Hej!
Jag köpte, som många fler tror jag, tidigare i år en Plasmaskärare Parkstore (PPS40B2) på LIDL.
Vid testkörning nu så ryker 10A propparna (trög diazed) efter några sekunder när man ökar amperenivån över 50%.
Har ni andra användare samma erfarenhet, eller är det fel på vårt exemplar?
Jag har haft en segdragen dialog med LIDS svenska kundtjänst, tyska teknikpartner CMC Creative, och sedan deras svenska kvalitetsavdelning eftersom det inte framgår varken på kartongen, i manualen eller på produkten vad den har för märkeffekt eller krav på strömanslutning.
I kontakt med deras tyska teknikpartner har de angett att den kräver 16A avsäkring. Varför inte detta framgår på kartong eller i manual har man inget svar på.
Efter ytterligare flera veckors väntan så återkommer LIDL Kvalitetsavdelning för några dagar sedan med beskedet att "högsta märkvärdet 6,256 kvA". Vad betyder det?
Man skriver också att "Produkten är GS-märkt och produkten samt dess manual har kontrollerats och följer samtliga EU-direktiv.". GS-märket är vad jag läser ett tyskt certifieringsmärke.
Får man i Sverige sälja produkter riktade mot privat användande (vanlig stickpropp) utan att ange produktens effektkrav och krav på strömanslutning?
Jag köpte, som många fler tror jag, tidigare i år en Plasmaskärare Parkstore (PPS40B2) på LIDL.
Vid testkörning nu så ryker 10A propparna (trög diazed) efter några sekunder när man ökar amperenivån över 50%.
Har ni andra användare samma erfarenhet, eller är det fel på vårt exemplar?
Jag har haft en segdragen dialog med LIDS svenska kundtjänst, tyska teknikpartner CMC Creative, och sedan deras svenska kvalitetsavdelning eftersom det inte framgår varken på kartongen, i manualen eller på produkten vad den har för märkeffekt eller krav på strömanslutning.
I kontakt med deras tyska teknikpartner har de angett att den kräver 16A avsäkring. Varför inte detta framgår på kartong eller i manual har man inget svar på.
Efter ytterligare flera veckors väntan så återkommer LIDL Kvalitetsavdelning för några dagar sedan med beskedet att "högsta märkvärdet 6,256 kvA". Vad betyder det?
Man skriver också att "Produkten är GS-märkt och produkten samt dess manual har kontrollerats och följer samtliga EU-direktiv.". GS-märket är vad jag läser ett tyskt certifieringsmärke.
Får man i Sverige sälja produkter riktade mot privat användande (vanlig stickpropp) utan att ange produktens effektkrav och krav på strömanslutning?
6256kVA betyder att den drar minst 27A vid 230V.
Vet inget om just din plasmaskärare men min plasma som är en mindre 230V maskin med stickpropp drar runt 30 A på full sprutt.
Med 16A trög diazed kan jag skära kortare sträckor och vara uppmärksam så jag släpper när tryckluftskompressorn går igång.
Frun rör inte spis eller dammsugare när jag roar mig med denna leksak.
Så jag säger att det är helt normalt att 10A inte funkar.
Vet inget om just din plasmaskärare men min plasma som är en mindre 230V maskin med stickpropp drar runt 30 A på full sprutt.
Med 16A trög diazed kan jag skära kortare sträckor och vara uppmärksam så jag släpper när tryckluftskompressorn går igång.
Detta är också en 230V liten maskin för privat "hobbybruk".B Bjober skrev:6256kVA betyder att den drar minst 27A vid 230V.
Kompressor ligger på annan fas. Ingen annan förbrukare på fasen.
Är det 27A kortvarigt då, för annars skulle väl inte 16A säkring räcka heller?
Det är ju märkligt att dessa krav inte framgår någonstans..
Normalt har man ju inte 16A uttag i en villainstallation i Sverige. Möjligen med undantag för moderna "halvfasta" produkter som inbyggnadsugn/micro med grill etc. Och då brukar ju dessa krav framgå tydligt.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Detta har man skrivit om flera ggr på andra forum. Att de kräver 16A säkring är det många som sagt. Framgår det inte alls någonstans?
Nej, jag kan inte hitta det någonstans på varken kartong, produkt eller manual.S Stefan1972 skrev:
Därav att jag gått vidare med frågan, då jag tycker att det brister i information.
Det borde ju snarare vara övertydligt t.o.m. i reklam att kraven på elanslutningen är så hög.
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Lustigt, har inte köpt nån själv men är nästan säker på att det var ganska tydligt. En del skrev om det och "varnade" att det inte riktigt handlade om en enkel hobbymaskin stickproppen till trots.GoForIt skrev:
Du kan göra så att du tar 16A enfas från ett vanligt 3 fas-uttag. Det finns handskar och kablar som gör att du kan koppla dig dit och få 16A enfas.
Jag är helt med på det.K Nils Andersson1 skrev:
Om nu 16A räcker?
Problemet är ju också att flexibiliteten med en liten bärbär enfasmaskin minskar. 3-fas finns ju inte överallt.
Oavsett så borde ju dessa krav tydligt framgå vid köp av produkten, på produkten, i manual etc.
Ja det är korta stunder.GoForIt skrev:Detta är också en 230V liten maskin för privat "hobbybruk".
Kompressor ligger på annan fas. Ingen annan förbrukare på fasen.
Är det 27A kortvarigt då, för annars skulle väl inte 16A säkring räcka heller?
Det är ju märkligt att dessa krav inte framgår någonstans..
Normalt har man ju inte 16A uttag i en villainstallation i Sverige. Möjligen med undantag för moderna "halvfasta" produkter som inbyggnadsugn/micro med grill etc. Och då brukar ju dessa krav framgå tydligt.
Man kan ta ut ungeffär dubbla märkströmmen i någon minut.
Finns mer info att söka om man vill veta exakt.
Man har liksom att välja på en "laglig 10A maskin" med opraktiskt dålig prestanda eller en användbar maskin där ansvaret ligger helt på brukaren hur långt man vrider strömvredet.
Men nog tycker man att kunden ska få tydlig information vad som gäller för maskinen.
Kartongen är märkt med Cutting current 15-40A, vilket är en otydlig formulering för den oinvigde.B Bjober skrev:
Hur mycket ström den drar beror ju på vad man ställer in för plasmaström. Man måste ju inte köra på Max.
Och manualen säger bara att den matas med 230V.
https://www.manualslib.com/manual/1835314/Parkside-Pps-40-B2.html?page=9#manual
Output: 15–40 A
Input: 230 V~ 50 Hz
…
Duty Cycle*: 35 % at 40 A (25 °C)
20 % at 40 A (40 °C)
Det ger tex 3,5 min skärtid vid 40 A per 10 min vid 25 grader, sen behöver maskinen svalna.
Om man räknar på kVA värdet ovan och specade 35% duty cycle vid 40 A och 25 °C ger det 9,5 A i snitt över en ( 27 x 0,35 ) så om inte en 16 A smältsäkring håller så överhettar man nog ändå maskinen…
Edit: En Biltema plasmaskärare i liknande storlek har 25A märkström och 16A rekommenderad säkring.* Duty Cycle = is the percentage of the
operating time, in which the machine can be
used continuously under normal temperature
conditions. In relation to a 10-minute time
period this means, for example, that with a
duty cycle of 20%, that it can be used for
2 minutes and then there should be a break
of 8 minutes. If you exceed the duty cycle
values then this will trigger the overheating
protection which will bring the device to a
stop until it has cooled down to the normal
working temperature. Exceeding the duty
cycle values continuously can damage the
device
Redigerat:
För min del är intermitensfaktorn varken hinder eller hjälp. Jag kör uppskattningsvis i perioder om 30 sekunder för att slippa byta säkring. En minut är för lång tid.
Nu har ju jag mer förbrukare på säkringen då jag inte släcker ner hela fastigheten.
Så lite oklart hur mycket av 16A som redan är upptaget.
Kompressorn , 3fas, går när plasman inte går.
Kanske man slipar o svetsar imellan också.
Typ så ser det ut.
Nu har ju jag mer förbrukare på säkringen då jag inte släcker ner hela fastigheten.
Så lite oklart hur mycket av 16A som redan är upptaget.
Kompressorn , 3fas, går när plasman inte går.
Kanske man slipar o svetsar imellan också.
Typ så ser det ut.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 476 inlägg
Intressant tråd. Fortsätt gärna att testa gränserna för vad säkringen tål, under kontrollerade former. Jag tänker på denna formulering i elinstallationsreglerna:
Skydd som anordnas i enlighet med detta avsnitt säkerställer inte ett fullständigt skydd i vissa fall.
Det är de gängse reglerna om förhållandet mellan säkring och ledningarnas belastningsförmåga det handlar om. Ni bryter ju kraftigt mot första regeln om att förväntad belastningsström ska hålla sig under både ledningens belastningsförmåga och säkringens märkström. Då är frågan vad de menar i elinstallationsreglerna. Ja, formlerna medger klar o tydligt att man får överbelasta en ledning, frågan är bara hur mycket, vad som går utanför normal användning.
Det vore intressant att se när ledningarna börjar släppa ut rök, och när anslutningar för gnistra eller orsaka varmgång. Ni kan ju prova att säkra upp också... Fast under kontrollerade former pojkar
Skydd som anordnas i enlighet med detta avsnitt säkerställer inte ett fullständigt skydd i vissa fall.
Det är de gängse reglerna om förhållandet mellan säkring och ledningarnas belastningsförmåga det handlar om. Ni bryter ju kraftigt mot första regeln om att förväntad belastningsström ska hålla sig under både ledningens belastningsförmåga och säkringens märkström. Då är frågan vad de menar i elinstallationsreglerna. Ja, formlerna medger klar o tydligt att man får överbelasta en ledning, frågan är bara hur mycket, vad som går utanför normal användning.
Det vore intressant att se när ledningarna börjar släppa ut rök, och när anslutningar för gnistra eller orsaka varmgång. Ni kan ju prova att säkra upp också... Fast under kontrollerade former pojkar