1 747 läst · 41 svar
2k läst
41 svar
Osäker kring böjstyvhet i badrum
Jobbar inte med detta så vill inte ge råd men kan ju berätta att vi precis har flytspacklat i vår tvättstuga och jag hade liknande funderingar eftersom vi planerar att ha klinkergolv.
Jag landade till slut i 22mm icke-spårad spånskiva v313(limmad och skruvad) för att det ger mest stadga. På det har vi sedan primat, lagt ner och skruvat fast armeringsnät i spånskiva och fäst 12mm Uponor golvvärmeslang med cc 125mm som vi fäste med buntband/slangklämmor med cc 200-300mm. Slutligen spacklade vi med fiberförstärkt flytspackel, i vårt fall TM Kombiflyt från Kiilto. Vi använde en 25mm förhöjning på brunnen och spacklet har en tjocklek på 37mm - 45-50mm, ett badrum kommer däremot kräva ett brantare fall än en tvättstuga.
Redan innan flytspacklingen kändes golvet stumt och flytspacklingen har bara förstärkt den upplevelsen.
Lycka till!
Jag landade till slut i 22mm icke-spårad spånskiva v313(limmad och skruvad) för att det ger mest stadga. På det har vi sedan primat, lagt ner och skruvat fast armeringsnät i spånskiva och fäst 12mm Uponor golvvärmeslang med cc 125mm som vi fäste med buntband/slangklämmor med cc 200-300mm. Slutligen spacklade vi med fiberförstärkt flytspackel, i vårt fall TM Kombiflyt från Kiilto. Vi använde en 25mm förhöjning på brunnen och spacklet har en tjocklek på 37mm - 45-50mm, ett badrum kommer däremot kräva ett brantare fall än en tvättstuga.
Redan innan flytspacklingen kändes golvet stumt och flytspacklingen har bara förstärkt den upplevelsen.
Lycka till!
Tack så mycket för din input!!Bäckström92 skrev:Jobbar inte med detta så vill inte ge råd men kan ju berätta att vi precis har flytspacklat i vår tvättstuga och jag hade liknande funderingar eftersom vi planerar att ha klinkergolv.
Lycka till!
Är de så mycket spackel som krävs känns de nästan som man skulle kunna sätta vanlig spån, ett lager spårad ovanpå och sen flyta. Bör nästan bli samma höjd på slutgolvet men utan att behöva flyta så tjock kaka ? Tänker att de kanske är billigare dessutom att lägga spårade skivor och flyta ovanpå detta.
Fan va svårt att bestämma sig
Kul att det uppskattas! Tycker ditt resonemang låter rimligt, man får räkna på vad som blir billigast, skivorna kostar men även lim och skruv. Totalt kostade flytspacklet med primer, roller, nivåpinnar och avgränsningslist 4800, då använde vi 270 kg (23.5 säckar). Ytan är knappt 6m2.L Lechuza skrev:Tack så mycket för din input!!
Är de så mycket spackel som krävs känns de nästan som man skulle kunna sätta vanlig spån, ett lager spårad ovanpå och sen flyta. Bör nästan bli samma höjd på slutgolvet men utan att behöva flyta så tjock kaka ? Tänker att de kanske är billigare dessutom att lägga spårade skivor och flyta ovanpå detta.
Fan va svårt att bestämma sig
Planerandet är oftast den svåraste biten!
Redigerat:
Fäll ner spårade skivor mellan golvreglarna, lägg 22 spån över och spackla.
Lägg 12mm slang direkt på 22spån, fäst med elklammer, spackla så det täcker slangen, prima, limma armering och spackla min 13mm eller vad tillverkaren föreskriver.
Lägg 12mm slang direkt på 22spån, fäst med elklammer, spackla så det täcker slangen, prima, limma armering och spackla min 13mm eller vad tillverkaren föreskriver.
Ja de blir nog ganska dyrt för mig, ytan är 12kvm hehe men oavsett ska de ändå flytspacklas !Bäckström92 skrev:Kul att det uppskattas! Tycker ditt resonemang låter rimligt, man får räkna på vad som blir billigast, skivorna kostar men även lim och skruv. Totalt kostade flytspacklet med primer, roller, nivåpinnar och avgränsningslist 4800, då använde vi 270 kg (23.5 säckar). Ytan är knappt 6m2.
Planerandet är oftast den svåraste biten!
De tål att tänkas på, men tack igen för du dela me dig de uppskattas!
Vet inte om jag förstår helt men varför tänker du att man ska fälla ner spårade skivor mellan reglarna för att bara lägga 22 spån över de hela ?nino skrev:
Du lägger slangen mellan golvreglarna och en 22spån på det, sen spackel då bygger slangen inte något och du får rätt böjstyvhetL Lechuza skrev:
Det var väl höjden som var problemet åt dig?
Finns bjälklags kassetter att köpa och lägga i om man hellre vill det
Ahh du menade såklart kanske att fälla in vanligt spån mellan reglarna sen skruv limma spårad spån?? Smart idé !!! De va nog någon annan också som skrev något liknande. Blir nog att göra på detta viset isåfall tack!nino skrev:
Produkter som diskuteras i tråden