Liten uppdatering är att jag fått och kört en kortvecka med stoppbleck. Mängden oförbrända pellets har minskat och består nu främst av pellets som inte är fullstora. Jag tycker dock fortfarande att det är lite för mycket så funderar på att även sätta in en pelletsbroms.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Fast det känns ju ändå som det måste bero på nåt annat........Ska ju inte behövas dubbla bleck för att styra upp det här. Jag har som jag redan nämnt kört helt utan i en herrans massa år utan så mycket som antydan till oförbrända pellets. Min aska är ju bara som fint svart damm typ.
Jag tänker att om det är farten hos pellets som orsakar att de studsar ur, så bör det väl bero på antingen fallrörets lutning och längd, hårdhet hos pellets, eller kanske avstånd mellan brännare och panna. Någon form av fysisk orsak som kan vara svår att åtgärda i grunden. Då kanske dubbla bleck får bli lösningen.
Hej! Nu bumpar jag denna tråd istället för att starta en ny. Jag behöver hjälp av någon som är bättre på pellets än vad jag är.
Varje gång jag askar ur pannan så hittar jag mer pellets än aska i ask-utrymmet.
Detta har inte varit ett problem tidigare, så jag tror inte det sitter i vilken fart pelletsen har ner i brännkoppen.
Däremot är det alltid ett tjockt lager aska i brännkoppen. Askan är hård men porös så jag tror inte det är sintring det handlar om, utan mer pellets som har hunnit slockna innan den är förbränd när pannan slår av.
Jag har provat med både mer och mindre lufttillförsel (just nu är röken vit och askan svart).
Jag har provat både lång och kort renblåsningstid (mellan 80 och 240 sekunder).
Jag har provat med öppet och stängt spjäll i pannan (det sistnämnda mest för att jag inte får rökgastempen att bli högre än 83 grader, oavsett lufttillförsel).
Är det någon som har en teori om vad jag bör prova? Inget av ovanstående har gett märkbar förändring efter 1.5 veckas eldning.
Pannan går 2 veckor utan problem, efter det börjar ask-kakan bli för tjock så att pelletsen inte längre kan antända.
Jag är helt övertygad om att kakan är anledningen till att askan innehåller pellets, men jag blir inte klok på hur jag ska bli av med kakan, och det verkar ha kommit efter att SCA drog in på sina försäljningsområden och sen började sälja här igen, så någon form av råvaruproblem är min teori för stunden.
Varje gång jag askar ur pannan så hittar jag mer pellets än aska i ask-utrymmet.
Detta har inte varit ett problem tidigare, så jag tror inte det sitter i vilken fart pelletsen har ner i brännkoppen.
Däremot är det alltid ett tjockt lager aska i brännkoppen. Askan är hård men porös så jag tror inte det är sintring det handlar om, utan mer pellets som har hunnit slockna innan den är förbränd när pannan slår av.
Jag har provat med både mer och mindre lufttillförsel (just nu är röken vit och askan svart).
Jag har provat med öppet och stängt spjäll i pannan (det sistnämnda mest för att jag inte får rökgastempen att bli högre än 83 grader, oavsett lufttillförsel).
Är det någon som har en teori om vad jag bör prova? Inget av ovanstående har gett märkbar förändring efter 1.5 veckas eldning.
Pannan går 2 veckor utan problem, efter det börjar ask-kakan bli för tjock så att pelletsen inte längre kan antända.
Jag är helt övertygad om att kakan är anledningen till att askan innehåller pellets, men jag blir inte klok på hur jag ska bli av med kakan, och det verkar ha kommit efter att SCA drog in på sina försäljningsområden och sen började sälja här igen, så någon form av råvaruproblem är min teori för stunden.
Är det samma brännare som TS har, PX21, så saknas förmodligen pelletsbromsen, vilket är en efterhandskonstruktion som är ganska enkel att montera dit.D DeesL skrev:Hej! Nu bumpar jag denna tråd istället för att starta en ny. Jag behöver hjälp av någon som är bättre på pellets än vad jag är.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbranna...y4LswEGcpGtnPxx18CEY8Uetq4-Bhr_CqeMx3OzbxFtH-
Nej, jag har en Viking bio 9990. Pelletsen har kort fallängs och när jag kikar ner i hålet för flamvakten så ser de ut att hålla ganska låg fart.snaggletooth skrev:
Jag är som sagt 99% säker på att det är ask-kakan som gör att pelletsen trillar ur (blåser ur?) koppen. Frågan är varför kakan finns där och varför pelletsen självslocknar istället för att brinna ut
Jag har haft problem med tjock och hård kaka när jag har använt andra pelletsmärken än mitt vanliga men jag har inte uppfattat att det har påverkat mängden oförbrända pellets.
Hur ofta askar du ur brännaren?
Hur ofta askar du ur brännaren?
1-2 veckor emellan uraskningarna, beror lite på hur ofta jag befinner mig hemmavidD Duggregnet skrev:
Då rakar du inte ur brännarröret tillräckligt ofta.D DeesL skrev:Nej, jag har en Viking bio 9990. Pelletsen har kort fallängs och när jag kikar ner i hålet för flamvakten så ser de ut att hålla ganska låg fart.
Jag är som sagt 99% säker på att det är ask-kakan som gör att pelletsen trillar ur (blåser ur?) koppen. Frågan är varför kakan finns där och varför pelletsen självslocknar istället för att brinna ut
Prova att aska ur oftare. Som nämnts tidigare så skulle jag också testa något annat märke på pellets om du har möjlighet till det.D DeesL skrev:
Hur ofta är "lagom"? Har inte ändrat ask-intervall. Köper absolut att det är för sällan om ni säger det, men eftersom problemet kommit på senaste så är det något annat än själva uraskningen som ligger bakom problemet.snaggletooth skrev:
Byter gärna ask-intervall, men vill såklart samtidigt veta varför detta inte uppstått tidigare. Kan det vara en kombination av dålig råvara och slö / bortrest ägare?
Får du inte upp rökgasen längre än 83 grader så eldar du med för låg effekt. 2 veckor klarar ingen brännare som inte har automatisk uraskning. Har du någonsin bemödat dig med att göra en inställning av brännaren enligt någon av de många beskrivningarna på pellets.info? Vad har du för panna och för typ av skorsten?