A
K Kallebo skrev:
Det är väl snarare trollen som är oerhört rädda för vad parkslide är kapabelt till.. varför ser vi inte mer parkslide om det nu är så otroligt farligt. Vi hade en del parkslide på vår tomt när vi flyttade in som spridits av exploatörens oförsiktiga grävande. Vi plockade bort allt bi såg och allt som kom upp under kanske ett år och sedan försvann det helt. Det är ju inte som kirskål eller kvickrot som kan växa under radarn. Det är trots allt ganska färgglada blad som växer decimetervis på nolltid.
jamen
jag har två fina bestånd på min tomt och när de är i full prakt så döljer de en massa otrevligheter såsom grannar

• Gilla
  • Haha
hapazard och 7 till
  • Laddar…
K
electroluxaren skrev:
jamen
jag har två fina bestånd på min tomt och när de är i full prakt så döljer de en massa otrevligheter såsom grannar
Härligt! Synd att de inte är vintergröna.. de ser ärligt talat för bedrövliga ut vintertid.

• Gilla
Parjonasp
  • Laddar…
A
K Kallebo skrev:
Härligt! Synd att de inte är vintergröna.. de ser ärligt talat för bedrövliga ut vintertid.
Jag håller med om detta

• Gilla
Astrantia
  • Laddar…
Så vad gäller juridiskt?
Mejlade mäklaren och han kände inte till Parksliden från säljaren som köpte tomten i höstas för att stycka.
Måste mäklaren vid försäljning informera om Parkslide?

Vad gäller själva saneringen är det väl så att sedan Glyfosfat förbjöds för privat användning så finns det väl egentligen ingen metod...

B Bengt_C skrev:
Så vad gäller juridiskt?
Rent juridiskt kan jag inte se att du egentligen har att göra med om det finns Parkslide på grannfastigheten.

Lämnar vi det rent juridiska så är troligen en ny vettig granne glad om du informerar denne om vad han har för växt på sin fastighet så jag tycker absolut att du ska tala om det men om du framför det på ett sätt så din granne uppfattar att du kräver något är det nog mindre lyckat.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Parkslide kan definitivt bekämpas med normala metoder som uppgrävning och kapning. Den är definitivt känslig för skuggning. De som säger något annat har helt enkelt fel. Däremot är det ju lämpligt att undvika spridning.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Anmäl förekomsten via NAturvårdsverkets portal:
Reporting (artfakta.se)

Fastighetsägaren har ett ansvar för invasiva arter, och mäklaren har upplysningsplikt nu när du meddelat denne.

"Fastighetsägare

Fastighetsägare har ett ansvar för invasiva främmande arter på den egna fastigheten och måste följa förbuden för de EU-listade arterna enligt EU-förordning (2014/1143); exempelvis förbuden att odla, använda, låta växa eller sprida EU-listade arter i miljön.

Fastighetsägaransvaret gäller för alla – för privatpersoner, till exempel de som har en trädgård, för kommunala och statliga fastighetsägare och för bolag som äger fastigheter."

• Gilla
  • Arg
helrob och 1 till
  • Laddar…
S Söderslätt skrev:
Anmäl förekomsten via NAturvårdsverkets portal:
Reporting (artfakta.se)

Fastighetsägaren har ett ansvar för invasiva arter, och mäklaren har upplysningsplikt nu när du meddelat denne.

"Fastighetsägare

Fastighetsägare har ett ansvar för invasiva främmande arter på den egna fastigheten och måste följa förbuden för de EU-listade arterna enligt EU-förordning (2014/1143); exempelvis förbuden att odla, använda, låta växa eller sprida EU-listade arter i miljön.

Fastighetsägaransvaret gäller för alla – för privatpersoner, till exempel de som har en trädgård, för kommunala och statliga fastighetsägare och för bolag som äger fastigheter."
Fast parkslide är inte listad på EUs lista.

• Gilla
hapazard och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide kan definitivt bekämpas med normala metoder som uppgrävning och kapning. Den är definitivt känslig för skuggning. De som säger något annat har helt enkelt fel. Däremot är det ju lämpligt att undvika spridning.
Granntomten har styckats upp i fyra tomter och det här fallet ligger Parkslide beståndet delat på tre av dessa och mitt i den körväg som ska schaktas till för att ge access.
Min gissning är att risken för spridning över större del av området inkl i direkt anslutning till min tomt är relativt stor.

Redigerat:
Nej det är ju inte så att jag ligger sömnlös över ogräs, min mossa verkar invasiv nog för att täcka och döda allt, den tar till och med över mina blomkrukor. Allt som är fuktigt blir täckt ett kompakt lager. Det där man fick lära sig som liten att man inte skulle riva bort lavar o mossor i skogen för det tar lång tid att växa är ren bullshit alt gäller enbart lavar. Mossan skapar en bra vägg för åkervindan som härskar på den nedre delen av min tomt. Försöker bekämpa båda samtidigt som jag slåss mot 4 sorters myror som gör sitt bästa för att paja gräsmatta o trädgårdsgång (och badrum)… så skulle någon kasta in parkslide i mixen skulle jag nog bara bränna av allt.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
B Bengt_C skrev:
Granntomten har styckats upp i fyra tomter och det här fallet ligger Parkslide beståndet delat på tre av dessa och mitt i den körväg som ska schaktas till för att ge access.
Min gissning är att risken för spridning över större del av området inkl i direkt anslutning till min tomt är relativt stor.
Är denna körväg något som skall göras i samband med avstyckningen? Om det är en exploatör som bara skall tjäna pengar på att sälja tomter finns ju risken att han inte bryr sig om vad det finns för ogräs och hur det sprids. Men om det är de nya ägarna som kommer att få stå för vägen är det bäst att så snart som möjligt berätta om det och peka ut var det finns. Mycket mer än så kan du knappast göra. Men det ligger gissningsvis även i köparnas intresse att få bort det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är denna körväg något som skall göras i samband med avstyckningen? Om det är en exploatör som bara skall tjäna pengar på att sälja tomter finns ju risken att han inte bryr sig om vad det finns för ogräs och hur det sprids. Men om det är de nya ägarna som kommer att få stå för vägen är det bäst att så snart som möjligt berätta om det och peka ut var det finns. Mycket mer än så kan du knappast göra. Men det ligger gissningsvis även i köparnas intresse att få bort det.
Jag har informerat mäklaren. Kommer kontakta kommunekologen men som jag förstår finns inga tvingande regler runt Parkslide. Parklidebeståndet (vid siffran 15905 på kartan) under körvägen sydöst om den lilla byggnaden på den tomt som styckas av till befintligt hus med utsträckning in på de nya tomterna markerade med 2 och 3.
Mycket bergig tomt. Sprängning och schaktning nödvändigt och som jag uppfattar det måste det göras av säljaren då körvägen passerar mellan de två tomterna och vidare till befintlig och norra avstyckningen.
Däremot finns en informationsplikt från mäklaren och värdet på tomterna borde sjunka drastiskt om man inte kan visa att saneringen gjorts på rätt sätt.

• Kartbild som visar tomter med numrering och bergig terräng, potentiell sprängningsplats för sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Älska
Geijer
  • Laddar…
B Bengt_C skrev:
Jag har informerat mäklaren. Kommer kontakta kommunekologen men som jag förstår finns inga tvingande regler runt Parkslide.
Mycket bergig tomt. Sprängning och schaktning nödvändigt och som jag uppfattar det måste schaktning göras av säljaren.
Däremot finns en informationsplikt från mäklaren och värdet på tomterna borde sjunka drastiskt om man inte kan visa att saneringen gjorts på rätt sätt.
Värdet kommer knappast påverkas märkbart, ingen stor sak att hålla koll på det där beståndet.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Informationsplikten föreligger bara om det signifikant påverkar fastighetsvärdet. Något det sannolikt inte gör. Det är inte då hemskt som många tycks tro.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Informationsplikten föreligger bara om det signifikant påverkar fastighetsvärdet. Något det sannolikt inte gör. Det är inte då hemskt som många tycks tro.
Påverkas inte värdet av en tomt signifikant i fall det finns Parkslide eller inte?

• Gilla
Ingells
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.