Claes Sörmland
oobum oobum skrev:
Just siffran 20 000 verkar vara en siffra framtäknad på ganska felaktiga vetenskapliga grunder.
[länk]
Nej inte alls men med de bygger på vissa grundantaganden som inte gynnar skribentens politiska agenda, hon är högt uppsatt i Grön Ungdom.

Visst kan man diskutera livcykelanalyser generellt och Berglund gör det tydligt just hur godtyckliga ingångsvärden och miljöpåverkanskategorier är. Där har hon rätt. Men att manipulera dessa för att passa ens politiska agenda som Berglund gör är naturligtvis inte vetenskap. Det är politisk propaganda.

Att som hon gör strunta i påverkan på ozonlagret och fokusera helt på koldioxidutsläpp kan ifrågasättas.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att som hon gör strunta i påverkan på ozonlagret och fokusera helt på koldioxidutsläpp kan ifrågasättas.
Är ozonlagrets nedbrytning det stora miljöproblemet just nu?
Det självklara valet för att utföra en miljöanalys borde vara frisättning av koldioxid och utsläpp av andra växthusgaser.
Och just för engångsposter borde nedbrytningstiden vara aktuellt.

harry73
Nej inte alls men med de bygger på vissa grundantaganden som inte gynnar skribentens politiska agenda, hon är högt uppsatt i Grön Ungdom.
Det är ett tramsargument som du bara använder för att det gynnar din politiska agenda. Vi får vara tacksamma att det fortfarande finns personer som vill agera som vårt dåliga samvete och hela tiden tar upp klimat och miljöförstöring.

I övrigt säger hon väldigt tydligt att hon inte gör en egen jämförelse mellan olika bärkasser, men att hon vill visa hur godtyckligt och framförallt till fördel för plastpåsar den danska studie är

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Är ozonlagrets nedbrytning det stora miljöproblemet just nu?
Det självklara valet för att utföra en miljöanalys borde vara frisättning av koldioxid och utsläpp av andra växthusgaser.
Och just för engångsposter borde nedbrytningstiden vara aktuellt.
Miljöfrågor är komplexa och handlar om avväganden. Låter lite förenklat.

Nedbrytningstiden är ju helt irrelevant om materialet återvinns, t ex för fjärrvärmeeldning.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ett av grundantagandena var att en plastkasse alltid motsvaras av två tygkassar av den aktuella sorten. Tycker du att det är ett rimligt antagande? Sedan var det en specifik bomullskasse som låg till grund för resultatet. Närmare bestämt den i testet som presterade sämst. Andra testade bomullskassar presterade bättre. Det finns andra kassar för upprepat bruk som inte är gjorda av bomull. Att låsa fast sig vid slutsatsen att en bomullskasse generellt har 22000 gånger högre miljöpåverkan än en plastkasse är ganska lögnaktigt även med den danska undersökningen som grund.

Nej den undersökningen passade helt säkert inte Lovisa Berglunds politiska agenda. Men jag tyckte att hon i artikeln var tillräckligt objektiv för att lyssna på.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det är ett tramsargument som du bara använder för att det gynnar din politiska agenda. Vi får vara tacksamma att det fortfarande finns personer som vill agera som vårt dåliga samvete och hela tiden tar upp klimat och miljöförstöring.

I övrigt säger hon väldigt tydligt att hon inte gör en egen jämförelse mellan olika bärkasser, men att hon vill visa hur godtyckligt och framförallt till fördel för plastpåsar den danska studie är
Inte alls och jag delar Berglunds generella kritik mot livscykelanalyser. Men forskningens och utredningsväsendets regler är ju att man sätter upp villkoren först och sen gör man sin utredning. Man bestämmer sig inte först för att man vill att bomullskassar ska vinna över plastkassar och sen manipulerar man ingångsantagandena för att nå det svaret. Det är politisk propaganda, tyvärr helt i tidens anda.

Sen kan vi fundera på hur danska myndigheten gjorde sin utredning. Kanske drevs arbetet också av politisk agenda, oberoende myndigheter är ju en rätt svensk idé. Vet inte om konceptet finns i Danmark.

Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Ett av grundantagandena var att en plastkasse alltid motsvaras av två tygkassar av den aktuella sorten. Tycker du att det är ett rimligt antagande? Sedan var det en specifik bomullskasse som låg till grund för resultatet. Närmare bestämt den i testet som presterade sämst. Andra testade bomullskassar presterade bättre. Det finns andra kassar för upprepat bruk som inte är gjorda av bomull. Att låsa fast sig vid slutsatsen att en bomullskasse generellt har 22000 gånger högre miljöpåverkan än en plastkasse är ganska lögnaktigt även med den danska undersökningen som grund.

Nej den undersökningen passade helt säkert inte Lovisa Berglunds politiska agenda. Men jag tyckte att hon i artikeln var tillräckligt objektiv för att lyssna på.
Även om vi accepterar att endast en enda mindre bomullskasse krävs för att ersätta en större plastkasse så hamnar vi ändå på kring 10 000 användningar enligt modellen.

Men forskningens och utredningsväsendets regler är ju att man sätter upp villkoren först och sen gör man sin utredning. Man bestämmer sig inte först för att man vill att bomullskassar ska vinna över plastkassar och sen manipulerar man ingångsantagandena för att nå det svaret. Det är politisk propaganda, tyvärr helt i tidens anda.
Jag ser inte heller att Lovisa Berglund skriver att bomullskassen skall vinna. Hon ifrågasätter villkoren för undersökningen. Det ser ut som att du läst saker i hennes artikel som hon inte skrivit.

Även om vi accepterar att endast en enda mindre bomullskasse krävs för att ersätta en större plastkasse så hamnar vi ändå på kring 10 000 användningar enligt modellen.
Enligt den specifika undersökningen och den specifika kassen. Om det stämmer så är min slutsats att miljöpåverkan av plastkassar som inte hamnar på fel ställe är ganska ovidkommande i det stora hela. För mig går det åt extremt mycket mer bomull till kläder än till kassar till exempel. Och då är vi tillbaka till problematiken med plastkassar som hamnar på fel ställe. Ett problem som inte alls togs upp i undersökningen.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Jag ser inte heller att Lovisa Berglund skriver att bomullskassen skall vinna. Hon ifrågasätter villkoren för undersökningen. Det ser ut som att du läst saker i hennes artikel som hon inte skrivit.
Du har rätt i att jag läser in en del i hennes engagemang i Grön ungdom. Så jag håller till del med om din kritik, det finns möjligheter att hon i själva verket tycker helt annorlunda än den organisation hon företräder.

Kanske har jag helt fel om hennes preferenser, hon kanske i grunden inte alls är negativ till plastpåsar och ser heller inte i grunden positivt på tygpåsar. Kanske var det bara en slump att hon skrev den där debattartikeln som enbart handlar om att försöka sänka ett starkt argument som inte överensstämmer med Grön ungdoms agenda. Det kan också vara en slump var hon valde att publicera artikeln i just den tidningen också.

Eller så är det inte så.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt i att jag läser in en del i hennes engagemang i Grön ungdom. Så jag håller till del med om din kritik, det finns möjligheter att hon i själva verket tycker helt annorlunda än den organisation hon företräder.
Det kan också vara så att hon har förmågan att se sakligt på en fråga trots att hon har en egen stark åsikt i frågan. Eftersom det verkar som att du också har den förmågan är det lite förvånande att du måste såga artikeln baserat på hennes engagemang, hennes parti och tidningen där hon skrivit. ETC står inte högt i kurs hos mig heller. Men den artikeln hade flera bra poänger.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Det kan också vara så att hon har förmågan att se sakligt på en fråga trots att hon har en egen stark åsikt i frågan. Eftersom det verkar som att du också har den förmågan är det lite förvånande att du måste såga artikeln baserat på hennes engagemang, hennes parti och tidningen där hon skrivit. ETC står inte högt i kurs hos mig heller. Men den artikeln hade flera bra poänger.
Hon är numera förbundssekreterare för Grön ungdom så hon har klättrat i partiet till toppen. Är det inte klokare att se henne som just den politiker hon är? Och därmed ta det väldigt försiktigt med hennes försök att undanröja argument som ligger i vägen för hennes rörelses agenda?

Jag hade blivit mer övertygad om artikeln hade redovisat de ståndpunkter som Grön ungdom har i frågan och sen presenterat argumenten för dem: "Vi tycker så här av de här skälen."

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hur gör/tycker ni nu när förslag på skatt på plastbärkassar är på gång ?
Kommer ni använda mer papperskassar när ni handlar trots att den har
många gånger högre miljöbelastning än plastbärkassen ?

Det visas ju en del negativ propaganda med plast i haven nu på tv men i
Skandinavien tar vi väl hand om plast och återanvänder detta bra till skillnad
mot Asien där man grisar ned miljön hemskt.Den tänkta skatten menar
många är ett sätt att mjölka in skattekronor utan några större miljövinster

Åkerinäringen borde också vara nöjda med affärers övergång till pappers-
påsar då detta genererar många ggr fler transporter och där görs väl heller
inga miljövinster med ökade dieselutsläpp som följd.Papperspåsar är ju mkt
mer skrymmande att transportera än plast i motsvarande mängd.

Hur tänker ni ang detta ?

" citat

Branschföreningen Livsmedelshandlarna lyfter fram statistik som visar att papperskassar har en 43 gånger så hög miljöbelastning som plastkassar.

Så vilket material är egentligen mest miljövänligt att tillverka kassar i?

– Befintlig forskning och expertbedömningar tyder på att återvinning av påsar spelar större roll än tillverkningsmaterialet. Det vill säga en plastpåse som används flera gånger kan vara mer miljövänlig än en papperspåse som används en enda gång, säger Karina Barquet, klimatforskare inom globalt perspektiv vid Stockholm Environment Institute (SEI).

[länk]

Själv reagerar jag på hur mycket mer frukt och grönt som blir dåligt och jag måste slänga, efter att jag börjat använda pappers- eller textilpåsar istället för plastpåsar. Plastpåsar av cellulosa utvecklades men dras över samma kam som petrokemiska plastpåsar. Skamligt att bestraffa miljö- och klimatvänlig utveckling med tillhörande forskning. Vad belastar klimatet mest av detta?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nåja, strunt i samma. Den postmoderna lagen har redan etablerats och folket har vant sig vid den nya prisnivån, att det är papperskassar som gäller vid oplanerade inköp och soppåse på rulle hemma. Nu spelar det ju ingen roll om det blev bättre eller sämre för miljön eller någon annan aspekt för detta är det nya normala. Lagar av denna typ utvärderas aldrig seriöst, makten har inget att vinna på det. Och inget politisk parti i dag har ju liberala ambitioner att avveckla komplexa regleringar, det ligger inte i tiden.

• Gilla
  • Älska
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.