Felet är att du skriver dina åsikter som om de är fakta. Nu har du visserligen kontinuerligt ändrat i ”dokumentet” så det som var sanning förut är det inte längre. Men inte minsta hint om att dokumentet speglar vad du tror för tillfället.

S
Inledningen i mitt dokument skrev:
Detta är en sammanställning av mina kunskaper om parkslide. Jag kommer försöka förbättra dokumentet löpande allt eftersom jag får kommentarer och lär mig mer. Det mesta betraktar jag som fakta, men det som jag inte läst från vederhäftiga källor eller mina egna iakttagelser har jag försökt att tydligt markera. Tyvärr går det inte att skriva en så här lång text utan att det blir fel, otydligheter och saknas information. Jag är mycket tacksam för både frågor, positiv feedback och konstruktiv kritik.
D Daniel 109 skrev:
Felet är att du skriver dina åsikter som om de är fakta. Nu har du visserligen kontinuerligt ändrat i ”dokumentet” så det som var sanning förut är det inte längre. Men inte minsta hint om att dokumentet speglar vad du tror för tillfället.
Jag tycker nog att jag ger en god "hint om att dokumentet speglar vad du tror för tillfället", men visst skulle jag kunna mjuka upp formuleringen en aning. Det är dock väldigt länge sedan som jag rättat en direkt felaktighet och väldigt många som läst dokumentet, inklusive en del personal på SLU, naturvårdsverket diverse länsstyrelser mm, så det kan inte vara alltför uppenbara fel kvar.

• Gilla
Trissan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad nu vilande i tjugo år har med jordmån att göra…
Det har att göra med det faktum att den inte behöver dra någon näring ur jorden i någon större omfattning. Den får i stort sett allt den behöver från växtdelarna ovan jord.

[/QUOTE]Stora delar av södra Sverige består av gammal havsbotten. Det betyder att man har några decimeter med matjord, sedan pinnemo och därefter kompakt blålera. Där lär parkslide knappast ha några djupare rotsystem.[/QUOTE]

Tom idegranen jag grävde upp i trädgården hade trängt ner i den styva blåleran så den var ett h-vete att få upp.

Parkslide kan göra mycket värre.

• Gilla
Trissan
  • Laddar…
Nissens
S STB skrev:
Om jag gör någon jämförelse som inte är relevant tar jag tacksamt emot en mer detaljerad beskrivning så att jag kan korrigera texten.
Ja, jag skrev ju det. Alla jämförelser och bilder du har med från England är inte relevanta för betingelserna i Sverige. Av bl.a de skälen jag uppgav.

Nissens
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det har att göra med det faktum att den inte behöver dra någon näring ur jorden i någon större omfattning. Den får i stort sett allt den behöver från växtdelarna ovan jord.
Stora delar av södra Sverige består av gammal havsbotten. Det betyder att man har några decimeter med matjord, sedan pinnemo och därefter kompakt blålera. Där lär parkslide knappast ha några djupare rotsystem.[/QUOTE]

Tom idegranen jag grävde upp i trädgården hade trängt ner i den styva blåleran så den var ett h-vete att få upp.

Parkslide kan göra mycket värre.[/QUOTE]
I skenet av denna typen av inlägg känns det bra att läsa de mer balanserade inläggen som inte överdramatiserar växten…

Nissens Nissens skrev:
I skenet av denna typen av inlägg känns det bra att läsa de mer balanserade inläggen som inte överdramatiserar växten…
På vilket sätt var det en överdramatisering?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag skrev ju det. Alla jämförelser och bilder du har med från England är inte relevanta för betingelserna i Sverige. Av bl.a de skälen jag uppgav.
Problemet är att jag inte hittar någon bild eller jämförelse från England som man kan invända mot i mitt dokument. Du har nu hävdat upprepade gånger att det finns flera ställen så nu får du ge mig exakta hänvisningar med vettiga motiveringar.

• Gilla
Trissan
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det här är en växt som tål i stort sett alla typer av jordmån. Torr, våt, växlande. Även basisk, sur, neutral. Den är bland de första växter att etablera sig efter ett vulkanutbrott och växer exv. bra i sura gruvrester, så den behöver inte någon tillgång till matjord direkt...
Ja, dessutom är den salttålig i viss mån och saknar naturliga fiender i vår del av världen vilket är en enorm fördel, kanske den mest avgörande.

Den är onekligen en vinnare i ett evolutionärt sammanhang.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
?? Grenar med gröna blad på gräsmark, möjlig fråga om växtidentifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ung planta med gröna blad och röda stjälkar mot gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser inte ut som Parkslide

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
??[bild]
INTE parkslide!

H
Anna_H Anna_H skrev:
INTE parkslide!
Varför inte? Ser väldigt likt ut?

Rak bladbas
Spetsig bladtopp
Släta bladkanter
Alternerande bladmönster, bladen växer inte i par.
Nya blad kommer ut som ormtungor.

Vissa blads bladkanter ser lite konstiga ut men i övrigt stämmer det väldigt bra med parkslide?

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
??[bild] [bild]
Ser misstänkt ut. Bryt av en grövre stam och kolla om den är ihålig, då är det Parkslide eller Jätteslide eller en annan form av slide, en hybrid,
Bladen ser ut som Parkslide med rak bakkant, men några ser ut som Jätteslide med hjärtformad bakkant.
Andra ser ut som någon sly, kommer inte ihåg vilken.

Redigerat:
”Kan det vara” är nog ett bättre påstående. Jag tror inte heller att det är parkslide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.