N Niq skrev:
Det där måste var gjort av en riktig hantverkare
Eller två

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
N Niq skrev:
Inspirerad av det här inlägget på ett annat forum så tänkte jag att det kan väl inte vara några problem att hyra en lägenhet att starta ett snickeri i.

"Jag tänkte starta en verksamhet där jag svarvar ihop diverse föremål. Jag skulle helst vilja göra det hemma, men problemet är att jag bor i en lägenhet.
Den enda svarven jag använt tidigare är den jag hade i skolan och den var definitivt för högljudd för att jag skulle kunna använda den hemma utan att bli vräkt. Men den var från typ 60-talet och väldigt stor.

Känner någon till en modell som man kopplar in i ett vanligt eluttag och som är tyst nog för att man ska kunna använda den hemma i en lägenhet? Helst ska den vara så stabil som möjligt också. Vi kan sätta en maxbudget på 100 000kr.

Jag snackar alltså om en svarv för stålföremål, och jag ska använda den på arbetstid, inte på natten."
Nu har jag aldrig ägt någon svarv, men jag tycker du ska köpa känt märke. Man får vad man betalar för.

Jag bor inte i lägenhet så den aspekten törs jag inte svara på men grannsämjan är viktig. Då bör ingen kunna klaga på dig.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fort gick det och godkänt blev det..
Bra installation, helt enligt Säkert Vatten! Proffsig rörkrökare som låtit röret gå ut genom väggen istället för golvet. En har ju sett hur många bilder som helst här på forumet med rörgenomföringar i golvet. *ryser*

• Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra installation, helt enligt Säkert Vatten! Proffsig rörkrökare som låtit röret gå ut genom väggen istället för golvet. En har ju sett hur många bilder som helst här på forumet med rörgenomföringar i golvet. *ryser*
Ajdå, läste avtalet som i och för sig är på en stump två fyra men det fanns ingen beställning om säkert vatten..
Kan det bli underkänt på besiktningen? Får vi tilläg i form att vi får ÄTA medans medans vi fortsätter eller ska vi stoppa bygget?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ajdå, läste avtalet som i och för sig är på en stump två fyra men det fanns ingen beställning om säkert vatten..
Kan det bli underkänt på besiktningen? Får vi tilläg i form att vi får ÄTA medans medans vi fortsätter eller ska vi stoppa bygget?
Vem är du, hantverkaren eller beställaren?
Om du är hantverkaren, salta på fakturan med en extra post om arbeten för att "uppfylla Boverkets tvingande krav om Säkert Vatten". Klagar kunden, hota med att anmäla dem till Boverket. Inte som att de har koll ändå. Du kan ju dra ROT på Säkert Vatten-tillägget som plåster på såren.
Om du är kunden, be besiktningsmannen underkänna 2"4":n med avtalet eftersom den är för klen. Ska vara minst 2"6" på den spännvidden. Sen stoppar du bygget och hänger ut hantverkaren på alla rating-sidor och lokala Facebookgrupper. Klagar firman, hota med Kronofogden och verkställighet! Viktigast: betala inte en spänn!!!

• Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om du är hantverkaren, salta på fakturan med en extra post om arbeten för att "uppfylla Boverkets tvingande krav om Säkert Vatten". Klagar kunden, hota med att anmäla dem till Boverket. Inte som att de har koll ändå. Du kan ju dra ROT på Säkert Vatten-tillägget som plåster på såren.
Om du är kunden, be besiktningsmannen underkänna 2"4":n med avtalet eftersom den är för klen. Ska vara minst 2"6" på den spännvidden. Sen stoppar du bygget och hänger ut hantverkaren på alla rating-sidor och lokala Facebookgrupper. Klagar firman, hota med Kronofogden och verkställighet! Viktigast: betala inte en spänn!!!
Bestrid, gärna via rekommenderat brev.

• Gilla
  • Älska
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
R
Lugn nu lite, det tog mig 20minuter o rota fram två fyran o så dömer du ut den på vilka grunder..
Skitsamma jag tänker debitera minst 2 timmar extra städning för dom två hinkarna med kakelspill som välte ur bilen när jag letade efter avtalet.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu har jag aldrig ägt någon svarv, men jag tycker du ska köpa känt märke. Man får vad man betalar för.

Jag bor inte i lägenhet så den aspekten törs jag inte svara på men grannsämjan är viktig. Då bör ingen kunna klaga på dig.
Men dom kinesiska är mycket billigare. Om jag sätter äggkartonger på väggarna så borde det ju dämpa ljudet. Jag tänkte att jag kör på natten när alla sover så dom inte blir störda. Det borde väl gå bra.
Tror du hyresvärden har något emot om jag kopplar in spånsugen i köksfläkten?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Lugn nu lite, det tog mig 20minuter o rota fram två fyran o så dömer du ut den på vilka grunder..
Skitsamma jag tänker debitera minst 2 timmar extra städning för dom två hinkarna med kakelspill som välte ur bilen när jag letade efter avtalet.
Kakelspill vad är det? Färdig mosaik heter det

• Haha
  • Wow
Testarn och 3 till
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Är sååå tröt på kunder som inte kan ta hand om sin egna sk*t o sen har mage o klaga på timmarna när man ska leta efter avtalet en söndag kväll..

• Wow
  • Haha
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Men är du intresserad så har jag faktiskt lite fin mosaik i bilen till ett förmånligt pris?

• Haha
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är sååå tröt på kunder som inte kan ta hand om sin egna sk*t o sen har mage o klaga på timmarna när man ska leta efter avtalet en söndag kväll..
Varför skriver du ens ner avtalet? Alla vet väl att man spottar i handen (så vi sprider lite sjukdomar. Nej vi lärde oss inget av låtsaspandemin) och gör ett ordentligt handslag så är saken klar

• Gilla
  • Haha
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Varför skriver du ens ner avtalet? Alla vet väl att man spottar i handen (så vi sprider lite sjukdomar. Nej vi lärde oss inget av låtsaspandemin) och gör ett ordentligt handslag så är saken klar
Jag läser att du inte är ifrån Sverige! Handslag med nysvenskar som skulle sälja sin mor för en get, ja så illa är det!

• Gilla
  • Wow
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag läser att du inte är ifrån Sverige! Handslag med nysvenskar som skulle sälja sin mor för en get, ja så illa är det!
Ja det är nog illa om du bara får en get för din mor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Ja det är nog illa om du bara får en get för din mor.
Ja jag förstår det har aldrig varit min kopp av te om man säger så!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.