D
hanpa skrev:
Det primära är att sensorn gör det den är tänkt för och gör den jobbet - korrekt monterad - så spelar det ingen roll exakt vilken teknik den använder sig av.
Gör de här IR-detektorerna sitt jobb?
[video=youtube;MhzowpfwXJ0]https://www.youtube.com/watch?v=MhzowpfwXJ0[/video]

DMOL skrev:
Gör de här IR-detektorerna sitt jobb?
[video=youtube;MhzowpfwXJ0]https://www.youtube.com/watch?v=MhzowpfwXJ0[/video]
Jag förstår inte vart du vill komma. Om en rörelsedetektor fungerar som den ska och detekterar rörelse tillräckligt bra så gör den sitt jobb, oavsett om det är IR, HF, ultraljud, kamera... Sen finns det givetvis olika bra designade sensorer inom varje typ av teknik och olika sätt att lura dem på. Men då är det ju bra att kombinera olika sensorer med olika egenskaper.

Även om det går att lura som i filmen (funkar säkert med många olika sensortyper) så har man ju andra sensorer också såsom magnetdetektorer, kameror etc. Man måste se till helheten i sin larmlösning. Den typiske inbrottstjuven i en villa lär inte bete sig som i filmen och skulle nog heller inte ha tagit sig förbi både lås och magnetdetektorer, glaskrossdetektorer eller vad man nu har i sin totala larmlösning. Går ju ha massor av olika sensorer om man är paranoid.

Redigerat:
cazz skrev:
Först och främst vill jag ha ett bra brandlarm som automatisk larma ett bolag som i sin tur larmar brandkåren.
och ska man ha det så brukar det även följa med inbrottslarm som är en "bonus".
För att larmbolaget/larmmottagaren ska kunna ringa ut räddningstjänsten så måste larmbolaget visuellt kunna bekräfta att det är rök och/eller eld.
För att dom visuellt ska kunna bekräfta så måste dom antingen vara fysiskt på plats eller så måste det vara tillräckligt med kameror. Kamerorna måste täcka nästan all golvyta.
Det måste även vara tillräckligt med rökdetektorer, egentligen en i varje rum. Ett rum behöver inte ha någon dörr för att det ska klassas som rum. Så fort taket delas av något sammanhängande som går ner mer än 10% av takhöjden så bör det vara en rökdetektor på vardera sidan. Du skriver att du har åtta rum då är det minst åtta rökdetektorer som gäller om du vill att räddningstjänsten ska ha någon chans att släcka branden innan det blir för stora skador.

Jag är en av tre anläggningsskötare med ansvar över 17 anläggningar varav ena anläggningen består av elva sammankopplade centraler, har även instrumentunderhåll på över 30 släckcentraler. (Ja vi har tagit över ansvaret av många anläggningar senaste halvåret.)

Japp det kan stämmer att de behöver vara fysisk på plats eller visuellt.

Tanken är ju att om det det börjar brinna så ska de se via kameror vad som har hänt.
Visst ska man ha det i alla rum så blir det dyrt och även om det kan vara en bra ide så måste man vara lite realistisk.
Som jag bor nu så finns det ett "Allrum" på andra våningen som gör att placerar man en kamera där så ser den stort sett alla rum och eftersom jag bor ensam så har jag extremt sällan dörrar stängda.

Sedan tänkte jag på undervåningen ha i köket för i de andra rummet finns det inte så mycket elektronik men endå så kan man se rätt så mycket från köket.

Just nu har jag brandvarnare på övervåningen och undervåningen.
De tjuter en hel del kan jag lova (Har hänt att os från grillen kört igång larmet) men inte så högt att det varnar mer än mig som är inomhus.
Brand är en levande väsen och man vet aldrig hur den reagerar så går larmet så känns det ju lite tryggt att någon kommer att reagera och åka dit eller se via kamerorna.
Risken finns ju annars att det är för sent när grannarna märker det. Speciellt om det händer på en vardag och alla jobbar eller är i skolan.

Visonic har en trådlös detektor som funkar snarlikt den paradoxdetektor som DMOL tog som exempel. Nej, alla detektorer är sannerligen inte lika men monterar man två "normala" i var sitt diagonalt hörn av ett rum blir det bättre. Ännu bättre om man sätter magnet på någon innerdörr som normalt alltid är stängd. Helst en dold magnet. Och allra bäst om allt är trådbundet... Det är bara låta paranoid-nivån styra :cool:

En fördel med verisure är att man elektroniskt via mina sidor kan ställa husdjursanpassning på /av. Hur det är med sector vet jag inte men vanligtvis om man köper en rörelsedetektor så är det två olika modeller för husdjurs- eller helskarp. Undantaget trådbundna detektorer där man ev. bara behöver byta lins.

Appropå ringlistan så får man välja sina kontaktpersoner lite smart så att de inte alla jobbar dagtid osv.

Kollade själv på Visonic Powermaster 10 från Protexus och KLSAB när vi var på gång att köpa. Verisures app och grejer känns lite snyggare och mer putsade men det hjälper inte när det är hundralappar mer i månaden. Jag är för snål..

Jo båda bolagen har en hel del lullull men även det kan vara bra och trevligt.
Exempelvis se att man verkligen satte gång larmet och kan stäng av det på distans om det skulle behövas.
Men framförallt se att larmet är på när man har stressad iväg.

Fairlane
Att kunna styra larmet på distans är inte dumt. I julstressen för några år sedan åkte jag iväg och glömde att låsa och larma (vi kom iväg 2 timmar senare än planerat). 15 mil hemifrån kom tanken... Kollade appen och det var olarmat. Jag larmade på och ringde sedan en bekant som åkte förbi och kollade. Mycket riktigt hade jag även lämnat olåst. De måste och jag larmade på igen.

Andra tillfällen är när man har haft hantverkare hemma. Man lämnar nyckeln, antingen vid ett tidigare tillfälle eller på överenskommen plats. Hantverkaren ringer när de kommer och går så kan man larma på/av.

Slutligen kollar frugan om äldsta dottern kommit hem efter skolan.

I den nya PC för alla tidningen så testade de faktiskt 4 st larm och både Sector Alarm och Verisure fick båda 9 av 10
Verisure blev bäst i testa och Sector blev typ bra val

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.637625/test-hemlarm

Det lokala alarmbolaget har fortfarande inte hört av sig så jag får väll ringa dom imorgon.

Redigerat:
Jag köpte mitt larm via Säkra larm, det är ett friköpt larm du kan välja att sköta det själv eller koppla det mot ett vaktbolag som dom har avtal med tror det är 99kr i månaden det kostar om man vill ha det mot vaktbolaget.
http://www.sakralarm.se

ok fick en offert av den lokala larmfirman och installationspriset är runt det som Verisure har, månadspriset var ungefär hälften ca 200 kr/mån. Dock var det inte lika mycket utrustning som extra magnetbrytare och inte heller så de kan se vad som händer när ett larm går utan då måste den lokala vaktbolaget åka ut och titta och brinner det så är det först då som de larmar till brandkåren.

Fairlane
Med den typen av övervakning av brand så kan det kvitta. Innan brandkåren är på plats är huset kört.

• Gilla
kitco
  • Laddar…
mmm så man undrar lite vad för larmsystem personer här har.
Eget eller via via Verisure, sector, m.fl.

J Johan.S skrev:
Jag köpte mitt larm via Säkra larm, det är ett friköpt larm du kan välja att sköta det själv eller koppla det mot ett vaktbolag som dom har avtal med tror det är 99kr i månaden det kostar om man vill ha det mot vaktbolaget.
[länk]
Hej, hur är ditt intryck av Säkra Larm? Hur nöjd är du? Kan de rekommenderas? Tack! :)

Kopplar ni samman larmcentralen med husets elcentral för att styra ytterbelysning mm?

Har man typ KNX-styrning av elen i huset så borde det fungera bra med styrning från larmcentralen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.