Då ska vi se om det funkar med bilder nu.

Satt och funderade över helgen om jag hade snöat in på en layout. Skulle därför vilja lämna rördragningen så länge och istället få feedback på placeringen av komponenterna i pannrummet.

Jag hade helt snöat in på att det var smartast att ställa acktanken mot en innervägg för att de förluster som skulle bli, trots isolering, skulle komma huset tillgodo och inte värma ytterväggen. Denna layout ses i layout 1.

Alternativ 2 är att istället ställa acktanken mot ytterväggen som är nydränerad och har 200 mm isodrän på utsidan så förlusterna borde väl ändå bli försummbara?). Tanken isoleras fortfarande helavägen runt och pannan vrids 90 grader. (Layout 2) Fördelen med denna lösning är att jag får mer utrymme precis innanför garagedörrarna vilket skulle underlätta vedhanteringen. Europallarnas placering ger Er en uppfattning om utrymmet....

Tanken blir för övrigt måttbeställd så utbredningen är bara ungefärlig...

Tack på förhand!
 
  • Layout1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Layout2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alt. 2 ser mycket bättre ut. Maximera sen tankstorleken efter utrymmet.

En annan sak att fundera på är var "rörmokeriet" ska sitta, dvs shuntar, pumpar, ev. TVA, kulvertanslutning. Kanske i rummet med expansion?

Sen kan du fundera på om du inte ska köra lågtryck (övertrycksfritt) istället för ett äckligt tryckexpansion...

Kan inte tanken stå där expansion är ritad? Det är bra att tänka lite fritt i detta läge...
 
Tack för den snabba responsen!

Tycker själv att layout 2 känns som en bättre utgångspunkt.

Anledningen till att tanken inte hamnar i rummet med expansionen är rent praktisk, lättare att baxa in tanken genom garagedörrarna. :)

Hade väl inte tänkt TVA utan dubbla slingor med blandningsventiler. Har egentligen ingen motivering annat än att man isåfall kan få vv även om strömmen går. Rätt eller fel låter jag vara osagt....

Lågtryckssystem har jag funderat på, men valt bort, mest pga av att jag bara har 190 i takhöjd i källaren och som jag förstått din principskiss på övertrycksfritt system så får jag problem med att få expansionskärlet att hamna helt över acktanken. Men jag kan ju ha fått det om bakfoten så jag jag är inte omöjlig att övertyga. Det som talar för lågtryckssystemet är att jag har fungerande självcirkulation idag med 1 1/4" rör till markplan och 1" till övervåning.

Var pumparna och shunten hamnar i layout 2 har jag inte hunnit fundera över fullt ut än. En fördelen är dock att jag kan placera anslutningarna vart jag vill på tanken så det ger ju möjlighet till att optimera designen......
 
  • Layout.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser vettigt ut.

Expansion behöver inte sitta högre än tanken, men man ska veta att ett övertrycksfritt system är lite (bara lite) mer pul än ett trycksatt, tex kan luft sugas in vi läckor i radiatorkretsen när pumpen stängs av.

Självcirkulation eller inte spelar ingen roll.
 
Ser riktigt bra ut...

Glöm inte att beställa pannan med vänsterhängda luckor och spaksotning.
 
Tack för tipsen, skönt att ha bollplank! En fundering som kommer upp är anslutningarna på tanken.
Vinner man något vad gäller skiktning att ha de centrerade på tanken?
För radiatorkretsen antar jag att det är vettigast, men för laddningen spelar det kanske inte lika stor roll? Riskerar man att få "fickor" av kallvatten i hörnet diagonalt från anslutningarna?
Tank 1 med centrerade laddningsmuffar, Tank 2 med muffarna placerade mot hörnet.
 
  • Tank1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tank2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknar betydelse för skiktningen däremot är det av betydelse för en enkel rördragning. Jag förstår dock inte varför folk vill perforera sina tankar med muffar...
 
Återupplivar tråden eftersom det efter en trög start äntligen börjat röra på sig. Nya pannrumsgolvet är gjutet och har snart brunnit i en månad. Tank står på tomten och pannan har varit hem och vänt eftersom jag fick ett spegelvänt exemplar.

En enkelt fråga rörande expansionskärl. Det blir ett övertrycksfritt system och expansionskärlet hamnar i pannrummet. Borde man inte kunna slå till på en av alla dessa acktankar som finns på blocket och använda den som expansion istället. 700 liter för en tusenlapp är ju helt ok. Behöver initialt bara ca 250-300 liter, men det kommer mer som det brukar heta.

Åsikter?
 
Tigger skrev:
Återupplivar tråden eftersom det efter en trög start äntligen börjat röra på sig. Nya pannrumsgolvet är gjutet och har snart brunnit i en månad. Tank står på tomten och pannan har varit hem och vänt eftersom jag fick ett spegelvänt exemplar.

En enkelt fråga rörande expansionskärl. Det blir ett övertrycksfritt system och expansionskärlet hamnar i pannrummet. Borde man inte kunna slå till på en av alla dessa acktankar som finns på blocket och använda den som expansion istället. 700 liter för en tusenlapp är ju helt ok. Behöver initialt bara ca 250-300 liter, men det kommer mer som det brukar heta.

Åsikter?
Borde kunna fungera, tänk dock på att ett öppet expansionskärl i vanlig plåt kommer att rosta då vattennivån varierar och väggarna får kontakt med syre.
 
Ahh, såklart. Rostfritt nytt, eller begagnat, borde alltså vara att föredra.
Finns tydligen en i byn som svetsar rostfritt så då är saken klar.

Ska lägga upp lite bilder med jobbet bara jag får tid över, sånt brukar ju uppskattas
 
Tigger skrev:
Ska lägga upp lite bilder med jobbet bara jag får tid över, sånt brukar ju uppskattas
d^_^b :wow:
 
Tog lite tid, men så stack jag emellan med ett bröllop också. Hoppas Ni ursäktar :rolleyes:

Som jag skrivit tidigare är det blivande pannrummet ett gammalt garage som vi bygger om. Ombyggnaden är även en del i renoveringen av källaren och pannrummet har därför blivit ett bra "prova teknik" objekt för bortbilning, urgrävning, isolering och nytt golv.

Får jag tid, startar jag en separat källarprojektstråd så småningom.

Bilderna visar följande:

1 Nytt avlopp på plats, det gamla syns till vänster

2 Nytt avlopp, marken avjämnad och det gamla bortplockat. Observera den "våta fläcken" som är resultatet av att de gamla gjutjärnsröret rostat sönder i botten. Tack och lov endast avlopp från köket + rullstensås = väldränerat

3 Vi har även bra med markradon där vi bor så plasten på isodränen är radonspärr. Skulle det behövas kan även isodränen undertrycksättas.

4 All isolering på plats, elrör, armering etc. Godkänt av betongkillen och elkillen för gjutning. I förgrunde kan man även skönja den ristfria brunnen som sväljer fyra liter i sekunden om det skulle behövas. ;)

5 Gammal frostskada delvis riven. Innan dränering låg jord upp mot grunden tillsammans med buskar och vettnet från stupröret. Gammal lagning där man "fuskat" utsidan med lite tegelstenar och puts.

6 Hörn rivet och rensat. Förberett för att mura nytt hörn. Pannan inlyft på nygjuten platta som fått vara ifred i drygt 6 veckor. Man kan även ana att den gamla putsen är nerriven från väggarna.

Hörnet är sen igår kväll färdigmurat och den nya garagporten väntar på att bli monterad. Murat igen fönstret längst in till höger eftersom tanken kommer att stå där. Fönstret kommer att återanvändas i den blivande tvättstugan.

/Martin
 
  • Pannrum_avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1939.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1965.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2064.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser man utkastet i första inlägget? Tänkte passa på att lära mig men svårt när man ser svaren med tips men inte får upp vad svaren hänför sig till.
 
Porten på plats, monterad och klar. Tre översta skiften av skorstenen ommurade efter att insatsröret plockats bort. Mätt ut och provborrat för nya hålet i skorstensstocken.
Varit i kontakt med ett antal rörkrökare men antingen har de fullt upp med att montera värmepumpar eller så pratar de bara slutet expansionskärl så det ser ut som att jag får montera pannan själv.

Två kvällar försvann på att försöka rensa pipan till kökspisen från ett kajbo, men det slutade med ett samtal till sotarmurre istället.

/Martin
 
Fråga:
Har funderingar kring dragregulator och dess placering. Har två möjligheter att placera den på rökgaskanalen, dels på stålröret som ansluter pannan men skorstenen eller direkt i murstocken. Tänker mig att jag skulle kunna kombinera sotlucka och dragbegränsare på skorstensstocken någon dm under hålet där pannan ansluts.
Gör det någon faktiskt skillnad? För, nackdelar?
/Martin
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.