Prövar att få liv i tråden
Har du fler bilder på pergolan? gärna lite bilder på uppfästningar osv.
Du skiver att det har limmat 2st 45x145 har du dessa dimensionerna runt hela? eller endast som pelare?
Använde du denna dimendionen som överliggare också mot fasaden?

//Ny husägare som försöker lära sig
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Hej,

Här är ett par stycken!

Trädgård med nybyggd terrass, sittområde och pågående anläggning av planteringsbädd med marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träterrass med möbler och pergola vid ett modernt hus med glasdörrar och träfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med tak och glaspartier framför en träfasad, omgiven av en trädstaket och en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 8 till
  • Laddar…
S Skåningenmalmö skrev:
Prövar att få liv i tråden
Har du fler bilder på pergolan? gärna lite bilder på uppfästningar osv.
Du skiver att det har limmat 2st 45x145 har du dessa dimensionerna runt hela? eller endast som pelare?
Använde du denna dimendionen som överliggare också mot fasaden?

//Ny husägare som försöker lära sig
Ja, samma dimensioner överallt förutom mot fasaden som är enbart en regel. Denna är skruvad med lååånga skruvar rakt in i hammarbandet i väggen, dvs en bärande del i konstruktionen.

Än så länge är vi nöjda och den ser ut att klarat vintern bra. Till sommaren skall vi fästa en solduk under pergolan.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

Hi Andrea,

sorry to write in English we are building the same pergola
6x 5 meters
Di you use 45 x 195 in all the pergola
We have now placed many plintar 96mm

[bild]



[bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
jp200
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ja, samma dimensioner överallt förutom mot fasaden som är enbart en regel. Denna är skruvad med lååånga skruvar rakt in i hammarbandet i väggen, dvs en bärande del i konstruktionen.

Än så länge är vi nöjda och den ser ut att klarat vintern bra. Till sommaren skall vi fästa en solduk under pergolan.
Det ser jättefint ut! Jag planerar ett liknande bygge. Hur har du löst hörnen och infästningar mot väggen - kör du byggbeslag?
 
  • Gilla
Martin1983
  • Laddar…
I Ingaks skrev:
Det ser jättefint ut! Jag planerar ett liknande bygge. Hur har du löst hörnen och infästningar mot väggen - kör du byggbeslag?
Inga beslag alls, bara urjackningar och långa skruvar. Mot väggen är de över 200mm rakt in i hammarbandet
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Fantastiskt fint bygge - ska själv försöka få till ett liknande tänkte jag. Ett par frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med!

- Har du byggt den i tryckimpregnerat eller vilket material?

- Har du jackat ur i överliggarna fasad och ut mot trädgården?

- Hur har du fäst överliggarna mot stolparna?

- körde du någon distans mellan överliggare och fasad?

- Jag ska själv sätta min i en befintlig altan och bor på ett bortsprängt berg (finns ingen möjlighet att gjuta ner plint) så funderar på att fästa mina stolpar med fransk skruv och vinklar i altanstommen, vad tror du om det, hur har du gjort och hur känns dina?


Ledsen för långt inlägg, trodde jag gav mig in på,ett enkelt projekt men har hundra funderingar haha.
Oerhört tacksam för svar!!!
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Vi bygger just nu en altan med pergola likt den på bilden. Den blir ca 6m bred och 5m djup, dvs något större än er. Inget tak på vår heller (då är det ju ingen pergola längre). Jag va inne på 45x195 eller linkande men bestämde tillsist att gå på 90x145 vilket är samma som på pelarna. Det är inget limträ utan två skruvlimmade 45x145 dom kommer användas. Jag hoppas att det inte böjjer ner för mycket..!
Hej! Får man fråga hur det gått. Är i liknande sits (dock endast 4 meter djup) och vill helst inte överstiga 45x145 för att det inte ska kännas för klumpigt. Märker du att den hänger något?
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Dagsfärska bilder!

Jag får nog påstå att eventuell nedböjning är obefintlig!

Välunderhållet trädäck med utemöbler och grill vid en modern villa, ingen synbar nedböjning, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhus vy av en träterrass med svart, rak stålbalk i fokus utan märkbar nedböjning, omgiven av gröna träd och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Metallstomme till en pergola under konstruktion i en trädgård en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en trävägg och takbjälke, med synliga spindelnät och trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
[bild] [bild]
Mycket vacker! Hur har du behandlat virket? Är det vanligt otrykt?
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
[bild] [bild]

Tack för svar. Ser helt fantastiskt ut!


Onsalakorven andr.ljung skrev:
Dagsfärska bilder!

Jag får nog påstå att eventuell nedböjning är obefintlig!

[bild]
[bild]
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Tack för bilderna - tog inspiration! Skissade upp en ungefärlig bild av det innan på paddan men frångick den en hel del. Underlättade dock beslutet för stilen (stal en hel del från dig )
 
  • Skiss på en digital padda med ritning av ett byggprojekt i form av en utbyggnad eller rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av en modern pergola i ett ritprogram, med horisontella och vertikala linjer som visar designen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen påbörjat byggprojekt av ett trädäck med trästomme för takkonstruktion vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern svart träfasad på hus med pågående byggnation av träaltan och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern uteplats med trädäck, svart pergola, matbord med stolar och integrerad belysning intill en svart träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NE Gustav och 3 till
  • Laddar…
Vad har du för dimension på dina överliggare? Är det 45x145?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.