RoTe
Ica här tar 4kr per sockerrörspåse nu så jag bar varorna lösa i famnen sist då jag inte hade min flergångskasse med mig. Passade även på att köpa flera rullar soppåsar gjorda av olja så att jag har något att slänga mina sopor i.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Vi hade butik för 20-25 år sen, då köpte vi massa kartonger med påsar.
Tror mamma sa att det fanns iaf 10 kartonger kvar, kanske är 500-1000st i varje så egentligen borde jag nog inte behöva köpa en påse till
Använd dem snabbt nu då.
Det är mycket plast som blir skörare med åren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Använd dem snabbt nu då.
Det är mycket plast som blir skörare med åren.
Ja då är det som det är, men än är det ingen skillnad. Ligger svalt och mörkt.
En påse i solen dör ju rätt fort

Jag hörde en debatt på P1 med en person från Naturvårdsverket, hon hävdade att det är mindre plastpåsar ute i naturen numera. Efter en fråga så säger hon dock att de inte har undersökt saken än...
...motståndaren (kommer inte ihåg vem/vad han var) tryckte hårt på att folk nu köper billiga plastpåsar gjorda på olja istället.

Det är mycket ideologi i denna frågan och inte så mycket fakta.

• Gilla
  • Ledsen
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hörde en debatt på P1 med en person från Naturvårdsverket, hon hävdade att det är mindre plastpåsar ute i naturen numera. Efter en fråga så säger hon dock att de inte har undersökt saken än...
...motståndaren (kommer inte ihåg vem/vad han var) tryckte hårt på att folk nu köper billiga plastpåsar gjorda på olja istället.

Jovisst och den överväldigande majoriteten av svenskar använde riktiga plastpåsar ett antal gånger och slängde därefter påsen i soptunnan.

Otaliga gånger de senaste åren jag har blivit förbannad över att behöva ta en usel rullpåse isf en riktig plastpåse när man enkelt ska frakta någonting.

"Grönt trams"!

• Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Alla ni som köpte 200 påsar varje år, vad gjorde ni med dem?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag köpte inte så många som 200 om året. Men lagret jag samlat på mig räckte till soppåsar under några år efter att jag slutat köpa plastpåsar varje gång jag handlade. Nu börjar jag då och då uppleva brist på pappkassar också. Senast när jag plockade äpplen.

Tråden är ju lång, men här så håller kommunen med två påsar, en för matavfall och den andra för restavfall. Allt annat källsorteras på anvisade platser eller vid återvinningscentral.
Kommer att vara så tills vi får systemet med två behållare och åtta fack, vilket är beslutat för villafastigheter.
Så vi har minimalt med behov av extra plastpåsar och lever vidare med våra vanliga kassar som blivit en vana att använda och ta med sig. Vid fritidshuset har vi haft flerfacksystemet i flera år och det blir för oss perfekt att få vid bostaden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
kashieda kashieda skrev:
Frågan var alltså inte till mig, som köpte kanske 20-30 påsar om året ...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hon har nog fel där 😏 eller så är minnet dåligt..

"Den har å ena sidan lett till en imponerande minskning av plastpåseanvändningen med 75 procent, och minskat användningen av tunna plastpåsar per person och år – från 83 stycken 2017 till endast 17 stycken 2023."

https://www.dagensps.se/privatekonomi/varningen-slopad-plastpaseskatt-kan-ge-miljonboter/

Naturligtvis följer man upp en reform som har så stort ingripande i människors privatliv, allt annat vore ju en katastrof 😀

pacman42 pacman42 skrev:
Så sant...

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan var alltså inte till mig, som köpte kanske 20-30 påsar om året ...
Om man tittar på ett medelvärde under de senaste fem åren. Hamnar du inte ganska nära 200 påsar per år då?

Korgar nyttjas här. Står stabilt bl a i bilen.

• Plastkorg med svart handtag står på ett bord i ett rum med trämöbler och en stenugn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Avemo skrev:
Om man tittar på ett medelvärde under de senaste fem åren. Hamnar du inte ganska nära 200 påsar per år då?
Nä, det var typ 25/ år, har varit så i över 10 år.

Det var väldigt länge sedan jag började ta med mig plastpåse då jag gick och handlade, och återanvände dem tills de började bli såpass trasiga att det var dags för sista resan såsom soppåse.

Det kändes ibland som att jag aldrig köpte en kasse, men det måste jag gjort, för annars skulle soppåsar varit slut efter ett tag. Jag tog även hand om påsar som var på väg att slängas i jobbet, kunde därmed köpa ännu färre.

Vi är inga stora sopproducenter heller, det brukar ligga en eller två påsar i botten på kärlet när de kommer och tömmer varannan vecka.

Allt detta är mindre av miljöskäl, mest av ren snålhet, typ.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror dessutom att jag har köpt exakt noll st påsar med påsskatt.

Jag kan inte minnas något tillfälle.
Jag har inte heller köpt några papperskassar. Fast här är jag inte riktigt lika säker, det kan ev ha blivit 1, 2 eller möjligen 3 st, typ.

Jag köpte ju två paket med 500 kassar i varje inför påsskattens införande, vilket var löjligt mycket, har nog inte ens använt 50 av dem än.

Mikael_L
Påsskatten var knappast till för att komma åt mitt förbrukningsmönster, om man säger så. ;)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.