Det här problemet är mera uppenbart sedan några år. När vi köpte nuvarande villa så låg räntorna på strax under 10%. Vilket jag antog skulle vara en tillfällig parantes. Jag var mer van vid 15%. Att då betala någon procent stämpelskatt kändes som felräkningspengar. Idag med ”obefintliga” räntor motsvarar de här avgifterna mer än ett helt års boendekostnader.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det här problemet är mera uppenbart sedan några år. När vi köpte nuvarande villa så låg räntorna på strax under 10%. Vilket jag antog skulle vara en tillfällig parantes. Jag var mer van vid 15%. Att då betala någon procent stämpelskatt kändes som felräkningspengar. Idag med ”obefintliga” räntor motsvarar de här avgifterna mer än ett helt års boendekostnader.
Fast "problemet" med den jämförelsen är väl mera att dina ränteutgifter har sjunkit, inte att stämpelskatten har stigit.

S Strontus skrev:
Fast "problemet" med den jämförelsen är väl mera att dina ränteutgifter har sjunkit, inte att stämpelskatten har stigit.
Men fastighetspriserna har gjort det.

Vårt hus har ökat drygt 500% i värde, till stor del pga. sjunkande räntor. Det innebär att de olika stämpelskatterna ökat med en faktor 5 för den som köper idag. Samtidigt har räntan gått ned mer, så boendekostnaden för någon som köper idag blir troligen lite lägre än den var för oss för 20 år sedan.

När vi får tillbaka normala räntor på 4-6% kommer 2% i pantavgift att kännas mindre jobbigt....

Men det är som vanligt synd om de utfattiga villaköparna så de behöver lite mer stöd...

/ATW

• Gilla
Kraft1964 och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
När vi får tillbaka normala räntor på 4-6% kommer 2% i pantavgift att kännas mindre jobbigt....

Men det är som vanligt synd om de utfattiga villaköparna så de behöver lite mer stöd...

/ATW
Mindre jobbigt? Knappast! Lika jobbigt, minst sagt! Villaköpare behöver inte stöd men vi behöver sluta pungslå våra medborgare!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mindre jobbigt? Knappast! Lika jobbigt, minst sagt! Villaköpare behöver inte stöd men vi behöver sluta pungslå våra medborgare!
Pengarna ska in...

Men det är väl bättre att klämma åt landsbygdsbor och folk som bor i hyresrätter.

/ATW

G
A ArneTW skrev:

/ATW
Och där kom du igen med ditt rajerade! VILKET jävla stöd?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nu ska vi inte överdriva statens "förtjänst" på pantbrevsavgiften. Sedan urmindes tider har fastighetsägande varit strikt reglerat i svensk lag. Som ung jobbade jag på tingsrätten där pantbrev tidigare registrerades. Varje inskrivning i lagfartsboken kontrollerades av minst två jurister. Nu är detta digitaliserat men det är av yttersta vikt att detta rullar på helt korrekt och pantbrevet ska inte bara registreas utan även dess inbördes placering är lika viktig. Även om vi som fastighetsköpare tycker lagfart-och pantbrev kostnader initialt är höga är detta ändå en garanti på att vi juridiskt äger (ofta tillsammans med banken!) vår fastighet.
Well, 2020 drog lantmäteriet in 12,9 Miljarder till statskassan via Stämpelskatter och överskott på övriga avgifter....

Mycket admin och ansvar som täcks in där...

https://www.lantmateriet.se/content...5e198bf/lantmateriets-arsredovisning-2020.pdf

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Well, 2020 drog lantmäteriet in 12,9 Miljarder till statskassan via Stämpelskatter och överskott på övriga avgifter....

Mycket admin och ansvar som täcks in där...

[länk]
Admin räcker det i alla fall till med råge. LM omsätter två miljarder om året.

Om du vill låna pengar i en "Pantbank" lämnar du t ex en guldring i pant och får då pengar i handen istället. När du betalar tillbaka pengarna + räntan får du tillbaka din guldring.

Eftersom fastigheter är så svåra att ta med sig till banken har man istället "Pantbrev" (numera digitala) som bevisar/håller reda på vem som har en "tagit en pant" för att låna ut pengar med del av huset som säkerhet.

Pantbreven kan också sägas ha en prioritetsordning utifrån när de tagits ut. Där det första/äldsta pantbrevet ger den långivaren 1:a tjing på att få tillbaka sitt utbetalda belopp om t ex Kronofogden mäter ut ditt hus och säljer det på exekutiv auktion. Blir det sen mer pengar över vid försäljningen får nästa pantbrev/fordringsägare det osv. Så desto nyare pantbrev desto "sämre säkerhet" eftersom man hamnar allt längre ned på listan av fordringsägare på tur.

Så i teorin kan du ta ut hur mycket pantbrev du vill. Sen om någon vill ge dig ett lån med de som säkerhet, eller vilken ränta du får är en annan femma.

G
A ArneTW skrev:

/ATW
Varför skriver du på detta forum?
Det är "Bygga hus" där många äger villor, parhus, radhus, kedjehus, bostadsrätter när du hela tiden tycker det ska vara ett högre skattettyck på ägande och att hyresgäster missgynnad.
Naturligtvis är hyresgäster väkomna här också men jag antar att de flesta inte är hyresgäster. Byggs väl inte så mycket av dem?
Du verkar vara ett avudsjukt troll.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
G
S skogstomten skrev:
Om du vill låna pengar i en "Pantbank" lämnar du t ex en guldring i pant och får då pengar i handen istället. När du betalar tillbaka pengarna + räntan får du tillbaka din guldring.

Eftersom fastigheter är så svåra att ta med sig till banken har man istället "Pantbrev" (numera digitala) som bevisar/håller reda på vem som har en "tagit en pant" för att låna ut pengar med del av huset som säkerhet.

Pantbreven kan också sägas ha en prioritetsordning utifrån när de tagits ut. Där det första/äldsta pantbrevet ger den långivaren 1:a tjing på att få tillbaka sitt utbetalda belopp om t ex Kronofogden mäter ut ditt hus och säljer det på exekutiv auktion. Blir det sen mer pengar över vid försäljningen får nästa pantbrev/fordringsägare det osv. Så desto nyare pantbrev desto "sämre säkerhet" eftersom man hamnar allt längre ned på listan av fordringsägare på tur.

Så i teorin kan du ta ut hur mycket pantbrev du vill. Sen om någon vill ge dig ett lån med de som säkerhet, eller vilken ränta du får är en annan femma.
Är du säker på att det går att få ut mer pantbrev än värdet eller 85% av värdet? ( köpeskillingen eller annan värdering) Jag har ingen aning men är ju ganska ointressant då det blir svårt att belåna mer än 85% av "värdet" ändå...;)

Du kan beställa 1 miljard i PB och snällt betala 2% i avgift om du har lust , går fin fint ;)

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Staten har satt en maxgräns för bankerna. Privat kan man ta ut högre värde - det är bara långivaren som riskerar pengarna.

När jag som nyskild köpte hus tog mina földrar ut pantbrev i min fastighet som lån till mig (av rättviseskäl, vi är fler syskon). Efter ett antal år efterskänktes lånet dvs jag fick tillbaka pantbrevet. Då gick jag till banken och lånade på huset med pantbrevet som säkerhet - huset hade under tiden ökat så mycket i värde att banken kände sig säker (och jag köpte mig en bil;)).

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.