Blev lite inspirerad till att köpa ett par färska idag :ok:

• En hand håller en förpackning av seriekopplade rökvarnare från No-Flame.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Magnus E K
Utrymningsstege behövs väl bara vid en viss höjd över marken? Brukar inte se någon på normala moderna 1,5- eller 2-planshus.

Jag arbetar som brandskyddstekniker (vilket väl iofs inte gör mig till expert då mycket i branschen är bör och borde).
Jag tycker att en skälig miniminivå hemma är en brandvarnare i varje sovrum samt en centralt placerad. Har man flera våningar så en centralt placerad på varje våningsplan som kommunicerar med varandra. Samt en 6kg pulversläckare med så hög släckeffekt som möjligt för rimlig peng på varje våningsplan.
För mycket kan man väl faktiskt egentligen aldrig ha.

Mvh Jonas

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
M
T Tungbetong skrev:
Brandbelastningen (möjlig effektutveckling av material i utrymmet) är irrelevant för behovet av brandvarnare i bostad. Jag skulle vilja säga att så länge du håller dig till en brandvarnare per rum och möjligen någon extra i riktigt stora rum så är det inom det rimliga och förståndiga spannet. Har du väl kommit dit men känner att du vill bättra på systemet ytterligare skulle jag börja titta på en spisvakt.
Har timer på spisen, men det kanske inte är samma sak.

M
W Woundedknee skrev:
Oj det låter lite mycket? Själv har jag bara 9st och 6 brandsläckare och 2 brandfiltar och det är helt sant. Självklart ska man ha det som känns tryggt och kan man rädda hus och liv så är det väl jättebra att ha fler än färre?
Ja brandvarnare är ju inget man går i personlig konka om man köper några extra. Man kan ju relativt billigt köpa sig tid, tid att släcka eller tid att ta sig ut när det börjar brinna.

• Gilla
Woundedknee
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Har timer på spisen, men det kanske inte är samma sak.
Nja, timer kan vara samma sak som spisvakt men även inte.

Den enklaste modellen av spisvakt är en timer.
Sedan finns det utökade spisvakter med bla värmesensor, rörelsevakt.

A
Dagens induktionsspisar är också en förbättring,man behöver inte fundera på om man slagit av spisen i alla fall längre :)

M
Tss skrev:
Dagens induktionsspisar är också en förbättring,man behöver inte fundera på om man slagit av spisen i alla fall längre :)
OT, men hur fungerar en sån om man har nått på spisen? Typ om man glömmer av en sås som står och puttrar? Stänger den av sig själv då också?

Många/alla? induktionshällar har lite olika typer av skydd i sig som stänger ner hällen, tex;
Skärmdump av bruksanvisning för daglig användning och säkerhetsfunktioner hos en induktionshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A
Menade mest att man inte behöver oroa sig att glömma spisen påslagen eftersom en induktionshäll inte fungerar utan en panna ståendes på spisen,finns många andra bra funktioner tror jag :) slår av vid överkokning mm vet dock inte vad som händer vid torrkokning,säkert någon överhettningsfunktion el dylikt :)

https://www.byggahus.se/kok/induktionshall-fakta

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Utomhussiren lär inte bli så populärt när varnarna falsklarmar mitt i natten...

Jag har i nuläget bara en per våning (dvs en här uppe och en i källaren); hade ytterligare en i gästrummet i källaren men den började falsklarma så är avstängd för tillfället. Batterierna byts bara när de är slut; har satt i sådana som ska hålla i uppåt 10 år.
Haha, det där hände oss. Vi råkade bränna lite mat så brandvarnarna gick på i köket. Vi vädrade och grannarna råkade gå förbi och hörde pipandet från våra brandvarnare inne. Då gick dom in på tomten och försäkrade sig att allt var bra med oss. Vi har uppsatt så att vi har par om två som piper synkroniserat. Sen sitter det en i varje rum, så det piper alltid i två rum.

Jag tycker absolut att man ska ha en i varje utrymme (rum, hall, korridor osv) om man är sugen på att kunna begränsa branden tidigt. Ett brandförlopp går fort så ska man ha möjlighet att begränsa den på egen hand så är det många brandvarnare som gäller.

Vi har en kamin också så brandfilt och pulversläckare har vi också. Dessa är centralt placerade i huset så att man får tag i dessa från många håll.

Utomhussiren skapar nog ingen bra grannsämja, speciellt inte då vi tydligen har grannar som är uppmärksamma på detta redan nu vilket vi såklart är tacksamma för.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
Har också 10 brandvarnare inne samt en i garage och en i friggebod. Dessutom en i frånluftskanalen på ventilationen.

Allt kopplat till hemlarm och har kameror där vi kan se om det är falsklarm. Fick falsklarm i garaget (inget svets eller slip därinne men kallgarage) men ställde om den deckaren till att fungera som värmedeckare. Skulle vilja ha en på vinden också men är inte säker på att den kommer klara klimatet och därför falsklarma.

8 st.
Ni som har få, sätt nästa i tvättstugan. Jag minns inte siffrorna nu, men tvättstugan är en av de vanligaste brandkällorna.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Per Kall
Vi har våra kopplade till en grannsamverkansapp. När en brandvarnare löser ut och om den är fortfarande aktiv efter 45 sekunder går larmet till deras appar.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.