Finns inga risker i sig med att ta över befintliga pantbrev.

DOCK! Fram till för 20 år sedan eller å utfärdades pantbrevet just som ett pantbrev, dvs ett fysiskt dokument. Sedan gick man över till datapantbrev som bara existerar i myndighetens dator. Om du ser i gravationsbeviset (detta tycker jag banken skall ordna gratis) att det förekommer papperspantbrev så se för sjutton till att det fysiska pantbrevet levereras till dig (eller rättare sagt till kreditorn, dvs banken) när du betalar. Detta kommer ett seriöst bankontor att se till.

Om man har tappat bort ett fysiskt pantbrev (händer t ex i samband med dödsbo) så måste det dödas, vilket kan ta lite tid. Se till att detta görs på korrekt sätt (gör ett seriöst bankkontor åt dig) annars är det bara för den som har pantbrevet att dyka upp och kräva in pengarna.

Normalt sett sköts detta av banken - din bank överför pengarna till säljarens bank samtidigt som ni skriver under köpebrevet och även pantbreven förs över till din bank upp till det belopp du lånar. Skulle det finnas mer pantbrev än du lånar så skall resterande pantrev registreras på dig. Ibland är inte detta realistiskt, finns kanske några småpantbrev från tiden då huset byggdes och så ett enda senare pantbrev på 2 millar och då har alltså banken överpant i ditt hus men detta har mig veterligt aldrig varit ett problem med en Svensk bank.

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Jan Lahti skrev:
En vän till mig påstår att det föreligger ekonomiska risker med att ta över säljarens pantbrev. Stämmer detta? Hur ser dem ut?
Det är precis tvärtom. Du skall verkligen se till att om det finns gamla fysiska pantbrev att du som köpare övertar dessa, och att dom dödas för att återuppstå i sin nuvarande digitala form.
Men troligtvis så ser banken om det finns sådana fysiska pantbrev, och meddelar dig detta, och att innehavaren överlämnar dessa.

• Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Finns inga risker i sig med att ta över befintliga pantbrev.

DOCK! Fram till för 20 år sedan eller å utfärdades pantbrevet just som ett pantbrev, dvs ett fysiskt dokument. Sedan gick man över till datapantbrev som bara existerar i myndighetens dator. Om du ser i gravationsbeviset (detta tycker jag banken skall ordna gratis) att det förekommer papperspantbrev så se för sjutton till att det fysiska pantbrevet levereras till dig (eller rättare sagt till kreditorn, dvs banken) när du betalar. Detta kommer ett seriöst bankontor att se till.

Om man har tappat bort ett fysiskt pantbrev (händer t ex i samband med dödsbo) så måste det dödas, vilket kan ta lite tid. Se till att detta görs på korrekt sätt (gör ett seriöst bankkontor åt dig) annars är det bara för den som har pantbrevet att dyka upp och kräva in pengarna.

Normalt sett sköts detta av banken - din bank överför pengarna till säljarens bank samtidigt som ni skriver under köpebrevet och även pantbreven förs över till din bank upp till det belopp du lånar. Skulle det finnas mer pantbrev än du lånar så skall resterande pantrev registreras på dig. Ibland är inte detta realistiskt, finns kanske några småpantbrev från tiden då huset byggdes och så ett enda senare pantbrev på 2 millar och då har alltså banken överpant i ditt hus men detta har mig veterligt aldrig varit ett problem med en Svensk bank.

MJAE... du får en fet kostnad(5000:) för att döda pantbrev av banken (förekomna sådana), jag har 3 bortkomna och min bankkvinna sa helt ärligt att ta det inte via oss utan gå till http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Hantera-pantbrev/forlorat-ett-skriftligt-pantbrev/ det kostar 500:- det tyckte jag var reko av henne..., men det var säkert för att jag var lite mesig i låneförhandlingen.. ... 1350000 @1,89 rörligt...

MagicFingers skrev:
MJAE... du får en fet kostnad(5000:) för att döda pantbrev av banken (förekomna sådana...
Det varierar nog mellan bankerna, och hur de värderar dig som kund ;)
1,35 mille är ju småpengar, vad en etta kostar, idag.

Jag har aldrig betalat för att få ett pantbrev dödat.
Förr hade ju bankerna saftiga uppläggningsavgifter för lån också.
Det förekommer väl inte längre?

KnockOnWood skrev:
Det varierar nog mellan bankerna, och hur de värderar dig som kund ;)
1,35 mille är ju småpengar, vad en etta kostar, idag.

Jag har aldrig betalat för att få ett pantbrev dödat.
Förr hade ju bankerna saftiga uppläggningsavgifter för lån också.
Det förekommer väl inte längre?
ja, hon sa ju att dom är sjukt dyra så.. :) och hur jag skulle göra...
ja, vi ligger på 67% belånat (inte värderat utan tar siffran från gatan)

mja, jodå det gör det, 1000:- fick vi betala för att ta ut 450K i pantbrev utöver 2% och lantmäteriets 375:-

men det går ju att dra bort när vi säljer. (om 20 år kanske..)

F
Vet av erfarenhet att några missar att kolla om det finns pantbrev när de budar.
Ring Lantmäteriet och fråga dem hur mycket i pantbrev som finns. Då får du svar på tal. Alltså inte vad mäkaren har skrivit i beskrivningen. Ibland är det fysiska pantbrev och då måste säljaren gräva fram dem. Det händer att de saknas och då är det kört och man måste köpa nya.
Bostadsrätter har inga pantbrev, alltså enklare med lånejobbet då.

Jag håller med TS om att Pantbrev synnerligen är förvirrande, vad F*n dem ska vara till för. Har försökt läsa på och fråga på många ställen själv utan en tydlig förklaring.

Min teori (vilket bara är min förklaring för mig själv, så jag åtminstone har NÅTT svar).
1. Banken vill att man betalar ett Pantbrev (samma som en pantburk), en säkerhet som följer med huset, för att huset ska kunna "lösas in" (säljas om husägaren går i konkurs).
2. Om husägaren inte kan betala ränta och avgifter, så hen måste tvångssälja så tar banken Pantbrevet som betalning för administrativa avgifter mm. För att inte förlora pengar på folk som inte kan sköta sin ekonomi.
3. Det är alltså en Försäkring som banken vill ha, som vi får betala.
4. Vi får visserligen ta del av andras pant, som dem har betalat för när vi köper hus i andra hand.

Jag har inte hört någon annan förklaring som jag köpt :) - Feel free to give your explanation!
Mvh

Du har tyvärr missförstått vad ett pantbrev är.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nästan rätt. Pantbrev finns för att säkerställa kredit/lån i fastigheten så att det ska synas officiellt i register hos Lantmäteriet om det finns pant med lån eller inte och vem som har pantbreven som säkerhet för sina lån.

Ex.

Bank 1 lånar ut 1 mkr till dig, får ett pantbrev om 1 mkr som "flyttas" till bankens digitala arkiv.

Bank 2: lånar senare ut 500 tkr till dig, får ett pantbrev om 500 tkr som "flyttas" till bankens digitala arkiv.

När fastigheten säljs får Bank 1 sina pengar först, om värdet är 1,5 mkr eller mer får Bank 2 sina pengar, ägaren får resten.

Utan pantbrev skulle vi ägare inte kunna belåna våra hus!
Vissa behöver inte belåna huset och då behövs inga pantbrev.

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Om det finns outnyttjade pantbrev då, då ligger dom bara där? Eller har man "rätt" att låna upp pengar på dom

Fanns inte pantbrev så skulle man kunna låna samma summa samtidigt av 10 olika banker och hävda samma fastighet som säkerhet på alla lån. Skulle bli tjorvigt den dagen du inte kan betala..........Då fick de slåss om vem som har rätt till pengar först.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om det finns outnyttjade pantbrev då, då ligger dom bara där? Eller har man "rätt" att låna upp pengar på dom
Yes, samtliga PB följer fastigheten.

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man har aldrig "rätt" att låna mer än banken vill/får låna ut, vilket oftast är strax under husets marknadsvärde. Så det räcker inte att skaffa pantbrev för 100 miljoner för att få låna 100 miljoner...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73
Man kan säga att det blir ett extra lager av ägande.
Om du köper en fastighet, får du lagfart. Nu för tiden är det digitalt, men för i tiden var det ett papper. Pappersbiten kostar pengar

Om du vill pantsätta din fastighet (bolån), köper du pantbrev till den summa du vill låna för. Nu för tiden är det digitalt, men för i tiden var det ett papper.
Om du lånar pengar, ger du pantbrevet till banken. Pantbrevet ger innehavaren (banken) rätt att begära tvångsförsäljning av din fastighet och få tillbaka lånet med ett maxvärde av pantbrevets storlek.
Betalar du av lånet, får du tillbaka pantbrevet som du då kan använda igen i framtiden.

Så om du köper en pantsatt fastighet, då betalar du köpesumman till säljaren, som betalar av sitt bolån. Då kan banken släppa pantbreven och ge dem till dig. Oftast behöver du också ett bolån, då kan säljarens bank ge pantbreven direkt till din bank.
Har du ett större lån än antal pantbrev som finns för fastigheten, då behöver du skaffa de nya pantbrev för det överstigande beloppet.
Köper du en fastighet och får du (eller din bank) inte tillbaka alla pantbrev, då kan innehavaren av det saknande pantbrevet kräva tvångsförsäljning och få tillbaka motsvarande pantbrevets värde.
Det är inte ovanligt att gamla pappers pantbrev gick förlorade och saknas. Då kan man döda pantbrevet. Det är en process där man annonserar att innehavaren av pantbrevet ska höra av sig ifall han har en kvarvarande fordring kopplat till pantbrevet. Hör ingen av sig, kan pantbrevet efter en viss period tas bort ur registret.

• Gilla
GordonStewart och 2 till
  • Laddar…
Processen med pantsättning gör att bolånet är en annan typ av fordran än ett vanligt lån.
Antag att du blir sjuk/arbetslös klarar inte att betala dina lån. Om du har ett vanligt lån, kanske dyra avbetalningsköp. Det blir utmätning. Då kan ofta inte kronofogden tvinga dig att sälja din bostad. Den hör till livets nödvändigheter.
Men om din bostad är pantsatt, och du inte sköter just det lånet. Då kan banken tvångsälja din bostad, eftersom den är satt i pant. Det är inte en utmätning. Och av de pengar du får ut själv från försäljningen, kommer fogden att mäta ut för avbetalningsköpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.