Nej EN enda, jag har valt en till en tidigare Passat då är fläktarna parallellkopplade med en rem så där är bara en motor som (tyvärr) drar en rejäl summa med ström men har två lägen (hög och högt som fan :D)

Testade för 5 min sedan och vid 28 graders framledning kyler jag 5 grader vid 7l/minut det ger nästan 2,5kW värmeeffekt. Glöm dock inte att det är i källaren så jag har kyligare luft än vad som är brukligt i en bostad kanske ~13-15 gradoler men ändå rätt bra klös om man jämför med vad man skulle få från ett (enormt) element :D

Ska testa med 40 grader när jag får upp fjutten på pannan som just vart nere för sotning.
 
Very good -v-g :) Snart kanske man slipper skoter overallen när man ska sitta o hinka pilsner i pannrummet i vinter.. :)
 
Kan inte en luft-värmepump vara det du ska använda?:S
 
v-g skrev:
Nej EN enda, jag har valt en till en tidigare Passat då är fläktarna parallellkopplade med en rem så där är bara en motor som (tyvärr) drar en rejäl summa med ström men har två lägen (hög och högt som fan :D)
Ser ut som du relativt enkelt skulle kunna modda på en 23cm eller 30cm bordsfläkt, strömförbrukning 25-40W.
 
Tack för bilderna v-g.
Kul att se andras lösningar.
Jag har en kylare till en lastbil ståendes så jag ska testa om den e tät.
Den har förvisso ingen el fläkt så det får bli till att hitta nån fläkt som e billig i drift.
Det kanske blir för stort då kylaren har måtten ca 1000x800x150mm.
Men jag ser det som ett roligt projekt så här i vintermörkret.
 
tjaboo:Syftet med detta bygge är att primärt kunna få upp tempen i det närliggande hobbyrummet snabbt och då krävs en ganska stor fläkt men ska man köra långa stunder funkar det såklart bättre med en slaktad sån bordsfläkt.

Just nu driver jag från ett bilbatteri och det fungerar bra iom att cteken står på hela tiden så återladdas batteriet jämt men även ett datornätagg orkar driva fläkten rätt bra men inte full syra ;)

I framtiden när hela vintern skall avklaras på ved så skall denna även stå för frostskydd i källaren då tankarna kommer bli bättre isolerade misstänker jag att risken finns och då är en "snabb" lösning bra :)

Mätade nyss med 45 grades framledning och 6,5 liter/minut så sänkte jag 12 grader vilket borde ge 5,4kW. Detta på lägre farten på fläkten. Medan jag mätte (3-5 minuter) "råkade" tempen gå upp 3 grader i rummet :D
 
knekten skrev:
Trodde man skulle sträva efter att få +/- 0c i returtemp. Skämt o sido.. tänkte mest bara om man kunde utnyttja det 40c returvattnet till mer varmt i pannrummet.:)
Om du skall ha låg returtemp, skall du ha lägsta möjliga flöde. För att ändå ha samma effektavgivning i elementen, skall du öka tilloppstemperaturen (och då förstås sänka flödet genom strypning och/eller termostater).
 
-MH- Jo ja hör va du säger.... Har provat att strypa det totala flödet med hjälp utav en vanlig kulventil precis före shunten på retursidan.Sänkte nog returen 3c men värmen försvann helt på 2 raddar längst bort från pump/shunt.ska prova höjja framled o strypa se vad som händer?
 
Men värmepaketet som sitter i bilar då?
Dem borde väl funka bra med tanke på att dem e gjorda för just att värma eller?
 
Pompe1997 skrev:
Men värmepaketet som sitter i bilar då?
Dem borde väl funka bra med tanke på att dem e gjorda för just att värma eller?
De funkar nog lika bra som kylare i samma storlek då funktionen i grund är densamma.
 
De är exakt likadana i kontruktion bara mindre.
 
Ok men i min gammla 245 så blåste det så varm luft att man brände sig om man höll handen framför.
Det gick inte att sänka värmen.
Så om det e mindre använder man mindre värme på framledningen då?
Jag menar om det behövs lägre temp på varmvattnet?
 
Pompe:Säkert ventilen som hängt sig i din gamla våffla.

Ja mindre element = mindre uppvärmning av luften, enkel matte. ;) Fläkt ökar uppvärmningen drastiskt därför en aerotemper kan vara på 10kW och ändå bara vara 50x50 cm eller nåt.

Detta innebär att en lägre framledningstemp kan användas helt klart. Kolla effekten jag får ur mitt hembygge vid låga 30 grader. En sektionsradiator på 1,8x0,6 meter ger bara 970W vid högre framledningstemp (30) än jag har när min ger 2,5kW ;)
 
v-g skrev:
Pompe:Säkert ventilen som hängt sig i din gamla våffla.

Ja mindre element = mindre uppvärmning av luften, enkel matte. ;) Fläkt ökar uppvärmningen drastiskt därför en aerotemper kan vara på 10kW och ändå bara vara 50x50 cm eller nåt.

Detta innebär att en lägre framledningstemp kan användas helt klart. Kolla effekten jag får ur mitt hembygge vid låga 30 grader. En sektionsradiator på 1,8x0,6 meter ger bara 970W vid högre framledningstemp (30) än jag har när min ger 2,5kW ;)
Okej jag ska sätta ihop ett värmepaket och testa i källaren.
För övrigt så fungerar min 245:a perfekt och vi pratar inte om henne som en våffla.
Vill inte såra henne då jag aldrig på 10 år behövt laga eller ens spänna en skruv.d^_^b
Världens billigaste bil!:D
 
Den här lilla rackarn fick ja hem för en tusing.Ser lite störr ut en den hos Jula,märket är "Wesper. Kan inte finna nån uppgift om effekt mer än att fläkten drar hela 35w.Funderar på att försörja fläkten med strömming från en liten vindsnurra på skorsten,som drivs utav röken från min Viadrus panna..Va tror ni om det,skulle det funka? eller har ja investerat för hårt i mitt värme system...:)
 
  • DSCF0027.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0026.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.