Jag har hyffsad koll på min anläggning så allt som överbelastas finns inom synhåll.
Matarleding från proppskåp tål uppsäkring men våran elnätsleverantör tar i mitt tycke för mycket betalt för uppsäkring.

Men absolut finns en stor risk att konsument som inget vet köper en plasma i matvarubutik av nån som inget vet och pluggar in plasman i 10A schucko uttag utan att ha en aning om ledarareor mm.
Kanske står bostadshuset i ljusan låga när man kommer in från garaget....

• Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Jo.. Jag vet inte var du köpte din, men TS köpte sin i princip utomlands. Även om den skulle ha en Svensk distributör och återförsäljare så vet vi att det dräller med produkter som egentligen inte är avsedda för Sverige.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Intressant tråd. Fortsätt gärna att testa gränserna för vad säkringen tål, under kontrollerade former. Jag tänker på denna formulering i elinstallationsreglerna:

Skydd som anordnas i enlighet med detta avsnitt säkerställer inte ett fullständigt skydd i vissa fall.

Det är de gängse reglerna om förhållandet mellan säkring och ledningarnas belastningsförmåga det handlar om. Ni bryter ju kraftigt mot första regeln om att förväntad belastningsström ska hålla sig under både ledningens belastningsförmåga och säkringens märkström. Då är frågan vad de menar i elinstallationsreglerna. Ja, formlerna medger klar o tydligt att man får överbelasta en ledning, frågan är bara hur mycket, vad som går utanför normal användning.

Det vore intressant att se när ledningarna börjar släppa ut rök, och när anslutningar för gnistra eller orsaka varmgång. Ni kan ju prova att säkra upp också... Fast under kontrollerade former pojkar ;)
Säkra upp över 16A borde inte hjälpa mycket om andra förbrukare är avstängda. Eluttagen (schuko) brukar klara max 16A så även om du drar kraftigare kablar i väggar får du en svag punkt. Mycket utrustning på marknaden klarar inte mer än 16A också, så du får en farligare installation eftersom du kan förlänga/förgrena med någonting som klarar max 16A kabel och blir svagaste länken. Kanske ha kraftigare ledningar i vägg men säkra av med 16A på den gruppen och ha större huvudsäkring... Om det var det du menade.

• Gilla
Höghus
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo.. Jag vet inte var du köpte din, men TS köpte sin i princip utomlands. Även om den skulle ha en Svensk distributör och återförsäljare så vet vi att det dräller med produkter som egentligen inte är avsedda för Sverige.
Utomlands?
Produkten är ju köpt i Sverige, i en butik som riktar sig till svenska kunder, och juridiskt registrerad i Sverige.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Får man i Sverige sälja produkter riktade mot privat användande (vanlig stickpropp) utan att ange produktens effektkrav och krav på strömanslutning?

Är det ens en gång godkänt att klämma ur så hög ström i ett vanligt schucko vägguttag/stickpropp?
Och vad pratar vi för krav på kablar?

Jag har meddelat LIDL att jag har för avsikt att ta frågorna vidare till Elsäkerhetsverket.

C
Om du är så missnöjd med plasmaskäraren kan du väl sälja den här eller på Tradera?
Det går väl till och med att få en lite större slant än vad de kostade på Lidl(?)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du är så missnöjd med plasmaskäraren kan du väl sälja den här eller på Tradera?
Det går väl till och med att få en lite större slant än vad de kostade på Lidl(?)
Nej, jag är inte missnöjd med själva maskinen, utan missnöjd med informationen från säljaren.

GoForIt GoForIt skrev:
Är det ens en gång godkänt att klämma ur så hög ström i ett vanligt schucko vägguttag/stickpropp?
Och vad pratar vi för krav på kablar?
Ja, 16A är tillåtet i schuko. Har du en 16A säkring på gruppen så ska du ha tillräckligt grova kablar i väggarna (annars har du större problem än att du inte kan använda plasmaskäraren)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja, 16A är tillåtet i schuko. Har du en 16A säkring på gruppen så ska du ha tillräckligt grova kablar i väggarna (annars har du större problem än att du inte kan använda plasmaskäraren)
Men tidigare i tråden har vi ju konstaterat att maskinen drar upp till 27A. vid full effekt..

I normalfallet kommer den att användas i en verkstadslokal med rejält tilltagen huvudsäkring, och ett 10-tal 3-fas anslutningar (med minst 16A). Inga problem att fixa 16A enfas.
Dock är ju maskinen så portabel så att man kanske skulle vilja använda den exempelvis utomhus för att skära bort någon plåt på en större jordbruksmaskin. Det blir ju svårare med dessa krav på elanslutningen..

GoForIt GoForIt skrev:
Men tidigare i tråden har vi ju konstaterat att maskinen drar upp till 27A. vid full effekt..

I normalfallet kommer den att användas i en verkstadslokal med rejält tilltagen huvudsäkring, och ett 10-tal 3-fas anslutningar (med minst 16A). Inga problem att fixa 16A enfas.
Dock är ju maskinen så portabel så att man kanske skulle vilja använda den exempelvis utomhus för att skära bort någon plåt på en större jordbruksmaskin. Det blir ju svårare med dessa krav på elanslutningen..
Det är därför den har som krav att en långsam 16A säkring används. Så man klarar ett par sekunder med hög spik på strömmen utan att den löser ut.

• Gilla
GoForIt
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är därför den har som krav att en långsam 16A säkring används. Så man klarar ett par sekunder med hög spik på strömmen utan att den löser ut.
Jag är med, men tyvärr tror jag inte ens en 16A trög diazed klarar särskilt många sekunder på full effekt.

Med halv effekt och en 10A trög så gick säkringen efter 7-8 sekunder..

Finns det Schukouttag godkända för mer än 16A?

Göran.W
En lösning om man bara har 10 ampere diazed säkring är att sätta i 13 ampere istället.
Då löser säkringen inte lika fort.
13 amperes säkring passa där 10 ampere passar.
Har fått göra så på min invertersvets och min kompostkvarn som båda kräver minst 16 ampere.

Hur vet du att anläggningens alla delar klarar den högre kontinuerliga strömmen du kan dra med en 13 A-säkring?

useless useless skrev:
Hur vet du att anläggningens alla delar klarar den högre kontinuerliga strömmen du kan dra med en 13 A-säkring?
Man provar att stoppa i en adapter och 16A-säkring och kör den på 16A i ett dygn och byter sedan till 13A. Om kåken inte brann ner så klarar den nog 13A-säkringen.

Göran.W
Om man använder 13 amper till intermittent last är det inga problem för man kommer då inte i närheten av dom 16 amperen en 10 ampers diazed klarar kontinuerligt i 1 timme innan den går i snitt.
Så någon risk ur elsäkerhetssynpunkt föreligger inte i detta fallet, men om man byter till 13 ampere för att kunna köra högre kontinuerlig effekt så är det en helt annan sak för då måste man ta hänsyn till ledningarnas längd och hur dom är förlagda.
Säkringarna kan så klart gå någon annan stans men det är en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.