53 092 läst · 230 svar
53k läst
230 svar
Påbörjat garage vinglar
Håller med helt, precis så resonerar de som byggt något! 👍I Ingvar 58 skrev:Märklig diskussion om hammarbandet måste jag säga. Ibland undrar jag om det sitter folk här som verkligen bygger nåt, eller bara hittar på.
I 'vanliga' villabyggen har man liggande hammarband, och stående reglar under är på c/c 60. På varannan regel hamnar då takstolarna på c/c 120.
På ett enklare bygge där väggreglarna står längre isär så sätter man med fördel en stående regel infälld under hammarbandet, som då ger en otroligt stark kombination.
Detta kan man såklart göra även när väggreglarna står på c/c 60, men det är överkurs.
Själv slår jag alltid dit en stående 145-regel UTANPÅ väggreglarna och använder ett hammarband som är 2 tum bredare och då täcker den regeln.
Den stående regeln fungerar då sen som fäste för panelen.
Vart har du källa på det? Du som inte ens vet vad för krafter det tar upp, eller varför man ens har hammarband.useless skrev:
Kunde inte sagt det mycket bättre själv.M Martin72 skrev:Att ha ett liggande hammarband har fördelen att kontakttrycket mellan takstol och hammarband blir lägre. För så stor spännvidd som detta garage har tror jag det är nödvändigt.
Att ha ett stående hammarband har fördelen att det bättre bär de takstolar som inte får en stående väggregel direkt under sig om de är förskjutna mot takstolarna (varför man nu skulle bygga så korkat) samt är bättre om man direkt vid bygget eller senare vill ha dörrar eller fönster där det *borde* vara en stående regel.
Dvs: om man inte riktigt vet hur man vill ändra sitt garage senare så sätter den kloke in *både* ett stående och liggande hammarband. Till en mycket rimlig extra kostnad.
Slut meddelande.
Nyss tyckte du ju att det var fullt normalt att inte ha stående väggreglar under takstolen. Nu när någon skriver att det är korkat att förskjuta de stående reglarna i förhållande till takstolarna så håller du med om det också.A AG A skrev:
Och liggande hammarband påstod du tidigare kan bära takstolarna, men nu när någon säger att stående hammarband behövs om de stående väggreglarna inte hamnar under takstolarna så håller du med om det också.
Rätt märkligt, men det är ju bra om du kommit till insikt. 😊
Ett hammarband satt "på höjden" stabiliserar också väggen. Kanske tom bättre eftersom spik- eller skruvförbandet som fäster det i reglarna kan ta upp mycket större krafter eftersom de drar vinkelrätt mot fibrerna. Särskilt stor blir skillnaden om skruv används.useless skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Sluta nu! Garaget är byggt redan och tråden har spårat ur helt. Hammarband har alltid legat platt ovan stående reglarna lika väl som väggband alltid är och varit infällt i stående reglarna. Alla andra påhittade benämningar ät fel.
Diskussionen är avslutad.
Diskussionen är avslutad.
Byggveteran
· Åland
· 2 042 inlägg
Ser nu som vanligt att en tråd inte slutar, utan ska kommenteras i det oändliga, Nu 217 lång + min. troligtvis är bygget färdigt. TS tog åt sig direkt det med strävor för stabilitten och är nog glad för det, så det inte skyvade och föll ihop. TS tycker nog att det räcker nu med olika saker angående det ena eller andra. så ett avslut på tråden är nog en bra ide.
Du verkar tycka det är tillräckligt spännande för att orka läsa och kommentera. Kanske ska köra ett varv till för läsarnas skull?J jonaserik skrev:Ser nu som vanligt att en tråd inte slutar, utan ska kommenteras i det oändliga, Nu 217 lång + min. troligtvis är bygget färdigt. TS tog åt sig direkt det med strävor för stabilitten och är nog glad för det, så det inte skyvade och föll ihop. TS tycker nog att det räcker nu med olika saker angående det ena eller andra. så ett avslut på tråden är nog en bra ide.
Svar nej men jag får indikation på en tråd som jag medverkat i. Men det är som vanlig även för dig att vara inne och svara på en hel del som kommer. Dett gör inte jag, utan håller mig till det som verkar vara relevant att svara i med dom kunskaper jag har. I övrigt så så kan jag läsa något men inte svara.useless skrev:
Du tänker på den här tråden, hur många inlägg har jag gjort. Ett par stycken och det räcker för mig och inte snurra runt med kanske ovidkommande kommentarer. Får se hur det blir framöver i tråden om den ska tangera 500 strecket eller.
Du kan sluta följa tråden om du vill, den funktionen finns. 👍J jonaserik skrev:Svar nej men jag får indikation på en tråd som jag medverkat i. Men det är som vanlig även för dig att vara inne och svara på en hel del som kommer. Dett gör inte jag, utan håller mig till det som verkar vara relevant att svara i med dom kunskaper jag har. I övrigt så så kan jag läsa något men inte svara.
Du tänker på den här tråden, hur många inlägg har jag gjort. Ett par stycken och det räcker för mig och inte snurra runt med kanske ovidkommande kommentarer. Får se hur det blir framöver i tråden om den ska tangera 500 strecket eller.
Har inte läst alla svar och ts har väl åtgärdat problemet.
Vad jag kan se på bilderna så byggde byggaren vårt garage på samma sätt som ts men med snedsträvor skruvade i stommen och i betonggolvet och snedsträvor i takstolarna som plockades bort när råsponten och ytterpanelen spikats
Vad jag kan se på bilderna så byggde byggaren vårt garage på samma sätt som ts men med snedsträvor skruvade i stommen och i betonggolvet och snedsträvor i takstolarna som plockades bort när råsponten och ytterpanelen spikats
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VäggbandS seniorkonsult skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband
Tja alla är visst inte överens om skillnaden mellan väggband och hammarband.... Eller om det är någon. Eller om "det beror på"....
Och i vissa fall kallas det röstband, för kortsidans väggar.