50 492 läst · 54 svar
50k läst
54 svar
Pergola dimensionering
Prövar att få liv i tråden
Har du fler bilder på pergolan? gärna lite bilder på uppfästningar osv.
Du skiver att det har limmat 2st 45x145 har du dessa dimensionerna runt hela? eller endast som pelare?
Använde du denna dimendionen som överliggare också mot fasaden?
//Ny husägare som försöker lära sig
Du skiver att det har limmat 2st 45x145 har du dessa dimensionerna runt hela? eller endast som pelare?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 961 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 961 inlägg
Ja, samma dimensioner överallt förutom mot fasaden som är enbart en regel. Denna är skruvad med lååånga skruvar rakt in i hammarbandet i väggen, dvs en bärande del i konstruktionen.S Skåningenmalmö skrev:Prövar att få liv i tråden
Än så länge är vi nöjda och den ser ut att klarat vintern bra. Till sommaren skall vi fästa en solduk under pergolan.
Det ser jättefint ut! Jag planerar ett liknande bygge. Hur har du löst hörnen och infästningar mot väggen - kör du byggbeslag?andr.ljung skrev:
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 961 inlägg
Hej,
Fantastiskt fint bygge - ska själv försöka få till ett liknande tänkte jag. Ett par frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med!
- Har du byggt den i tryckimpregnerat eller vilket material?
- Har du jackat ur i överliggarna fasad och ut mot trädgården?
- Hur har du fäst överliggarna mot stolparna?
- körde du någon distans mellan överliggare och fasad?
- Jag ska själv sätta min i en befintlig altan och bor på ett bortsprängt berg (finns ingen möjlighet att gjuta ner plint) så funderar på att fästa mina stolpar med fransk skruv och vinklar i altanstommen, vad tror du om det, hur har du gjort och hur känns dina?
Ledsen för långt inlägg, trodde jag gav mig in på,ett enkelt projekt men har hundra funderingar haha.
Oerhört tacksam för svar!!!
Fantastiskt fint bygge - ska själv försöka få till ett liknande tänkte jag. Ett par frågor som jag hoppas du kan hjälpa mig med!
- Har du byggt den i tryckimpregnerat eller vilket material?
- Har du jackat ur i överliggarna fasad och ut mot trädgården?
- Hur har du fäst överliggarna mot stolparna?
- körde du någon distans mellan överliggare och fasad?
- Jag ska själv sätta min i en befintlig altan och bor på ett bortsprängt berg (finns ingen möjlighet att gjuta ner plint) så funderar på att fästa mina stolpar med fransk skruv och vinklar i altanstommen, vad tror du om det, hur har du gjort och hur känns dina?
Ledsen för långt inlägg, trodde jag gav mig in på,ett enkelt projekt men har hundra funderingar haha.
Oerhört tacksam för svar!!!
Hej! Får man fråga hur det gått. Är i liknande sits (dock endast 4 meter djup) och vill helst inte överstiga 45x145 för att det inte ska kännas för klumpigt. Märker du att den hänger något?andr.ljung skrev:Vi bygger just nu en altan med pergola likt den på bilden. Den blir ca 6m bred och 5m djup, dvs något större än er. Inget tak på vår heller (då är det ju ingen pergola längre). Jag va inne på 45x195 eller linkande men bestämde tillsist att gå på 90x145 vilket är samma som på pelarna. Det är inget limträ utan två skruvlimmade 45x145 dom kommer användas. Jag hoppas att det inte böjjer ner för mycket..!
ping @andr.ljung
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 961 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 961 inlägg
Tack för bilderna - tog inspiration! Skissade upp en ungefärlig bild av det innan på paddan men frångick den en hel del. Underlättade dock beslutet för stilen (stal en hel del från dig )