Mikael_L
Ahh, det var tomtar som körde regalskeppet Vasa,
Ja det förklarar väl ett och annat. :)

• Gilla
prototypen och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
Mikael_L skrev:
Jag kunde inte hålla mig från ett glatt garv! (y) :wow: :D

Krilleman
Nåja, inte för inte, här är mitt pepparkakshus-bidrag:

Jag har tidigare fått kritik för "tvivelaktiga konstruktioner och tillskjutande markfukt" på grund av den högst alternativa fundamentetingen av huset.

Jag kan härmed meddela att årets konstruktion är ännu mer tvivelaktig då grunden är äkta 2:a sortering direkt från fabriken i Leksand! Felaktigheten är väl synlig nordost om fastigheten så något dolt fel blir det inte tal om. Till tak har jag valt "Benders Star" en prisvärd takpanna, men dock ej heltäckande. Detta sätter självklart större krav på underlagspappen som minst bör vara av typen YAP-2200. Vindskivorna har "perl-effekt" för att visa grannarna att jag är lite bättre än dom. Enligt gammal sed får inte någon växtlighet i trädgården vara högre än taknocken på huset, granarna är självklart trimmade för att anpassa detta. Röken ur skorstenen är vit och fin som alla vedeldare önskar. För den observanta så står självaste hemmansägaren väster om ytterdörren och njuter av utsikten. Grannar är något man bara ser på håll, inget man vill ha inpå husknuten!

(y)

20151206_003057.jpg

Redigerat:
  • Gilla
maah och 6 till
  • Laddar…
IMG_7318.jpg
Årets kreation, vi kände att det blev lite för lite camping i somras så vi körde på det temat

• Gilla
maah och 5 till
  • Laddar…
image.jpg
Dotterns önskemål i år var "ett pepparkakshus med tinnar och torn". Sagt och gjort.
Men det blev snabbt erövrat av några plastiga ockupanter...

Även en bild "under construction":
image.jpg

Redigerat:
  • Gilla
maah och 10 till
  • Laddar…
här är årets fuskbygge:
DSC_0426.JPG

Redigerat:
  • Gilla
maah och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har köpt pepparkaksdeg. Får se om jag hinner baka något innan jag ätit upp degen ... :surprised:

Blir detta förövrigt den traditionella och "officiella" pepparkakshus-tråden i år?
Bara kombinerat med tävling?

20151205_195946.jpg
20151205_200045.jpg

Barnen designade pappersmallar och dekorerade, jag kavlade, gräddade och limmade med smält socker.

Sockerfönster och en fungerande kamin (värmeljus), luktar nybakade pepparkakor varje gång man eldar. Skorstenen är inte provtryckt men tycks fungera felfritt, eldar bara under konstant tillsyn.

Nej, jag har inte dragit någon el själv 😉

• Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
Så här mitt i renoveringstider känns det roligt att ta lite ledig tid från allt bilande och betongslipande för att bygga ett nytt hus tillsammans med familjen. Tvååringen har glatt lagt takpannorna och sett till att huset blivit allmänt fint. :)

Notera också kanonen i trädgården som beställdes av dottern... :) Den är inspirerad av "Rotums Kanoner och Krut" av Galenskaparna som är hennes favoritsång. Kanonen och katterna i trädgården håller huset säkert så att inga godisbitar försvinner.

IMG_6281.jpg

I likhet med vårt "stora" hus behöver taket isoleras för att klara moderna byggnormer som synes på termografi-resultatet nedan. Vem vet, nästa år kanske vi får isolera vinden med några lager kexchoklad. ;)

IR_3196.jpg

Om vi vann, skulle ljusstaken göra sig fin bredvid pepparkakshuset, så att vi kan minnas denna tid med ljus istället för betongdamm och "bom bom" som dottern säger ;)

Redigerat:
  • Gilla
hushem och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag har köpt pepparkaksdeg. Får se om jag hinner baka något innan jag ätit upp degen ... :surprised:

Blir detta förövrigt den traditionella och "officiella" pepparkakshus-tråden i år?
Bara kombinerat med tävling?
Man får gärna visa sitt pepparkakshus här utom tävlan om man vill. Det gjorde ju jag. :)

Mikael_L skrev:
Snarare tomtar som lastade henne

A
image.jpg

• Gilla
pär h och 13 till
  • Laddar…
Vårt hus :)
pepparkakshus.jpg

• Gilla
hushem och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Snarare tomtar som lastade henne
Och jag som hela tiden trott att det var för att en tomte ändrade på designen ..

Hemmakatten
Vilka fina pepparkakshus alla gjort. Kan inte låta bli att gilla dem alla. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.