:
Tack för era svar!

Bra tanke att skruvlimma ihop flera reglar för ett rejälare intryck. Den tar vi!

Jag hade tänkt ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna, borde funka va?

Jag kommer gjuta plintar och förankra stolparna med stolpskor, Absolut.

Det får nog bli 6 stolpar, känns som en go idé..


Stort tack för alla svaren!
Ja, det borde fungera att ha ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna i din pergola. Standardavståndet mellan takstolar brukar vara mellan 0,6-1,2 meter beroende på takstolarnas dimensioner och det material som används för takbeläggningen.

Eftersom du planerar att använda takstolar som är 45x145mm, kan ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna fungera bra för att stödja takbeläggningen och ge tillräckligt med styrka och stabilitet i konstruktionen.

Det är dock viktigt att se till att det horisontella avståndet mellan takstolarna är jämnt fördelat över hela takytan för att undvika ojämn belastning på taket. Det är också viktigt att se till att takstolarna är ordentligt förankrade i hammarbanden och stolparna för att öka stabiliteten och säkerheten i konstruktionen.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
O okaenrique skrev:
Ja, det borde fungera att ha ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna i din pergola. Standardavståndet mellan takstolar brukar vara mellan 0,6-1,2 meter beroende på takstolarnas dimensioner och det material som används för takbeläggningen.

Eftersom du planerar att använda takstolar som är 45x145mm, kan ett avstånd på 1 meter mellan takstolarna fungera bra för att stödja takbeläggningen och ge tillräckligt med styrka och stabilitet i konstruktionen.

Det är dock viktigt att se till att det horisontella avståndet mellan takstolarna är jämnt fördelat över hela takytan för att undvika ojämn belastning på taket. Det är också viktigt att se till att takstolarna är ordentligt förankrade i hammarbanden och stolparna för att öka stabiliteten och säkerheten i konstruktionen.

Grymt!

Jag ska göra enligt era förslag helt och hållet

Stort tack!
 
  • Gilla
Stoffis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.