Sannolikt inte. Men om mäklaren tror att det påverkar så ska spekulanterna informeras. Annars finns ingen skyldighet.

• Gilla
Bananskalare och 5 till
  • Laddar…
Som du ligger i kan man nästan tro att du antingen vill köpa tomterna billigt själv eller skrämma iväg köpare…

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som du ligger i kan man nästan tro att du antingen vill köpa tomterna billigt själv eller skrämma iväg köpare…
Nej! Seriöst noggrann saneringen så det inte sprids. Då är jag nöjd!
Och en viss oro för att säljaren som ägt fastigheten i 6 månader inte kommer ratt ta det seriöst.

Inte mycket du kan göra tyvärr, punktmarkera efter avstyckning och de nya ägarnas markarbeten blir inte helt lätt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Bengt_C skrev:
Nej! Seriöst noggrann saneringen så det inte sprids. Då är jag nöjd!
Och en viss oro för att säljaren som ägt fastigheten i 6 månader inte kommer ratt ta det seriöst.
Tycker du kan lugna dig lite. Vi hade liknande förutsättningar på vår tomt med mycket berg och ett litet bestånd spreds över hela nuvarande gräsmattan i samband med markarbetena. Då visste vi inte öht att växten existerade och schaktfirman visste eller brydde sig inte heller. Det var ju lite drygt att bli av med de hundratals skotten som kom upp första sommaren men det blir ju inga buskar direkt så om man bara rycker/gräver/täcker så att småbitarna inte får etablera sig över lång tid blir det inte så mycket av det. Jag grävde för hand och det funkade bra, alla domedagsprofeters varningar till trots..

Med det sagt behövs det oerhört små bitar för att skjuta skott så man behöver ju inte sprida skiten i onödan.

• Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
T
T turbo100 skrev:
Läste att Glyphosate skulle vara bra på nåt ställe jag inte minns var.. oklart var det finns/om det finns i vårt land..
Går ju alltid att beställa på ebay - jag har ingen aning om vad som är tillåtet eller inte så jag rekomenderar det inte utan att kolla regelverket..
[länk]
Går att beställa på Ebay men användning i trädgårdar har just förbjudits

T
B Bengt_C skrev:
Går att beställa på Ebay men användning i trädgårdar har just förbjudits
Kan man inte ringa något "proffs" som får använda medlet?
Ofta förbjuds kemikalier bara för oss dödliga..

Det är förbjudet i trädgårdar oavsett vem du är.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T
Är det inte samma ämne som round-up, det som bönderna dumpar ut på åkrarna som gränsar till våra tomter?
Visst kan det vara tillåtet på en sida med industribruk och förbjudet andra sidan staketet för en boning- det förstår jag.. men är det samma ämne eller bing'ar jag fel?

T turbo100 skrev:
Är det inte samma ämne som round-up, det som bönderna dumpar ut på åkrarna som gränsar till våra tomter?
Visst kan det vara tillåtet på en sida med industribruk och förbjudet andra sidan staketet för en boning- det förstår jag.. men är det samma ämne eller bing'ar jag fel?
Det är exakt samma ämne, Glyfosat

• Gilla
guggen
  • Laddar…
B Bengt_C skrev:
Grannhuset har sålts. Tomten har styckas upp i fyra småbitar som nh ät tillslut.
Extremt berget och det krävs stora schakt och sprängningsarbeten.
Mitt i en bergsskreva ligger ett stort bestånd av parkslide som hållit sig lokalt utan spridning.
Jag är rädd att man kommer att sprida ut Parkliden över hela området.

Hur ska jag göra?
Om det är en bergsskreva? Gå dit med bensin, ved och lite ris. Fixa en fin valborgsbrasa.

• Gilla
Bo00
  • Laddar…
S
K Kallebo skrev:
Vi har ett jättebestånd på flera hundra kvadratmeter i närheten. I vinter roade vi oss med att utforska området och gjorde gångar i rasket. Jag tycker att det är ganska tydligt att de har problem med både skuggning och konkurrens från andra växter.

Jag tycker att du kan göra som någon föreslog och gräva upp så mycket du kan och slänga i brännbart. Är det riktigt mycket så kör det på en släpkärra till återvinning. Kommentera det inte om det inte kommer på tal.. men oavsett ska du inte oroa dig så farligt mycket. Det är inte i närheten av så aggressivt som det beskrivs

Kan vara det mest oinsatta inlägget jag läst på byggahus någonsin.

Måtte ingen läsa det där och ta det på allvar…

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer faktiskt.

• Gilla
sissle
  • Laddar…
Stocktaub Stocktaub skrev:
Om det är en bergsskreva? Gå dit med bensin, ved och lite ris. Fixa en fin valborgsbrasa.
Det funkar väldigt dåligt. Värmen går det väldigt långsamt i marken. Så att elda uppepå hjälper inte särskilt mycket.

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.