Mikael_L
kinglolle skrev:
Hos oss var det generationsskifte så i år är det äldsta sonen (5år) som gjort pepparkakshuset. Vi föräldrar fick berätta men han har själv gjort allt från knådande till spritsande, dekoration etc.
Det är strongt, han är riktigt duktig.

Här hemma köpte vi för enkelhetens skull en byggsats som jag limmade ihop med smält socker (och AJ !!! jag brände mig själv, givetvis). Sen har ungarna här hemma 5 och 6,5 år gjort resten.
Jag tänkte att dom skulle få dekorera mer, men 5-åringen tjatar bara hela tiden om att få äta upp det, så jag får se hur det blir ... ;)

Mellanbarn skrev:
Men då skulle väl inte tåget vara klart förän till nyår ungefär:D
Jodå, det är ok så här. Eftersom tåget står stilla, så är det regementsenligt ;-)

/ Fredrik

• Gilla
Jam81
  • Laddar…
pepparkak20121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag och yngsta sonen gjorde vårt pepparkakshus igår. Samma som alltid, byggsats från mataffären. Himla tur att de finns :)

• pepparkak20122.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
byggsats från mataffären. Himla tur att de finns :)
Vad blir det för prisskillnad mellan modulhus och lösvirke, har sett många trådar här som nog vill ha svar?

• Gilla
JaJu
  • Laddar…
Frugans modell av vårt nuvarande bygge, monterat med limpistol så jag hoppas jag slipper vara med och äta upp det sen.

003.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu måste jag köpa deg...

KnockOnWood skrev:
Sophie, är det en Bolinder Munktell? Traktorn alltså.

.
Stämmer bra det! En BM 650 har fått stå modell.

Tack så mycket för berömmet. Lyckades bättre med stomme och fasad än finsnickeriet som fönster och dörrar men får väl försöka ta igen det till nästa år.

Angående prisskillnaden mellan lösvirke och modulhus kan jag bara uttala mig om lösvirkesmodellen. Jag har byggt av 1,5 paket färdig deg vilket ger en kostnad på 30-50 kr beroende på om man ska räkna det överblivna materialet som blev vanliga papparkakor eller inte. Jag har inte anlitat någon arkitekt eller köpt prefabritningar utan jag har kopierat ett hus jag tycker är snyggt rakt av. ;-)

Redigerat:
Inte så snyggt hus kanske men fick en värmepump iaf:)

• ImageUploadedByByggahus.se1355512190.684971.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Hubbe2 och 7 till
  • Laddar…
Äldste sonen och min fru som byggt, yngste grabben körde skotern genom gaveln med en skrotad a-arm och skidtapp som följd...

• ImageUploadedByByggahus.se1355515880.816638.jpg
  • Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
En fråga till er som har byggt i lösdeg:

Golvvärme? Dvs har ni kört med bara undervärmen i ugnen?

janwide
oobum skrev:
Nu måste jag köpa deg...
Japp, mycke deg går åt vid alla husbyggen!

Jag har kört med varmluften i vår ugn och det fungerade bra. Gick även att grädda både de största och de minsta bitarna på samma plåt utan att de minsta brändes.

Mmm, nu blir jag sugen på att göra ett nytt pepparkakshus, här är två från tidigare år.

boat_1.jpg
Skapa konto
house_1.jpg
Skapa konto

• Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
M
2010 12 07_1515.jpg
Skapa konto

Vårt bygge med Eifeltornet och Kalle Ankas husvagn mm.

• Gilla
cashking och 4 till
  • Laddar…
Jag har nu tänkt ut en i mitt tycke smart väggkonstruktion, men vill naturligtvis höra er åsikt.

Två skivor delikatessknäcke (100% fullkornsråg, tlllverkat i Tyskland) med ett lager marängsmet (hårdvispad äggvita) emellan. Gräddas i ugn.

Bildar då ett starkt, lätt och välisolerat väggelement, en så kallad sandwichkonstruktion :D
Ganska billigt också, för jag har egna höns.

Tror ni att det är riskabelt med en sådan enstegskonstruktion?

PS
Det hinner nog inte bli något bygge i år. Bygg och Hälsas bygglovsavdelning, Pepparkaksshusavdelningen, är överhopad med ansökningar så här års.
Tidigast till påsk kan jag få ett beslut.

Kanske jag skall nöja mig med en bygglovsfri friggebod :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.