104 240 läst · 655 svar
104k läst
655 svar
Parkslide, Dolt fel? Inte enligt tingsrätten
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 946 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 946 inlägg
Jag sa endast att man slängt det på olämpligt ställe med tanke på vad som slängdes, inte att spred det medvetet.P paralun skrev:
Tror ingen som en gång i tiden planterat en invasiv växt vetat om det. Och de flesta som vet att de har invasiva växter tar sitt ansvar. Utan det handlar om okunskap, som tex din gamla far, som inte vet vad de slänger 50m in i skogen bakom huset.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 946 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 946 inlägg
Ordet problem är inte med i definitionen av invasiv. Syren är invasiv per definition, men jag delar din åsikt att den kanske inte är ett problem i naturen.Nissens skrev:
Svensken svimmar av ogräs i gräsmattan och Ukrainaren slåss för sitt liv, vi får skämmas!Nissens skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Jo, @Daniel 109 har ju sett med egna ögon att syren är ett problem i den svenska naturen…U Utsliten och utdömd skrev:
Jag har syren som spridit sig utanför min fastighet. Den ser inte ut att vara ett problem. Men jag vet ett ställe där det växer rejäla bestånd i skogen. Men syren är inte värst.
Ja, så är det ju. Min förhoppning är väl att när jag väljer att sälja i framtiden så har kommunikationen runt Parkslide nyktrat till och masshysterin lagt sig. Man kan ju ge information till mäklaren runt växterna och hur de ska skötas, eller så får man väl göra som säljaren i trådstarten och helt enkelt inte säga något då det varken är något fel eller något som inverkar negativt i vårt fall.S STB skrev:Det är svårt för dig att personligen påverka och förklara för alla spekulanter till din fastighet. Om du med utgångspunkt från vad du läst här på forumet och i övrig massmedia, tror du att parksliden kommer inverka positivt eller negativt på fastighetens värde?
Eftersom du skrivit inlägget på det viset så tror jag du innerst inne redan vet svaret.
Visst är det så, men kemofoberna i miljölobbyn har oproportionerligt stort inflytande.P paralun skrev:
En referentgranskning av en rapport eller en artikel är inte en garanti för att texten är vederhäftig, men referensgranskning sorterar bort ganska många ovederhäftiga artiklar.P paralun skrev:
Så visst kan man ifrågasätta en sådan artikel, men man måste förstås ha riktigt bra argument.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 064 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 064 inlägg
Eler nja, det mesta publiceras faktiskt någonstans även om det är riktigt dåligt. Det finns så många vetenskapliga tidskrifter idag att grindvaktsfunktionen inte håller längre. Om den någonsin har fungerat.P pmd skrev:
Vi hade ett ganska stort bestånd av lupiner i trädgården tills för några år sen då jag helt sonika eliminerade dem med gräsklipparen. Numera är det gräsmatta där lupinerna stod förr.G gaidin skrev:
Det stämmer (åtminstone till viss del) med vad Daniel har skrivit om problemet med invasiva arter i naturen. Det går kanske inte så bra att göra om delar av naturen till gräsmatta.G gaidin skrev:
Vad är skillnaden?G gaidin skrev:
Vi människor har ibland lite väl mycket hybris som inte betraktar oss som en del av naturen.G gaidin skrev:
Jo man måste ha mycket bra argumentation för att ifrågasätta en referensgranskning, peer-review.P pmd skrev:
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2023.8164
Nu ledde den här då att bönders tillstånd för glyfosat förlängdes till 2033 och beslutet fick tas av EU-kommissionen eftersom frågan var så "infekterad".
https://food.ec.europa.eu/plants/pe...and-synergists/renewal-approval/glyphosate_en
Off-topic kanske..men
Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.
Men i större delen av övriga världen är det bara att gå in på närmsta apotek och säga vad du vill ha så får du det.
VI får nästan inte göra något längre själva, det mesta är förbjudet att köpa,
allt bestäms och regleras av någon annan.
I min ungdom gick det att köpa olika syror och baser på apoteket, nu är det omöjligt.
Det är bara kriminella och terrorister som har god tillgång på allt, laglydiga däremot...icke.
End of rant 🤓
Glyfosat är precis som penicillin och annan antibiotika numera här i väst nästan oåtkomlig för privatpersoner, man måste vara nästan dödligt sjuk för att få det utskrivet.
Men i större delen av övriga världen är det bara att gå in på närmsta apotek och säga vad du vill ha så får du det.
VI får nästan inte göra något längre själva, det mesta är förbjudet att köpa,
allt bestäms och regleras av någon annan.
I min ungdom gick det att köpa olika syror och baser på apoteket, nu är det omöjligt.
Det är bara kriminella och terrorister som har god tillgång på allt, laglydiga däremot...icke.
End of rant 🤓
Njau, det finns ett antal referensgranskningar och peer-reviews i världen och Sverige där man slår fast faran med att skriva ut för mycket pencillin/antibiotika eftersom vi riskerar resistenta bakterier som inget kan bota.D Dilato skrev:
Men för Glyfosat så har vi då en referensgranskning där man inte kan se risker, rätt använt.