M Måke skrev:
Hur får man tag i Glyfosfat?
Om man ska beställa från utlandet måste man uppvisa intyg mm.
Jag förstår att det är snudd på omöjligt att läsa hela tråden. Men 12 inlägg bakåt kan du väl sträcka dig?

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Jag förstår att det är snudd på omöjligt att läsa hela tråden. Men 12 inlägg bakåt kan du väl sträcka dig?
jonmo jonmo skrev:
Jag hittade och köpte via ebay, och kommer senast 9 nov. Har ett bestånd på ca 5x5 meter.

- Tänkte injecera stammarna med en marinadspruta då jag har en borrad brunn ca 10-15 meter från beståndet. Är det dock riskabelt pga att jag har brunnen relativt nära? Som sagt bortad brunn och inte grävd.

- Är det försent att injecera i år (läs 9 nov), vi har ju dock en ganska varm höst.

- om försent, vilken metod är bäst nu, om jag ska injecera nästa höst? Dra upp med rötter, spruta natriumhydroxid, och sedan låta dem växa nästa år tills hösten? Eller bryta/skära?

- man injecerar endast ner till 10 mm tjock stam, penslar man övriga, och hur många blad per planta behöver penslas?

S
M Måke skrev:
- Tänkte injecera stammarna med en marinadspruta då jag har en borrad brunn ca 10-15 meter från beståndet. Är det dock riskabelt pga att jag har brunnen relativt nära? Som sagt bortad brunn och inte grävd.
Jag känner inte till någon studie som mätt på hur glyfosat tar sig ur parkslide till marken. Generellt skulle jag ändå vilja hävda att rimliga mängder glyfosat som applicerat på ett vettigt sätt inte innebär något signifikant läckage till grundvattnet. I synnerhet inte till en borrad brunn.

M Måke skrev:
- Är det försent att injecera i år (läs 9 nov), vi har ju dock en ganska varm höst.
Bra fråga. Jag tror inte någon vet. Min gissning är att det kommer fungera om parksliden inte redan är alltför vissen. Hos mig har den redan börjat sloka lite, men inte alltför mycket.

M Måke skrev:
- om försent, vilken metod är bäst nu, om jag ska injecera nästa höst? Dra upp med rötter, spruta natriumhydroxid, och sedan låta dem växa nästa år tills hösten? Eller bryta/skära?
Glyfosat - Minst jobb. Grovt uppskattad tid 2-4 år.
Gräva rötter + natriumhydroxid - Mycket jobb, men under kort tid. Beroende på arbetsinsats kan man bli av med allt omedelbart.
Bryta/skära - Lågintensivt arbete som mest kräver tålamod. Räkna med 5 år.

Om du väljer att använda glyfosat nästa år så tycker jag inte du skall göra andra bekämpningsåtgärder innan.

M Måke skrev:
- man injecerar endast ner till 10 mm tjock stam, penslar man övriga, och hur många blad per planta behöver penslas?
Jag gissar att man bara behöver ta ett fåtal, men tyvärr vet jag egentligen inte. När man sprayar stora bestånd är det ju mest de översta bladen som exponeras och det fungerar bevisligen bra.

Det var roligt att se att du uppenbarligen läst mitt Dokument om parkslide. :)

• Gilla
mg765
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag känner inte till någon studie som mätt på hur glyfosat tar sig ur parkslide till marken. Generellt skulle jag ändå vilja hävda att rimliga mängder glyfosat som applicerat på ett vettigt sätt inte innebär något signifikant läckage till grundvattnet. I synnerhet inte till en borrad brunn.

Bra fråga. Jag tror inte någon vet. Min gissning är att det kommer fungera om parksliden inte redan är alltför vissen. Hos mig har den redan börjat sloka lite, men inte alltför mycket.

Glyfosat - Minst jobb. Grovt uppskattad tid 2-4 år.
Gräva rötter + natriumhydroxid - Mycket jobb, men under kort tid. Beroende på arbetsinsats kan man bli av med allt omedelbart.
Bryta/skära - Lågintensivt arbete som mest kräver tålamod. Räkna med 5 år.

Om du väljer att använda glyfosat nästa år så tycker jag inte du skall göra andra bekämpningsåtgärder innan.

Jag gissar att man bara behöver ta ett fåtal, men tyvärr vet jag egentligen inte. När man sprayar stora bestånd är det ju mest de översta bladen som exponeras och det fungerar bevisligen bra.

Det var roligt att se att du uppenbarligen läst mitt Dokument om parkslide. :)
ja absolut, väldigt bra dokument!
Kanske inte ska göra något alls i år då, men är så otålig själ så kommer kännas svårt att inte börja kriga förens tills nästa höst.

Tänker nog åtminstone gräva upp ett dike till berggrund där den vetter mot min gräsmatta, och gjuta/mura upp en mur med leca, upp ovan jord, så den inte tar sig in på mattan. Bra höstprojekt

S STB skrev:
Jag har läst en del av det som Kyrkander skrivit och är inte speciellt imponerad. Det mesta är inriktat på hur stat och kommun skall undvika spridning och i viss mån bekämpa parkslide. Hennes verksamhet är snarast beroende av att sälja sina tjänster till offentliga sektorn så det skiljer sig ganska mycket mot effektiv bekämpning av parkslide i en villaträdgård. 10 minuter med mitt dokument ger mer konkret information angående bekämpning i trädgårdar än hela hennes webbsida och alla hennes intervjuer. Däremot är mitt dokument värdelöst att grunda en policy på för att förhindra spridning vid anläggning av en ny väg.
[länk]
Snyggt dokument!
Skulle vara så bra om du, där det är möjligt, kunde komplettera med källhänvisningar.
Det intressanta är att SVT har flera inslag nyligen och ingen expert nämner glyphosfat.

När man googlar runt lite förefaller det ju vara enda lösningen. Bilden kommer från Springer artikeln i länken nedan. Man använder där ett antal utvärderings metoder där diskussionen går över mitt huvud men den röda linjen är Glyphosfat och de grå samtliga andra metoder,.

Graf som visar effekten av olika behandlingar på invasiv japansk parkslide över tid, med fokus på Glyphosat-metoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.theguardian.com/environ...osate-is-only-way-to-manage-japanese-knotweed
https://theconversation.com/weve-found-the-best-way-to-control-japanese-knotweed-95320
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5
https://www.cornwall.gov.uk/environ...lants/japanese-knotweed/guidance-for-control/
https://www.cornwall.gov.uk/media/3631616/JKGuidance.pdf

Redigerat:
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
S
B Bengt_C skrev:
Snyggt dokument!
Skulle vara så bra om du, där det är möjligt, kunde komplettera med källhänvisningar.
Tack så mycket!
Jo, det finns mycket att läsa om parkslide. Den vetenskapliga artikeln som är publicerad på Springer är en av de få som jag länkar till från mitt dokument. Är det något specifikt annat som du vill har länk till? Jag har läst väldigt mycket om ämnet och när jag väl började skriva tog jag mesta ut huvudet. Då har det inte fallit sig naturligt att länka.

Glyfosat är definitivt inte enda lösningen, men är det kemiska bekämpningsmedel som fungerat bäst. Den studie du visar bilder ifrån har använt 19 testytor varav 17 använder glyfosat. Skillnaderna är egentligen hur och när glyfosaten appliceras samt glyfosat i olika kombinationer med andra bekämpningsmedel.[/URL]

Redigerat:
K KAMT skrev:
Nu blir jag fundersam :thinking:
Jag har inte sett att min parkslide har haft sådana tunna vita rötter?
Har inte sett till den på länge, men sådana rötter skulle jag inte ha trott hör till Parkslide. Som jag minns var de svarta.. Har jag månne missat något:surprised:
Jodå! Vita tunna rötter som är ganska spröda hittar du någon decimeter ner. Närmre markyta är det mörka med dragning åt rött.Tjocklek som kvickrot om du jagat det någon gång.

Har ett bestånd på 7x5 meter (minst 30-40 år) mot min lada (som är byggda på berg). Kommer nu täcka ytan runt om och till viss del den infekterade ytan med 5 meter bred Dupon Plantex Platinum (svindyr, 1 rulle 5x50 m/ 12100 kr). Sedan anlägga gårdsgrus på duken. I den öppna ytan tänker jag gräva upp de värsta rotklumparna för att sedan köra med gräsklippare vid varje tillfälle jag är på landet (som bara kommer vara ämnad till denna yta).

På så sätt vill jag tro att jag sakta kommer kunna försvaga den, samtidigt som jag inte triggar den att söka sig förbi duken (pga den fortsatt öppna ytan (ca 4x3 meter). Om 4-5 år, beroende på livskraften då, kanske jag vågar täcka den helt. Har köpt Roundup 480 från England, men får inte använda det för frugan (kanske klokt då vår borrade brunn ligger 10 meter från ytan?).
. Övervuxen lada med tätt växtbestånd av buskar och träd i höstdagssol.
Skapa konto
Övervuxen yta vid lada med tätt buskage och träd som ska saneras och täckas med markduk och gräsklippning.
Skapa konto
En överväxt tomt med en lada i bakgrunden, omgiven av träd och stora stenar, med markerade ytor för kommande marktäckning.
Skapa konto
En gammal röd lada på ett berg med en omgivande yta täckt av löv och grus, och blåa säckar till höger.
Skapa konto
Ombyggnadsområde med trädgårdsduk och upprötade växter vid gammal lada och berg.
Skapa konto

M Måke skrev:
Har ett bestånd på 7x5 meter (minst 30-40 år) mot min lada (som är byggda på berg). Kommer nu täcka ytan runt om och till viss del den infekterade ytan med 5 meter bred Dupon Plantex Platinum (svindyr, 1 rulle 5x50 m/ 12100 kr). Sedan anlägga gårdsgrus på duken. I den öppna ytan tänker jag gräva upp de värsta rotklumparna för att sedan köra med gräsklippare vid varje tillfälle jag är på landet (som bara kommer vara ämnad till denna yta).

På så sätt vill jag tro att jag sakta kommer kunna försvaga den, samtidigt som jag inte triggar den att söka sig förbi duken (pga den fortsatt öppna ytan (ca 4x3 meter). Om 4-5 år, beroende på livskraften då, kanske jag vågar täcka den helt. Har köpt Roundup 480 från England, men får inte använda det för frugan (kanske klokt då vår borrade brunn ligger 10 meter från ytan?).
. [bild][bild][bild][bild][bild]
Spännande. Det skall bli intressant att följa. Ett så stort buskage som sågas ner lär kämpa med mer än näbbar och klor.

• Gilla
Måke
  • Laddar…
S STB skrev:
Verkligen en intressant fråga. Glyfosat i högre koncentrationer är ju uppenbarligen inte tillåtet att sälja i Sverige eftersom det inte går att köpa längre. Jag googlade nu och tog första träffen:
[länk]
Därifrån gick jag vidare till:
[länk]
Där klickade jag vidare till:
[länk]
Vi ser att de utspädda varianterna inte kräver licens, men att koncentraten är licensbelagda. Som jag förstår texten så är det förbjudet att "...använda, hantera, sälja eller distribuera..." licensbelagda medel.
Jag medger att det inte är tydligt så jag lämnar dörren öppen för att jag missförstått texterna.

Som jag förstår det är det förbjudet även i England. Se t.ex. deras "Legal disclaimer" på Agrigem.

Tyvärr är det alltför många som i oförstånd använder glyfosat i för höga koncentrationer och/eller vattnar med det. Jag skulle därför ödmjukast be dig ta bort inköpslänkarna och istället länka till mitt dokument där det står instruktioner för hur glyfosaten skall användas både för att få bra effekt och minimera miljöbelastningen. Länkar till inköpsställen finns ju med i mitt dokument också.

Länkarna du har är till dunkar med 5 liter koncentrat. Det är tillräckligt för att döda all växtlighet i en mindre stad. Jag tycker det är direkt oansvarigt att lura på någon så mycket att de bara behöver 1% och därefter i bästa fall lämnar resten som miljöfarligt avfall och i värsta fall häller det i avloppet. Rent psykologiskt tror jag också risken för överdosering är större när man utgår från en stor mängd.

Här finns både länkar till inköp av glyfosat och beskrivning hur det bör användas:
[länk]
S STB skrev:
Verkligen en intressant fråga. Glyfosat i högre koncentrationer är ju uppenbarligen inte tillåtet att sälja i Sverige eftersom det inte går att köpa längre. Jag googlade nu och tog första träffen:
[länk]
Därifrån gick jag vidare till:
[länk]
Där klickade jag vidare till:
[länk]
Vi ser att de utspädda varianterna inte kräver licens, men att koncentraten är licensbelagda. Som jag förstår texten så är det förbjudet att "...använda, hantera, sälja eller distribuera..." licensbelagda medel.
Jag medger att det inte är tydligt så jag lämnar dörren öppen för att jag missförstått texterna.

Som jag förstår det är det förbjudet även i England. Se t.ex. deras "Legal disclaimer" på Agrigem.

Tyvärr är det alltför många som i oförstånd använder glyfosat i för höga koncentrationer och/eller vattnar med det. Jag skulle därför ödmjukast be dig ta bort inköpslänkarna och istället länka till mitt dokument där det står instruktioner för hur glyfosaten skall användas både för att få bra effekt och minimera miljöbelastningen. Länkar till inköpsställen finns ju med i mitt dokument också.

Länkarna du har är till dunkar med 5 liter koncentrat. Det är tillräckligt för att döda all växtlighet i en mindre stad. Jag tycker det är direkt oansvarigt att lura på någon så mycket att de bara behöver 1% och därefter i bästa fall lämnar resten som miljöfarligt avfall och i värsta fall häller det i avloppet. Rent psykologiskt tror jag också risken för överdosering är större när man utgår från en stor mängd.

Här finns både länkar till inköp av glyfosat och beskrivning hur det bör användas:
[länk]
Jag har köpt från bönder som forfarande får har det så mitt tips är att fråga nån bonde

Fotografen Fotografen skrev:
Kommer att tänka på en gammal skräckrulle från 50-talet med illasinnade växter, minns inte rikigt vad den heter, "Triffiderna" eller nåt?
Triffidernas uppror

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J jochenbehle skrev:
Triffidernas uppror
Usch ja - gav mej mardrömmar i många år. Skulle vara kul att se den igen - man har blivit härdad under åren antar jag. Misstänker att jag idag skulle skratta åt den.

S shadowfire skrev:
Jag måste bara delge en skarp varning för detta otyg och dela med mig lite.

Med den vetskap jag har idag så hade jag aldrig köpt mitt hus med dessa förutsättningar. På visningen var det en fin, tät och stor häck på baksidan av tomten. Den visade sig vara hög och ståtlig mot slutet av sommaren, närmare 3m hög och massor med små blommor som i början verkade söta.

Ett år senare noterade jag att jag under blomningstiden hade jag helt galet mycket knott i trädgården. Visade sig att de svärmade som galningar runt de små blommorna och jag måste ha haft kvarterets summerburst för knott. Likaså noterade jag att den fina häcken nu var 1 meter längre in på min gräsmatta och att gräsmattan nedanför hade dött.

Här började jag googla och undersöka vad detta var för någon växt. Döm min förvåning när det dök upp varningar. I mail, på min blogg och på alla texter jag sprang på. Ord som "odödlig", "invasiv", "förbjuden i trädgård" dök upp och alla med två synonymer; Jättenslide och Parkslide. Mer känd som Japanese Knotweed internationellt.

Växten är invasiv och söker sig till "fri mark" där det är mysig jord och gott med ljus (läs gräsmatta). Den förökar sig och sprider sig med rekordhastighet, jag noterar själv 1 löpmeter/säsong och den suger all näring som finns i marken vilket gör att inte ens maskrosor överlever i dess närhet.

Den är extremt tålig mot det mesta. Glyfosat typ vanlig roundup biter lokalt, under tillväxtperioden finns det en chans att med upprepade behandlingar lyckas sänka en planta, men under marken fortsätter den frodas och sprida sig. Att täcka över med markduk/presenningar gör att den ändå skjuter skott, dock aningen tröttare (och den fortsätter leta vägar under jord för att se om den kan ta sig runt och upp någonstans). Att gräva upp den är kämpigt då den går ner med rötter - inte sällan med grovlekar som arm eller tunna rötterna som är som en vanlig fiskelina i tjocklek - ner på 1-1,5m djup. Bryter man av en rot och lämnar en centimeter, så räcker det för att en ny skott tar form och börjar föröka sig.

En parentes är att jag har gjort ett experiment på en Parksliderot/planta som jag lät gro i en hink. Jag sprayade Klorin på den. Diesel. Bensin. Sådant som vanliga växter (och djurliv) bara tvärdör av. Inte en gnutta effekt 3v senare, lite vissen på bladen men rotsystemet var precis lika blött, gult och välmående som innan.

Det som tyvärr händer i mitt fall är att växten har även hittat mina grannars gräsmattor och är på väg in dit och hotar på en flerårig horisont även att ta över deras trädgårdar.

I Sverige är den inte fullt lika utbredd (ännu?!), men i andra länder t.ex. England finns det företag som enbart arbetar med att sanera Parkslide. Oftast i kombination med bekämpningsmedel, men också total jordsanering då man antingen gräver upp och fraktar bort all jord eller silar jorden från rötter. I vissa mindre samhällen/byar har Parksliden tagit över precis allt och blivit klassat som ett miljöproblem. Även här i Sverige om man söker runt, så hittar man rapporter om att den har tagit sig in i källare (!) genom springor mm. Det finns också rapporter på där man asfalterat parkeringsplatser eller vägar och där den tagit sig under marken bort till andra sidan för o skjuta nya skott.

De fyra bekämpningsmetoder jag fångat upp utifrån timtals genomgång av studier, andras erfarenheter osv är;

1. Mörklägga/täcka. Även om man gör det så skjuter den skott och reser markduk/presenning då den har enorm kraft/energi, men den blir tröttare utan solljus. Dock försöker den leta efter sidorna, så även om man täcker 1-2 meter utanför infekterat område, så kommer den segt att försöka leta sig dit vilket på ett sätt gör att man riskerar att sprida den ännu mer.

2. Avskärma med markskärm. I kombination med ovan, så kan man gräva ner skivmaterial på åtminstone 1m djup, så kan man åtminstone förhindra att den söker sig vidare. Det kräver dock att alla skivor överlappar och att det är total inhägnad. Finns det en enda liten öppning så kan jag garantera att det finns en Parksliderot där en säsong senare.

3. Glyfosat. Dels kan man trötta ut den lite extra med att ta bort presenningar/markduk och pensla blad eller spraya under tillväxtsäsong, men helst ska man kräma på med det när växten har pumpat ut sin energi och börjar förbereda sig för att lagra energi inför vintern. Några rapporterar lyckade resultat med att klippa av stjälkar och hälla ner roundup precis innan första frosten. Min erfarenhet av detta har inte varit lyckad. Då ägnade jag ändå en hel vecka åt att klippa tusentals stjälkar och hälla ner roundup i. I England har de företag som injicera Glyfosat med en spruta in i varje(!) stjälk på hösten.

4. Gräva. Att döda växten enbart genom grävning verkar sällsynt, möjligen trötta ut den, men så länge det blir någon lite rotstump kvar så tar det bara något år innan den är igång igen. Dock är det logiskt att skapandet av massiva rötter i armstorlek tar tid/energi och kan man gräva upp en del så är det också en uttröttande effekt. Även om man beställer en fet grävmaskin och schaktar ur enorma mängder jord - så räcker det med ett par rotstumpar i milimeterstorlek som blir kvar, å så lever den vidare. Verkar död i 2-3 år kanske, sedan kommer skotten upp igen (och då är det redan ett nätverk till rötter i jorden flera meter bort därifrån).

Summa summarum är att det inte finns ett enda sätt att utrota växten på allena och inte heller på studs, utan det handlar om en lång kamp där man kan göra korttidsverkande anfall men måste framför allt bita ihop och härda ut långsiktigt. Detta var något jag aldrig ens hade hört talas om när jag skulle uppfylla min dröm om att få ha ett eget litet hus och all den tid, kraft och energi jag får lägga på denna växt (som numera är döpt Cthulhu) är helt galet.

Ska ni köpa hus/tomt/stuga och identifierar Parkslide där.
Köp. Inte. Objektet.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hualigen. Går det inte att bränna med ogräsbrännare om man bränner varje skott som kommer upp?

elpaco elpaco skrev:
Spännande. Det skall bli intressant att följa. Ett så stort buskage som sågas ner lär kämpa med mer än näbbar och klor.
Jag ska vinna med psykologi, så den inte får panik. Sen får man göra nått bra av det, som i mitt fall gör vi en härlig grusplan med rabatter i, fina stödmurar m.m, river det gamla skjulet mot ladan och fräschar upp. Vi har ju dock jäkligt stor tomt så I vårt fall blir det ändå bara på en begränsad del av tomten, och har ändå mycket gräsyta kvar. Sen har jag även mitt gift i beredskap, om det skulle spåra ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.