122 232 läst · 291 svar
122k läst
291 svar
Oväntad altankonstruktion?
Mja...har du någon hänvisning till någon standard eller motsvarande som visar detta?O oliven1 skrev:
Förvisso anekdotisk bevisföring, men de ingjutna trästolpar jag sett har varit förbi efter ~10 år.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 983 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 983 inlägg
men det är bara läsa på om olika virkes kvaliter, google.Fotografen skrev:
Svensk träskyddsförening:
"Vetenskapliga försök visar att NTR-klassat trä håller i 20 – 40 år i kontakt med mark. Motståndskraften mot röta och andra angrepp kallas för beständighet. Ibland uttrycks detta även som förväntad livslängd och anges då i år."
istället för att bara säga kasst, säg vad som är kasst istället.U Utsliten och utdömd skrev:
Tryckimpregnerat trä är det mest hållbara virket vi har idag på marknaden.
då menar jag inte bara livslängd utan även miljömässigt
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 983 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 983 inlägg
Ingjuten betong?O oliven1 skrev:
Ingjutet trä är dumt redan från början , gjuter du så använder man järn o galvat material dött material som inte rör sig inte trä som är ett levande material finns inget som är till fördel med att gjuta in trä i en plint mer än att man kan skaffa sig mer jobb plinten blir sämre där trät finns också
Vill man vara hardcore så gräver man ner oldtimers a’la telefonstolpar få har du nåt som överlever dig men tryckat nedgjutet i en plint nej
ingjutet trä i betong blir extremt stabilt och håller otroligt länge.mickesundström skrev:Ingjuten betong?
Ingjutet trä är dumt redan från början , gjuter du så använder man järn o galvat material dött material som inte rör sig inte trä som är ett levande material finns inget som är till fördel med att gjuta in trä i en plint mer än att man kan skaffa sig mer jobb plinten blir sämre där trät finns också
Vill man vara hardcore så gräver man ner oldtimers a’la telefonstolpar få har du nåt som överlever dig men tryckat nedgjutet i en plint nej
miljövänligt och hållbart.
Spelar ingen roll man ska inte gjuta in levande material i betong har du tak över går det bra längre men står det öppet kan toppen på plinten frostsprängas första vinternO oliven1 skrev:
En snickare gjuter inte in en regel i en plint iallafall
nej, det är inga problem.mickesundström skrev:
finns oändligt många såna här konstruktioner runt om i landet.
har byggt flera själv som står utan problem flera många år senare.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/833080_180x.jpg?v=1682429403)
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Problemet som jag ser det är kanske inte främst om det håller 20, 30 eller 40 år. Det stora problemet för mig är om/när det börjar ruttna, så behöver vi slita upp och göra om hela grundarbetet igen. Hade de fäst trästolparna ovan betong så hade det varit lättare att byta ut ev. dåligt virke på sikt.O oliven1 skrev: