8 361 läst · 81 svar
8k läst
81 svar
Parkslide från kommunens mark sprider sig in på Davids tomt
Det finns mängder med hus i Sverige som är bristfälliga och skulle kunna skadas av diverse växter. Alla bor inte i hus som är i perfekt skick även om den genomsnittliga standarden garanterat är högre än i England. Så att växter kan skada hus i Sverige är helt självklart. Däremot ser jag inte det som något större problem och att folk är livrädda för Parkslide handlar tyvärr om någon sorts masshysteri som spridit sig hit (antagligen från England).Nissens skrev:
Att träd kan skada hus vet alla, men nu handlade det om påståendet att parkslide skulle kunna skada hus, och det är inte sant. Att den kan komma in där det finns glipor och så är självklart, men jag har aldrig någonsin sett något bevis på att parkslide skadat någon byggnad. Länka gärna till något som visar motsatsen. 😊L lbgu skrev:Det finns mängder med hus i Sverige som är bristfälliga och skulle kunna skadas av diverse växter. Alla bor inte i hus som är i perfekt skick även om den genomsnittliga standarden garanterat är högre än i England. Så att växter kan skada hus i Sverige är helt självklart. Däremot ser jag inte det som något större problem och att folk är livrädda för Parkslide handlar tyvärr om någon sorts masshysteri som spridit sig hit (antagligen från England).
Växter med lite grövre rötter som tränger sig in i håligheter/sprickor i husväggar eller husgrunder kan nog alltid skada huset, det är svårt att komma ifrån. Murgrönor är t.ex. rätt duktiga på att vandalisera hus.Nissens skrev:
Att träd kan skada hus vet alla, men nu handlade det om påståendet att parkslide skulle kunna skada hus, och det är inte sant. Att den kan komma in där det finns glipor och så är självklart, men jag har aldrig någonsin sett något bevis på att parkslide skadat någon byggnad. Länka gärna till något som visar motsatsen. 😊
Som sagt, hus med sprickor och hål i väggarna är redan skadade. Men parkslide har inga kraftiga rötter som förstör något, de är bara bra på att ta sig in i befintliga skador.L lbgu skrev:
Hittade du någon källa?
Jag har inte letat efter någon källa och tänker inte göra det heller. Det enda jag hört om Parkslide och skador på hus är att tydligen ska något hus i England ha skadats av rötterna. Men huruvida det är sant eller inte har jag ingen aning om. Däremot är jag övertygad om att hus kan skadas av växter som tillåts härja fritt. Murgröna har jag sett hur de trängt in i fönsterglipor och dörrkarmar i hus som stått tomma en tid.Nissens skrev:
Sen resonerar du lite galet när du inte verkar anses att ett hus kan skadas bara för att det redan har lite skavanker som t.ex. sprickor som i normalfallet snarare är av kosmetisk natur.. Äldre hus kan ofta ha mängder med sprickor i grunden utan att det egentligen påverkar huset negativt. Kan ha stått i över 100 år. Men om växtlighet tränger in i sprickorna kan det orsaka ytterligare skada.
Tråden handlar inte om england så det är inte så intressant.L lbgu skrev:
Nu handlar det om parkslide och den växer inte på fasader, den växer i och på marken.L lbgu skrev:
På vilket sätt skadar parkslide menar du? Det är ju parkslide det handlar om.L lbgu skrev:Sen resonerar du lite galet när du inte verkar anses att ett hus kan skadas bara för att det redan har lite skavanker som t.ex. sprickor som i normalfallet snarare är av kosmetisk natur.. Äldre hus kan ofta ha mängder med sprickor i grunden utan att det egentligen påverkar huset negativt. Kan ha stått i över 100 år. Men om växtlighet tränger in i sprickorna kan det orsaka ytterligare skada.
Att tex en björk kan fördärva en husgrund eller en vägg om en rot kommer in i en befintlig skada är nog alla överens om. Men nu handar det om parkslide, som inte har den kraften.
Om det är så att Parkslide kan skada hus i England så innebär det givetvis att även hus i Sverige kan skadas. Även om det engelska huset innehöll en del svaga punkter så finns det garanterat hus i Sverige med liknande svaga punkter. Växten agerar knappast olika beroende på vilken sida en nationsgräns den växer.Nissens skrev:
Kanske för att vi har helt andra förutsättningar i Sverige när det gäller allt ifrån klimat till byggnadsteknik. Det är säker inte svårt att hitta bilder från england där parkslide hittat in i byggnade i befintliga sprickor och glipor, och sedan hävdar man att det är växten som förstört byggnaden…Alfredo skrev:
Men efter alla dessa parkslide diskussioner i diverse trådar har det aldrig någonsin kommit fram ett enda bevis på att parkslide förstört någon byggnad.
Så, väldigt mycket talar för att det är en rejäl skröna. 😊 Oavsett land.
Ja, men skicka en länk som visar det då. 😊L lbgu skrev:Om det är så att Parkslide kan skada hus i England så innebär det givetvis att även hus i Sverige kan skadas. Även om det engelska huset innehöll en del svaga punkter så finns det garanterat hus i Sverige med liknande svaga punkter. Växten agerar knappast olika beroende på vilken sida en nationsgräns den växer.
Du verkar ha lite svårt att ta till dig information så jag skriver det en gång till. Jag har inget intresse av att jaga länkar åt dig. Är du intresserad av att läsa vad som står i en sådan länk är det väl enklast att bara googla på det (Du kan ju prova att söka på t.ex. "england house damaged japanese knotweed"). Det hade nog gått snabbare än att skriva och be mig ge dig länken och sen vänta på svar.Nissens skrev:
Nej, det går inte att hitta något bevis på att parkslide förstört ett enda hus. Det finns däremot bilder på när växten kommit in i vad vi i Sverige skulle beteckna som bristfälliga hus. Detta eftersom de har ett helt annat klimat i england så går det att bo i dom ändå.L lbgu skrev:Du verkar ha lite svårt att ta till dig information så jag skriver det en gång till. Jag har inget intresse av att jaga länkar åt dig. Är du intresserad av att läsa vad som står i en sådan länk är det väl enklast att bara googla på det (Du kan ju prova att söka på t.ex. "england house damaged japanese knotweed"). Det hade nog gått snabbare än att skriva och be mig ge dig länken och sen vänta på svar.
Du påstår något som inte är sant och du vill att jag skall göra det omöjliga att hitta något som styrker det. Kan du inte styrka det du påstår så är det svårt att få gehör för det. 😊