R Rkarlsson skrev:
Hade säkert kunnat fylla 2-3 sopsäckar med enbart pant.
Lösningen på det problemet är kanske väsentligt höjd pant så att du plockar en säck burkar när du är ute och springer?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu beskyller du Mp för nått igen...
[länk]
Ja det gör jag, det fanns ett förslag om att lägga avgifter på all plast för mstförpackningar i Sverige, men miljödepartementet (lett av MP då) tyckte att det skulle bli för stort folkligt motstånd mot avgifter på godis och glass. Däremot planerade man att införa extra avgifter på exempelvis risifruttiförpackningar, koppnudlar mm. Även detta sköts dock upp pga Covid och det har inte återkommit för omröstning i riksdagen ännu då MP lämnat regeringen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ftlig-fraga/skatt-pa-engangsartiklar_H8123547

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...dningar/skatt-pa-engangsartiklar-_H8B348/html
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja det gör jag, det fanns ett förslag om att lägga avgifter på all plast för mstförpackningar i Sverige, men miljödepartementet (lett av MP då) tyckte att det skulle bli för stort folkligt motstånd mot avgifter på godis och glass. Däremot planerade man att införa extra avgifter på exempelvis risifruttiförpackningar, koppnudlar mm. Även detta sköts dock upp pga Covid och det har inte återkommit för omröstning i riksdagen ännu då MP lämnat regeringen.

[länk]

[länk]
Så du menar att det är MPs fel för att man inför en EU-lag men inte mer? Spännande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har inte läst det aktuella direktivet, men hur man implementerar EU-rätt kan vara väldigt olika. Den svenska plastpåseskatten är ju också implementerande av EU-rätt, men den är ändå folkpartiets fel pga. hur de valde att (få regeringen att) genomföra direktivet.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Fast själva grejen är att man använder lika mycket plastpåsar ändå, fast man köper dom på rulle.
Fast de på rulle kostar mindre, tror jag brukar betala mellan 50-75 öre/st.
Vet inte affärspriset för plastkasse då vi inte längre använder några men ligger väl på en femma.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så du men
A AndersS skrev:
Fast de på rulle kostar mindre, tror jag brukar betala mellan 50-75 öre/st.
Vet inte affärspriset för plastkasse då vi inte längre använder några men ligger väl på en femma.
Bland de billigaste som ändå är tillräckligt kraftiga:
https://www.rusta.com/se/sv/avfallspase-p804401100103.aspx
 
Plastpåse eller inte. Enorm symbolpolitik.
Att ständigt komma med sina goda intentioner, fast med ett bedrövligt resultat, borde ju få vem som helst att börja fundera om man kanske är fel ute.
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Plastpåse eller inte. Enorm symbolpolitik.
Att ständigt komma med sina goda intentioner, fast med ett bedrövligt resultat, borde ju få vem som helst att börja fundera om man kanske är fel ute.
Man kan "älta" det politiska, är mera pragmatisk och kanske lat, fokuserar på trådens fråga. Avgiften kommer inte att försvinna oberoende av politiken framöver.
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har inte läst det aktuella direktivet, men hur man implementerar EU-rätt kan vara väldigt olika. Den svenska plastpåseskatten är ju också implementerande av EU-rätt, men den är ändå folkpartiets fel pga. hur de valde att (få regeringen att) genomföra direktivet.
Det gamla uttrycket "lita aldrig på en folkpartist" står sig än...
 
Tokslut Tokslut skrev:
[media]
@10:35
Hur uträkningen är gjord kan jag inte svara på, men klimatmässigt lönsam blir textilkassen först efter att ha använts 20.000ggr om den köps in som bärkasse. Starkt jobbat MP...
Jag fortsätter köpa lokalt producerade plastpåsar utan plastpåseskatt och är mer miljövänlig än en MPare (mind blowing)
Just siffran 20 000 verkar vara en siffra framtäknad på ganska felaktiga vetenskapliga grunder.
https://www.etc.se/debatt/inte-sant-att-tygpasen-ar-20-000-ganger-samre
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
oobum oobum skrev:
Just siffran 20 000 verkar vara en siffra framtäknad på ganska felaktiga vetenskapliga grunder.
[länk]
Redan i inlägg #31 kom jag till ungefär samma slutsats :cool:
harry73 harry73 skrev:
Det är mycket fel med den danska studien. De utgår från en mängd mat som precis passar i deras standard plastpåsar och antar då att man handlar precis den mängden. Om man då jämför den standard påsen med en lite mindre påse (säg 10% mindre), blir konsekvensen att man behöver köpa 2 av de mindre påsar för att transportera deras standard mängd mat. Och då blir miljöbelastningen nästan 2 gånger så stor för den lite mindre påsen.
Egentligen är de i princip likvärdiga. Redan där har undersökningen stora brister.

Om man sedan tittar på skräpet på gatan i stan, för ja även i sverige finns det skräp på gatan, ser man oftare plastpåsar, sugrör och lock till läsk än papperspåsar.

Skillnaden i koldioxid är troligtvis liten. Man gör klimatet en större tjänst genom ayt köpa ett par byxor mindre, men jag hoppas att det sätter igång en diskussion över hur vi använder plast och att folk börjar inse hur galet det är att producera plastsaker, bara för att slänga det.
 
Kan komplettera med att volymmässigt hanterar våra nuvarande två påsar det som fick plats i tre papperskassar.
Och systempåsarna i tyg klarar 16 st 33cl, eller 14 st och en god maltwhisky. :cool:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lösningen på det problemet är kanske väsentligt höjd pant så att du plockar en säck burkar när du är ute och springer?
Visst hade jag kunnat plocka upp det. Men då hade jag inget lämpligt fordon för att köra bort och hämta det =)
Vi betalar väl ett par miljarder till något som kallar för trafikverket som skall hålla sina vägar typ.
 
R Rkarlsson skrev:
Vi betalar väl ett par miljarder till något som kallar för trafikverket som skall hålla sina vägar typ.
OT:Våra vägar... Myndigheten är till för oss och ska sköta (eller låta sköta) våra vägar.

Med höjd pant, kanske pant även på 'flergångsplastkassar' typ biltemas vita presennigskasse som nu väl är billigare än en vanlig plastkasse kan man nog minska skräpet och få oss att köpa färre produkter tillverkade av fosilolja.
 
F fribygg skrev:
OT:Våra vägar... Myndigheten är till för oss och ska sköta (eller låta sköta) våra vägar.

Med höjd pant, kanske pant även på 'flergångsplastkassar' typ biltemas vita presennigskasse som nu väl är billigare än en vanlig plastkasse kan man nog minska skräpet och få oss att köpa färre produkter tillverkade av fosilolja.
Jo men underhållet tillhör ju myndigheten trafikverket. Så visst är det våra vägar men vi betalar de för att underhålla skiten =)

Till viss del har butiker ett ansvar med. Blev tosig på citygross när de ändrade till nya förpackningar som "sparade" plast. I själva verket hade de ett ark för alla köttbitar, om det så var 2 eller 10 bitar kött så var plastarket lika stort.

Men det vettigaste är ju att köpa en flergångskasse för en tia som håller många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.