IMG_3564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arnes pepparkakshus.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
PS
Det hinner nog inte bli något bygge i år. Bygg och Hälsas bygglovsavdelning, Pepparkaksshusavdelningen, är överhopad med ansökningar så här års.
Tidigast till påsk kan jag få ett beslut.

Kanske jag skall nöja mig med en bygglovsfri friggebod :)
Det blir nog bäst det. Satsa på en friggebod gjord av färdig pepparkaksdeg från affären.
Sätt igång nu, så du blir klar innan jul. ;)

I år blev det en lite mindre modell av egna huset i Bjärred. Givetvis limmad med smält socker och belysningen är en led-slinga.

ImageUploadedByByggahus.se1355597073.590566.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1355597091.089904.jpg
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Kvällen alster (pre-garnering).

Barnen kunde inte bestämma sig för ETT bygge iår så det fick bli både en båt (6-åringen bara skulle ha en båt. Noaks ark?) och en pyramid (eftersom Jesus tydligen flydde till Egypten enligt 8-åringen).

20121215_202204.jpg
Skapa konto

Puh.. någon borde posta ett bra peppakaks-byggar-recept som fungerar bättre än vårt.... som levererar väldigt sköra byggen.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
P
KnockOnWood skrev:
Bildar då ett starkt, lätt och välisolerat väggelement, en så kallad sandwichkonstruktion :D Ganska billigt också, för jag har egna höns. Tror ni att det är riskabelt med en sådan enstegskonstruktion? ... Kanske jag skall nöja mig med en bygglovsfri friggebod :)
Det låter lite riskabelt, men det bör fungera om du är noga med att försluta "ändarna" av sandwhichkontstruktionen med smält socker så att inte den förhatliga fukten kommer in. Det är nog lämpligt att testa metoden på en mindre byggnad först. Så planera för en friggebod i år, och ett fullskaligt hus nästa år när metoden är mer utprovad.

Redigerat:
koolla skrev:
I år blev det en lite mindre modell av egna huset i Bjärred. Givetvis limmad med smält socker och belysningen är en led-slinga.

[bild]

[bild]

Ännu ett kanonbra förstainlägg!

Kanonsnyggt pepparkakshus och välkommen till forumet Koolla!

Snart får vi väl se pepparkakshus 2.0 som inkörsporten till den grövre byggahusbrottsligheten.

Passa er nykomlingar, det är så lätt att bli beroende.
Det börjar lite oskyldigt med ett pepparkakshus, sedan blir det lite uterum och takfönster,
och rätt som det är står ni där med ett tvåplanshus med förhöjt väggliv och källare fylld med acktankar.

Sök hjälp medan tid är! :D

• Gilla
Jam81 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Välkommen med första inlägget koolla.
Du som varit medlem sedan 2009.

Jag är lite stolt att "min" tråd fick dig ur garderoben. Se upp, hux-flux blir det 17tusen inlägg och man fattar inte hur. :D

Mycket fint pepparkakshus också. (y)

Mikael_L skrev:
Välkommen med första inlägget koolla.
Du som varit medlem sedan 2009.

Jag är lite stolt att "min" tråd fick dig ur garderoben. Se upp, hux-flux blir det 17tusen inlägg och man fattar inte hur. :D

Mycket fint pepparkakshus också. (y)

Du har all anledning att vara stolt över detta Mikael_L! (y)

Bara inte ditt eget (skala 1:1) husbygge försenas för mycket.

Jag tycker faktiskt att det är dags att Pepparkakshus får en egen forumdel,
med klistrade trådar om degrecept, sockerglasyrtemperaturer och annat viktigt.

Känns som ämnet har vuxit sig för stort för "Övriga diskussioner".
Vi måste värna om våra Svenska/Nordiska hustraditioner,
och Bygga Hus är en lämplig kulturbärare!

PS
Mikael_L:
Börjar det inte bli dags att byta din avatar "Ser inget, hör inget och säger inget"
till "Ser allt, hör allt och säger för mycket" ;)

Mikael_L
Per Eskilsson skrev:
Arnes pepparkakshus.
Du skriver "Arnes" som att det borde vara någon vi alla känner ...
Är det så? Något jag missat, vår nya statsminister eller ... ;)

Efter en lång kristyrsession här hemma har nu barnen förvandlat de torftiga brunfula pepparkaksskapelserna till färgsprakande konstverk. Är det inte så man blir tårögd ;)

20121216_194134.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du skriver "Arnes" som att det borde vara någon vi alla känner ...
Är det så? Något jag missat, vår nya statsminister eller ... ;)
Nej, Arne är en gubbe som är med i en löparklubb som heter Lomma Manliga Motionärer (där jag också är med).

Jag har föreslagit att klubben ska byta namn eftersom både Manliga och Motionärer (alla motionerar ju nu för tiden) inte känns särskilt tidsenligt men jag får inte med mig majoriteten i klubben.

I lördags var det glögglopp och efter det bytte vi julklappar med varandra. Arne gör alltid ett pepparkakshus som man kan vinna om man har tur. Jag kunde inte låta bli att lägga upp den bilden. :)

• Gilla
hek
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
PS
Mikael_L:
Börjar det inte bli dags att byta din avatar "Ser inget, hör inget och säger inget"
till "Ser allt, hör allt och säger för mycket" ;)
Du glömde "fattar inget", men annars är det väl på ett ungefär så ... ;)

Pepparkaksdeg är uppskrivet på handlingslistan för veckan, så till helgen skall jag chocka er med mina enorma kunskaper när det kommer till husbygge.

IMG_20121209_191132.jpg
Skapa konto

Årets fuskbygge :)

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.