Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man kollar här så ser det ut som att de körs just ni... ?
[bild]
"Available: 0 MW" under perioden mellan "event start" och "event end".

T Thomas_Blekinge skrev:
...Itället för att klaga över höga elpriser i söder bör man glädja sig att elpriserna har kunnat hållas nere i norr...
Lustigt resonemang. Är du politiker?

"Istället för att Afghanerna klagar över Talibanernas framfart, så bör de glädja sig åt att vi har det bra i Sverige".

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
+ tillståndsprocess.
Vilket är väldigt beroende på vilket styre vi har. Dock ej beaktat politiserade tjänstemän i våra myndigheter förstås.

halper halper skrev:
Fast 0MW available betyder väl att all tillgänglig effekt levereras och att inget mer finns att tillgå?
Jämför med de som vi vet levererar så verkar det så iaf...
Men jag tycker inte att sidan känns helt logisk...

B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ehh?
Hmm, lite second opinion på detta från andra tack...
Lars-stefan, var är du?

Annars har det skett ett fantastiskt tekniksprång inom termodynamiken som gått mig helt förbi ... :cry:
Med gas är det möjligt att närma sig 60%, vill minnas att siemens säljer anläggningar med 58% verkningsgrad på pappret i alla fall.

Med kol kommer man inte lika högt i verkningsgrad.

Karlshamnsverket är ju från början av 70 talet och eldas med olja. Känner inte till just exakt denna anläggnings prestanda, men en liknande panna (storlek, samma panntyp, bränsle osv) från 70 talet som jag känner till hade 41% verkningsgrad.

B
Fast 0MW available betyder väl att all tillgänglig effekt levereras och att inget mer finns att tillgå?
Jämför med de som vi vet levererar så verkar det så iaf...
Men jag tycker inte att sidan känns helt logisk...

Nej, 0 MW available betyder att ingen el är tillgänglig för marknaden.

halper halper skrev:
Karlshamn går i revision nu, för att förbereda anläggningen inför effektreservperioden. Åter i mitten av oktober.

Fick köra en omväg hem pga olycka idag, passerade då detta monumentet.

Vy över ett fält med ett industriellt monument i bakgrunden under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nej, 0 MW available betyder att ingen el är tillgänglig för marknaden.
Men var kan man då se vilka som levererar elkraft då?
På den sidan verkar ju nästan inga leverera något!

Göran.W
Om man kollar här så ser det ut som att de körs just ni... ?
[bild]
Dom körs inte nu för dom gick på revision den 18 och är tillbaka den 15 resp 20 september.
Men innan dom gick på revision gick båda blocken på full sula mellan ca 06 och 22 och på lägre effekt nattetid.
Dom körde för elen var så dyr att det var lönsamt och inte på grund av effektbrist som många tror.

Göran.W Göran.W skrev:
Dom körs inte nu för dom gick på revision den 18 och är tillbaka den 15 resp 20 september.
Men innan dom gick på revision gick båda blocken på full sula mellan ca 06 och 22 och på lägre effekt nattetid.
Dom körde för elen var så dyr att det var lönsamt och inte på grund av effektbrist som många tror.
Jo jag vet, de hittade köpare av sin el i Europa...
Man kan ju fråga sig vem och av vilken anledning eftersom de sannolikt säljer elen till ett högre pris än marknadspris.

Fattar bara inte hur jag ska filtrera här för att kunna se vilka som faktiskt levererar el:

https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages?publicationDate=all&eventDate=nextweek

B
Men var kan man då se vilka som levererar elkraft då?
På den sidan verkar ju nästan inga leverera något!
Den sidan visar vilka anläggningar som är tillgängliga för marknaden. Men den säger inget om de leverantörer el en given stund. Det är för planering av t.ex. nätuppgraderingar, men också för att t.ex. vattenfall och eon inte ska råka göra sina revisioner av kärnkraftverk samtidigt.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ visar vilka kraftslag som är i drift för tillfället, och ungefär vilka nivåer. Men den pekar inte ut hur enskilda aktörer agerar.

B
Jo jag vet, de hittade köpare av sin el i Europa...
Man kan ju fråga sig vem och av vilken anledning eftersom de sannolikt säljer elen till ett högre pris än marknadspris.

Fattar bara inte hur jag ska filtrera här för att kunna se vilka som faktiskt levererar el:

[länk]
Varför tror du att de säljer den till över marknadspris på nordpool?

Vem i Europa skulle vara dum nog att köpa el från karlshamnsverket till över marknadspris, när de kan köpa in elen till marknadspris på nasdaq eller eex börsen?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Varför tror du att de säljer den till över marknadspris på nordpool?

Vem i Europa skulle vara dum nog att köpa el från karlshamnsverket till över marknadspris, när de kan köpa in elen till marknadspris på nasdaq eller eex börsen?
El framställd från ett oljeeldat kraftverk går "break even" vid runt i kring 2kr / kWh.
Verkningsgraden är på under 40%.
Varför körs det då när marknadspriset är lägre?
Ekvationen går inte ihop!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.