1 900 läst · 41 svar
2k läst
41 svar
Osäker kring böjstyvhet i badrum
Hmm de hade ju varit enklast för mig helt klart, men jag är ganska oroligt lagd och blir nervös över att de ska röra sig för mycket ändåHuddingebo skrev:
Tack för svar och hjälpen !!F felbjo skrev:Japp tror jag hade typ 25mm montageskruv å skruvade från varannan sida i linjer, överlappade även nätet enligt instruktion å vill man verkligen spara bygghöjd kan man väl klippa ur den dubbla maskan där slangen korsar för å spara 2,5mm eller va nätet är.. sen bunta ganska tätt i böjarna å där slangen vill upp lite. Jag flytade inte själv dock de har jag inte psyke till men lättare å få till fallet bra om man har en plan yta för fallspacklingen.
Renoverare
· Skåne
· 8 599 inlägg
Man gjuter inte med finbetong i badrum då det blir en otroligt dryg väntan på uttorkning/krympning innan man kan komma vidare... Flytspackel alla dagar i veckan. 👍
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 928 inlägg
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.
Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.
Nackdelar (som inte påverkar golvets hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär
Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.
Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.
Nackdelar (som inte påverkar golvets hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär
Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.
![Nypågjuten finbetong över armeringsnät och golvvärmeplåtar på träbjälklag.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/775/775490-29cffed2f17de120c19544759cb1fe27.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 599 inlägg
Jag ska inte säga emot dig men i min värld känns fiberarmerat flytspackel bra mycket hårdare.Johan Gunverth skrev:
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.
Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.
Nackdelar (som inte påverkar golvet hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär
Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.
[bild]
Det märks om inget annat när man river gamla badrum med flytspackel och finsatser.
Men har man bara tiden så är det ju kanon när det blir billigare.
Ska man anlita folk vet jag dock inte om det blir billigare då arbetstiden nog äter upp materialvinsten.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 928 inlägg
Helt rätt. Man kan inte värdera tiden i det här fallet. Inte ens med materialvinsten. Det är helt klart en GDS-jobb utan lön.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag ska inte säga emot dig men i min värld känns fiberarmerat flytspackel bra mycket hårdare.
Det märks om inget annat när man river gamla badrum med flytspackel och finsatser.
Men har man bara tiden så är det ju kanon när det blir billigare.
Ska man anlita folk vet jag dock inte om det blir billigare då arbetstiden nog äter upp materialvinsten.![]()
Jag kommer inte göra på detta viset men jäklar va finurligt ändå !!!Johan Gunverth skrev:
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.
Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.
Nackdelar (som inte påverkar golvets hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär
Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.
[bild]
De här har jag också tänkt på. De löser sig med de spårade skivorna. Men att klamra slang på vanlig spån. Då måste man släppa ganska mycket ifrån golvbrunnarna?Huddingebo skrev:
Säg att man flyter 30mm överallt och sen har 20mm vid brunnen, de blir ju bara 4mm över slangen och sen kanske slipa lite fall på de?
@Paul-Staffanstorp har du någon input? Hur brukar du lösa styvheten vid träbjälklag? Har du kört någon gång med bara spårad spån och flytit på de ?
Blir de inte sjukt mycket flytspackel?V vanpire skrev:
Slangen är ju 16mm, sen höjs den väl 2mm när man klamrat fast den på nätet i spånet. Sen ska de vara flytet ca 10mm till så man har rum till brunnen. Säg 30mm flytspackla i badrummet som är 12kvm. Eller de kanske är normalt med så mycket flytspackel ?
Renoverare
· Skåne
· 8 599 inlägg
Jag har faktiskt inte så mycket erfarenheter med vattenburen golvvärme då jag i princip uteslutande kör renoveringar och det är oftast elslingor som läggs in då.L Lechuza skrev:De här har jag också tänkt på. De löser sig med de spårade skivorna. Men att klamra slang på vanlig spån. Då måste man släppa ganska mycket ifrån golvbrunnarna?
Säg att man flyter 30mm överallt och sen har 20mm vid brunnen, de blir ju bara 4mm över slangen och sen kanske slipa lite fall på de?
@Paul-Staffanstorp har du någon input? Hur brukar du lösa styvheten vid träbjälklag? Har du kört någon gång med bara spårad spån och flytit på de ?
Renoverare
· Skåne
· 8 599 inlägg