Ser att många har mycket brandvarnare. Det är bra. Men vill även ge tips att förvara en brandsläckare i sovrummet. Bra mycket lättare att snabbt komma åt i villervallan som blir när man blir väckt av brandvarnaren kanske utanför sovrummet mitt i natten.//Brandman
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har 8 st, en i varje rum utom badrum och kök.
Dock vanliga billiga med batteri. En del har nog passerat både 10 och 20 år och borde bytas ut.
Jag kör numera med 10-årsbatterier för att slippa byta så ofta, de har ju en tendens att börja pipa på natten, de få ggr när inte jag är hemma och driver frun till vansinne. Brukar testa att de svarar på testknappen runt advent varje år.
Jag provade några sammankopplingsbara, men de var ingen hit, falsklarmade flera ggr, sen åkte de ut.
 
M
Jag ska nog köpa 3 brandvarnare ytterligare. Pannrummet, eldar inte längre i pannan men där sitter en VV-beredare, dock är det 30cm tjocka väggar av betonghålsten, dubbla 13mm gips i taket och brandklassad dörr, men men. Sedan har jag ingen i tvättstugan eller i torkrummet. Då kommer jag upp i 13st, men jag tycker ändå alla är motiverade. Ska dock tilläggas att jag har ingen susning om hur en brand i angränsande rum påverkar en brandvarnare som sitter i rummet bredvid. Men är dörren stängd så tar det väl minutrar innan det börjar ryka genom dörrspringan så varnaren i rummet bredvid börjar tjuta? Viktiga minutrar som kanske är väl värda dom 59kr som en varnare kostar..:thinking:
 
  • Gilla
bsba
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
I vårt fritidshus har vi även kolmonoxidvarnare. (Gasolkamin)
Propangas brinner rent, en kolmonoxidvarnare är ganska overkill där. För att det ska bildas kolmonoxid från en gasolkamin krävs väldigt låga nivåer av syre i rummet. Så låga så att man lär märka av syrebristen långt i förväg. En gasvarnare som varnar ifall lågan slocknar hade varit bättre.I och för sig brukar de flesta bättre gasvärmare ha en sån inbyggd.
Nu kostar en kolmonoxidvarnare just ingenting så den kan vara bra att ha i fall om.
 
E Edgarsven skrev:
Du inser att brandkåren tjänar pengar när det brinner? Frågan är som med Anticimex om de verkligen vill utrota problemet.
På vilket vis menar du att vi inom rtj tjänar pengar på att det brinner?
 
M
P Mattiaz skrev:
På vilket vis menar du att vi inom rtj tjänar pengar på att det brinner?
Jag tror att det som menas är att om bränderna minskar så kan RTJ banta sin personalstyrka. Precis som vilket företag som hellst så styrs bemanningen inom det offentliga av tillgång/efterfrågan.
 
Jag har 9 st brandvarnare på 154 kvm. I barnens rum har jag en av varje sort. En joniserande och en optisk. /Magnus
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tror att det som menas är att om bränderna minskar så kan RTJ banta sin personalstyrka. Precis som vilket företag som hellst så styrs bemanningen inom det offentliga av tillgång/efterfrågan.
Brandtillbuden i villa är så få tillfällen det sker på så även om det skulle brinna mindre i hus är ändå trafik/sjukdom och skog tillräckligt för att behålla den i mina ögon underbemannade kåren.
 
P Mattiaz skrev:
På vilket vis menar du att vi inom rtj tjänar pengar på att det brinner?
Får du inte betalat för att släcka? Jag hoppas att ni fattade ironi. Men rent krasst så är det ju så för många yrken. Skulle problemet försvinna så försvinner också jobbet och inkomsten. Om det så är för läkare, polisen, militären eller brandkåren.
 
Jag får lika mycket betalt oavsett. Som tidigare konstaterats så är det andra händelser som dominerar utryckningsstatistiken.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har inget jättestort hus men ingen direkt öppen planlösning och jag har 10 brandvarnare. Läser ibland om villabränder där folk inte haft brandvarnare, är det mig eller dom det är fel på? Är det overkill med 10st? Har även 2 brandfiltar och 6 brandsläckare, är jag onormal?
Har i princip en brandvarnare i varje rum, så 7 styck. En brandsläckare på varje våning (2 st) men ingen brandfilt (men jag ska skaffa en).
 
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar det om man har dusch i tvättstugan som används dagligen? Vill minnas att jag läst att man ska undvika varnare i fuktiga utrymmen pga. lätt för falsklarm?
Helt rätt, fukt från dusch triggar ofta falsklarm. Men sätt en utanför då, och lämna dörren öppen när ni kör tvätt och tork?
 
Skånepöjk
P Mattiaz skrev:
Hur tolkar din räddningstjänst 2kap 2paragrafen i LSO?
Att det ställs olika krav på publika lokaler och privata boenden.
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Hur många har ni andra? För mig ser det ut såhär. En i varje sovrum, 5st. En centralt placerad i hallen ovanför källartrappan som är kopplad till gsm-larmet. En i ”gillestugan”, en i hobbyrummet, en ovanför elcentralen och slutligen en i garaget.
Jag resonerar att dom flesta utrymmena är avgränsade med stängda dörrar, och är utrymmet slutet och det börjar brinna så kan det ju få fäste ganska friskt innan röken sprider sig till nästa utrymme och om det är där först som brandvarnaren sitter så är det ju tack o hej om man inte blir varnad förrän då.
Jag vill inte på något sätt påstå att du resonerar fel, egentligen helt rätt. Och som sagt, det är inte direkt något betungande eller skadligt eller irriterande för någon annan, så det är bara att köra. :)

Själv har jag en varnare på ÖV och en på NV, sen en släckare i huset och en i garaget, så jag håller mig väl någonstans i mellanskiktet, en del saknar all brandutrustning, andra har mer. Så enkelt är det.
De som har mer, är självklart mer skyddade.

Glöm bara inte att kontrollera varnarna med jämna mellanrum, gärna 2 ggr per år.
Och vänd gärna på pulversläckare någon gång då och då, kanske en gång per år, typ.
Det behövs antagligen inte med de moderna släckarna, men varför inte? Jag vänder på mina lite då och då.
https://www.byggahus.se/forum/threads/underhall-pulverslaeckare.134629/
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Att det ställs olika krav på publika lokaler och privata boenden.
Vart framgår det att den paragrafen gör den skillnaden menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.