20 272 läst · 75 svar
20k läst
75 svar
Pepparkakshus 2012
Det är strongt, han är riktigt duktig.kinglolle skrev:
Här hemma köpte vi för enkelhetens skull en byggsats som jag limmade ihop med smält socker (och AJ !!! jag brände mig själv, givetvis). Sen har ungarna här hemma 5 och 6,5 år gjort resten.
Jag tänkte att dom skulle få dekorera mer, men 5-åringen tjatar bara hela tiden om att få äta upp det, så jag får se hur det blir ...
Administrator
· Skåne
· 7 860 inlägg
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Stämmer bra det! En BM 650 har fått stå modell.KnockOnWood skrev:
Tack så mycket för berömmet. Lyckades bättre med stomme och fasad än finsnickeriet som fönster och dörrar men får väl försöka ta igen det till nästa år.
Angående prisskillnaden mellan lösvirke och modulhus kan jag bara uttala mig om lösvirkesmodellen. Jag har byggt av 1,5 paket färdig deg vilket ger en kostnad på 30-50 kr beroende på om man ska räkna det överblivna materialet som blev vanliga papparkakor eller inte. Jag har inte anlitat någon arkitekt eller köpt prefabritningar utan jag har kopierat ett hus jag tycker är snyggt rakt av. ;-)
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En fråga till er som har byggt i lösdeg:
Golvvärme? Dvs har ni kört med bara undervärmen i ugnen?
Golvvärme? Dvs har ni kört med bara undervärmen i ugnen?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har nu tänkt ut en i mitt tycke smart väggkonstruktion, men vill naturligtvis höra er åsikt.
Två skivor delikatessknäcke (100% fullkornsråg, tlllverkat i Tyskland) med ett lager marängsmet (hårdvispad äggvita) emellan. Gräddas i ugn.
Bildar då ett starkt, lätt och välisolerat väggelement, en så kallad sandwichkonstruktion
Ganska billigt också, för jag har egna höns.
Tror ni att det är riskabelt med en sådan enstegskonstruktion?
PS
Det hinner nog inte bli något bygge i år. Bygg och Hälsas bygglovsavdelning, Pepparkaksshusavdelningen, är överhopad med ansökningar så här års.
Tidigast till påsk kan jag få ett beslut.
Kanske jag skall nöja mig med en bygglovsfri friggebod
Två skivor delikatessknäcke (100% fullkornsråg, tlllverkat i Tyskland) med ett lager marängsmet (hårdvispad äggvita) emellan. Gräddas i ugn.
Bildar då ett starkt, lätt och välisolerat väggelement, en så kallad sandwichkonstruktion
Ganska billigt också, för jag har egna höns.
Tror ni att det är riskabelt med en sådan enstegskonstruktion?
PS
Det hinner nog inte bli något bygge i år. Bygg och Hälsas bygglovsavdelning, Pepparkaksshusavdelningen, är överhopad med ansökningar så här års.
Tidigast till påsk kan jag få ett beslut.
Kanske jag skall nöja mig med en bygglovsfri friggebod