Lite nyfiken, vad kostade eran anläggning.

Grymt fin anläggning med en kanonpanna! Tror knappast ni kommer sakna dessa kolel-drivna bakvända kylskåp som folk kallar VP.. :p

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ja dra på trissor vad stiligt, jag sätter upp båda tummarna. (y)(y)

#32. Bakvänt kylskåp! Den var bra.

• Gilla
Flanharry
  • Laddar…
Åskar skrev:
Grymt fin anläggning med en kanonpanna! Tror knappast ni kommer sakna dessa kolel-drivna bakvända kylskåp som folk kallar VP.. :p
Haha. Tack. Ryker fint i skorstenen och -13 ute. Ingen tillskotts el här inte :D

• Gilla
knekten
  • Laddar…
Man är lite nyfiken på en uppdatering - funkar det bra fortfarande eller?

RoTe
Fröling... Lär väl kosta som en bergvärmeinstallation... Därför ägaren inte vill berätta priset.

Redigerat:
Jugend skrev:
Man är lite nyfiken på en uppdatering - funkar det bra fortfarande eller?
Japp pannan och sugsystemet trummar på kanon.

RoTe skrev:
Fröling... Lär väl kosta som en bergvärmeinstallation... Därför ägaren inte vill berätta priset.
Varför skulle jag inte vilja berätta priset? Pannan kostar runt 80 000 beroende på vad man vill ha. Även om den skulle vara lika dyr som en bergvärmeinstallation skulle jag välja detta 7 dagar i veckan. Jag betalar just nu 1,2kr per kwH för el och 0.49 kr per kwh för pellets med en verkningsgrad på 95%. Tror inte att en bergvärme klarar en cop på 2,5 nu när vi har - 20 grader ute.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Calle&Lisa skrev:
Varför skulle jag inte vilja berätta priset? Pannan kostar runt 80 000 beroende på vad man vill ha. Även om den skulle vara lika dyr som en bergvärmeinstallation skulle jag välja detta 7 dagar i veckan. Jag betalar just nu 1,2kr per kwH för el och 0.49 kr per kwh för pellets med en verkningsgrad på 95%. Tror inte att en bergvärme klarar en cop på 2,5 nu när vi har - 20 grader ute.
Tycker att du gjort helt rätt. Jag har varit inne lite på ved men inser att det tar enormt med utrymme med rejäl tank plus att det inte blir lika flexibelt som den här lösningen.
Hur gör du med solen - är den kopplad till pannan? Hur mycket sol har du satt upp om du nu skall klara dig utan att elda stora delar av året?

Jag har 4 st plana Premium från Svesol. Tror det blir runt 10 kvm.Börjar ge bra redan i mars för att lite senare i maj ta över helt. Dom sitter på huset och laddar ack tanken som oxå är i huset. Sen har jag kulvert rör ut till garaget där pannan står. Skönt att ha allt där, även mkt enklare med skortensinstallationen.

RoTe
Calle&Lisa skrev:
Varför skulle jag inte vilja berätta priset?
Därför att du/ni inte svarade på Zixtens fråga...

Excel
Bergvärmepumpar har idag över 5 i COP. Utetemperatur har ingen betydelse eftersom man hämtar energi ut berget. Jag tror du blandar ihop med luftvärmepump. Jag värmer mitt hus för ca 500-600kr i månaden med bergvärme 235kvm.:cool:

Har du inte hamnat i fel tråd Excel? Och ta samtidigt inte i så du gör på dig. :)

• Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Excel skrev:
Bergvärmepumpar har idag över 5 i COP. Utetemperatur har ingen betydelse eftersom man hämtar energi ut berget. Jag tror du blandar ihop med luftvärmepump. Jag värmer mitt hus för ca 500-600kr i månaden med bergvärme 235kvm.:cool:
Är väl inte speciellt bra. Jag värmer 340 kvm med en luft/Vatten för 4000 kWh/år för ett hus som är byggt 1963. Sedan kan du visa den bergvärmepump som har 5 i COP...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.