largab skrev:
Jag la motsvarande i hallen för 5 år sedan. Men ökade bärigheten på spånet samt skruvade golvgips över EPS-skivorna.
Det förlorar ju lite poängen med detta systemet. Man vill ju att det ska bygga så lite som möjligt.

thure1982 skrev:
Ringde precis LK.
Mitt golv räknas som bärande och 16mm varianten som jag har av spårskivor har ingen svikt så det "ska inte röra sig".
Vet golvspånskivorna om det? :rolleyes:

Jag tror tvärt om att fysikens lagar gäller även för dessa spånskivor och att du just gjort ett fullskaletest som bevisar det......

Redigerat:
thure1982 skrev:
Det förlorar ju lite poängen med detta systemet. Man vill ju att det ska bygga så lite som möjligt.
Jag sänkte ned spånet mellan reglarna ordentligt uppstyvat. Slutresultatet är att klinkers livar exakt med intilliggande parkett.

Hursomhelst. Någonting sviktar i ditt golv tillräckligt för att spräcka fogen.

D09
Du känner inte att det svampar eller ger sig lite när du belastar plattorna?

Skulle det funka att lägga vikter på plattorna och hoppas att skivorna ger med sig lite. Tänker att det är cellplasten som rör sig.

D09 skrev:
Du känner inte att det svampar eller ger sig lite när du belastar plattorna?

Skulle det funka att lägga vikter på plattorna och hoppas att skivorna ger med sig lite. Tänker att det är cellplasten som rör sig.
Det känns helt stumt.
Enligt LK så ska det inte svikta.

Jag har snackat med en kakelexpert och han tipsade om 2-komponets fog. Den kostar "bara" 4ggr så mycket men jag får väl göra om det en tredje gång :(

S
hur gammalt är spångolvet?
äldre skivor är tunnare än dagens

SBH skrev:
hur gammalt är spångolvet?
äldre skivor är tunnare än dagens
30år. Jag har brutit upp golvet i andra rum och visst är det tunnare än 22, det visade sig vara 21mm

ok då hade jag fel.

blir fogen sådär direkt efter fogning eller tar det några dagar av trafik?
hade LK något svar på vad det kunde vara för fel?

vet inte riktigt varför epoxifog skulle vara bättre? Är den verkligen mer elastisk än vanlig fog?

om golvet ligger på cc 30 så tror jag inte att den där mm spelar någon roll

Hur långa är golvbjälkarna och vilken dimension? Bjälklaget förutsätts ha en styvhet enligt gällande normer...

S
ibland är det till och med 18mm..
sen som ovan.. hur långt mellan bjälkarna?.

injonil skrev:
Hur långa är golvbjälkarna och vilken dimension? Bjälklaget förutsätts ha en styvhet enligt gällande normer...
2x2m
45x200mm

Spännvidd 2m eller 4m? 2 eller 3 upplägg?

Tack för all hjälp!

Konstruktionen är inte problemet.

En expert som min kakelsäljare ringde sa att normerna som föreslås för att det ska bli ett bra resultat med LK's EPS 16 system, är att man gjuter 20mm med armeringsjärn uppepå.
Detta är löjligt för då hade jag gjutit direkt och sluppit problem.

Eftersom allt redan är lagt så var den enda lösningen att köpa tvåkomponentsfog.
Det lägger man även i hissar med rörliga stålgolv.
Det kallas flytande keramik och är svårare att lägga ut men resultatet blir perfekt.

Så nu ska jag krafsa upp skiten igen och börja om en tredje gång.

Att hitta någon som hade specialfogen hemma var värre.
Fick köra fem mil och fogen kostade 575kr.
Bifogar en bild på det som ska vara lösningen.

• 1381489361935.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra, återkom med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.