Så har ja dragbegränsaren monterad under rökrör,på skorstenens sotlucka.Kanske tar en halv sekund längre innan den reglerar.Går bra att måttbeställa hos www.transtemper.se
 
Med nytt hörn på grundet ser det lite bättre ut. Med lite flyt hinner jag putsa upp det innan det blir allt för kallt också..

Slog in armeringsjärn i den befintliga grundmuren som förstärkning så nu ska det förhoppningsvis bli stadigare än tidigare. Porten är även den på plats så nu kan man stänga efter sig när man lyft in pallarna med ved.

/Martin
 
  • Port_mont.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för infon knekten!
Har kikat på Kutzner+Webers hemsida och hittade information om att det, precis som du säger, fungerar att ha dragregulatorn monterad nedanför pannans rökkanal i sotluckan. Men man säger även att resultatet blir bättre av att ha regulatorn monterad direkt på rökröret. Eftersom jag har möjligheten att kunna montera den där det blir bäst effekt så får det ergo bli på på rökröret...
 
Hvordan går det? Er spesielt interessert ettersom jeg har bestilt samme slags panna selv, hadde vært interessant å høre hvordan det går når du skal sette systemet i drift. Jeg var dessverre ikke klar over at lukene kunne bestilles med venstrehengsling, så mine vil vel mest sannsynlig komme med høyrehengsling. Æsj! Har nettopp mailet Effecta for å høre om de har produsert min panna ennå eller om de kan gjøre om til venstrehengsling. Var prisen den samme for høyre/venstrehengsling?
 
Jobbet tuffar på även om uppdateringarna uteblir. Körig höst är bara förordet. Pannrummet är färdigputsat och sotlucka, rökgasanslutning samt ventilation är på plats. Hoppas få klinkers och färg på plats under morgondagen samt acktank under veckan.

I samband med att hetvattenelementet demonterades, för att komma åt att putsa, blev jag övertygad om att bygga hela det nya systemet med blå rör och gänga själv. Dels blir det rejält och stadigt på så vis och eftersom huset är gammal och de befintliga systemet är järnrör så skaffar jag mig kunskap som jag kan komma och behöva senare. Har haft ett antal rörisar på besök, men eftersom de enbart pratar värmepumpar, slutna system eller inte har tid så blir det att göra det hela själv istället.

Vedfyrer: Hoppas att de hinner fixa till vänsterhängningen. Jag fick ju fel första gången, men det fixade de till så vi håller tummarna för dig också...

/Martin
 
Blir visst høyrehengslede dører på meg, pannan er ferdigprodusert og klar for å sendes. Blir en liten ekstra sving med vedvogna, men det er plass nok rundt så får håpe det ikke blir til all verdens frustrasjon i framtida. Er ivrig på å få systemet snart, så jeg gidder ikke å begynne noe forsøk på å få omgjort. Var 10 kalde her i natt og laddomaten til min gamle panna har visst tatt kvelden. Nå er det å fyre det som går i vedovn i stua.
Kommer sikkert til å spørre litt når jeg skal installere da jeg antakeligvis må gjøre det meste selv. Rørleggere her i Norge vil helst ikke montere noe som de ikke har solgt selv, og vil de så tar de som oftest en fryktelig høy pris. Men burde vel fått en med til å etterse og godkjenne anlegget da effectas 5 års garanti på pannan er forutsatt en godkjent installatør.
 
En liten uppdatering.

Pannrummet börjar så smått se ut som ett pannrum, dra på trissor!

Panna och acktank fysiskt på plats, väggarna putsade och målade. blir 100/200/400mm isolering botten/sidorna/toppen

Hunnit med att få första stålskenorna för inbyggnaden på plats och hoppas på att hinna med att lägga klinkers under pannans plats under veckan.

Dörrarna in till pannrummet är halvvägt på väg att bli isolerade och få brandskyddsskivor på sig.
 
  • DPP_0014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir ett grymt mysigt pannrum detdära :)

Fin tank :)
 
Ja jag hoppas det. Funderar på soffgrupp till vänser när man kommer in.:p
 
Lite mer bilder

Pannan slutgiltigt på plats, regelverket för väggarna runt tanken på plats. Golvet har fått klinkers. Får exp. kärl under veckan och kompletterande beställning från Rinkaby imorgon. Elpatron har också kommit och jag är omåttligt nöjd över att jag har tre 20mm rör som kommer upp vid tanken, blir perfekt för matning och styrning från strömtransingarna i huvudcentralen.

Väggen i angränsande rum som kommer att få agera värmefördelningscentral är putsad. så bara hål för mating av bivalenta shunten och tappvatten är gjorda kan rörarbetena påbörjas där också.

En hel del av rören är gängade och provmonterade, tänkte mig att skruva ihop allt först så man ser att det stämmer, plocka isär och sedan dra ihop det slutgiltigt med lin och kitt. Det blir löjligt stabilt iallafall.
 
  • IMG_2176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2169.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vedmannen
  • Laddar…
Snyggt jobbat! d^_^b
Gillar skarpt inmurningsstosen till rökröret.


Vart har du köpt tanken och vad klarar den för tryck?
Kommer nog att bli en ny måttbeställd för mig i sommar.
 
Ser riktigt trevligt ut. Bra jobbat!
 
Ser riktigt trevligt ut!
 
Kul att inmurningsstosen gillas, svetsat ihop den alldeles själv :p

Tanken är från Huskvarna, klarar 1 bar (systemet blir övertrycksfritt enligt bl.a. Matts rekommendationer. )
 
Riktigt snyggt pannrum/finrumd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.