Mellanförråd?
Varför det?
Min silo står vägg i vägg med pannrummet

Blir ju väldigt komplicerat med styrning av påfyllningen av mellanförrådet, när ska skruven starta osv.

Protte

Eld skrev:
Jag har själv funderat på bulkförråd men jag tvekar. Dels gör att det inte lönar sig om man bara ser till utgifter och besparingar. Dels är det många som haft problem med stopp i sina bulkförråd.
Då lönar det sig inte med pellets heller, ved är mycket billigare.

ja, det är många som haft problem med stopp i bulkförråden. Det beror på dåliga installationsanvisningar från flera leverantörer, där man föreslår en horisontell skruv ut ur förrådet, som sedan vinklar upp till pelletsbrännaren. Det ger ett lägre flöde i uppförsbacken, än i den horisontella delen, vilket leder till att pellets stockar sig och till sist stannar skruven eller i värsta fall går skruven av. Been there done that.
Nu har jag en horisontell skruv ut ur förrådet, eller nästan horistonell, skruven lutar svagt uppåt genom hela förrådet. Därefter har jag en annan skruv med större stigning och högre varvtal som är nästan vertikal, upp till brännaren som sitter ganska högt i min panna. Det hela går som en klocka.
Bulkförrådet byggde jag själv av lite reglar gips och formplyfa, så det kostade inte så många kronor.

Excel
GK100 skrev:
Har du inte hamnat i fel tråd Excel? Och ta samtidigt inte i så du gör på dig. :)
Mitt svar gällde främst att TS skrev att BV pumpar har svårt att fungera vid en COP på 2,5 vid 20 minusgrader. Ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna :surprised:

Redigerat:
Excel
....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.