Huddingebo Huddingebo skrev:
Det räcker definitivt!
Spåren går ju vinkelrätt mot reglarna.
Samtidigt får du rum med lite tjockare lager armerad flytspackel.
Är ju typ branschpraxis
Hmm de hade ju varit enklast för mig helt klart, men jag är ganska oroligt lagd och blir nervös över att de ska röra sig för mycket ändå
 
F felbjo skrev:
Japp tror jag hade typ 25mm montageskruv å skruvade från varannan sida i linjer, överlappade även nätet enligt instruktion å vill man verkligen spara bygghöjd kan man väl klippa ur den dubbla maskan där slangen korsar för å spara 2,5mm eller va nätet är.. sen bunta ganska tätt i böjarna å där slangen vill upp lite. Jag flytade inte själv dock de har jag inte psyke till men lättare å få till fallet bra om man har en plan yta för fallspacklingen.
Tack för svar och hjälpen !!
 
Man gjuter inte med finbetong i badrum då det blir en otroligt dryg väntan på uttorkning/krympning innan man kan komma vidare... Flytspackel alla dagar i veckan. 👍
 
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.

Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.

Nackdelar (som inte påverkar golvets hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär

Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.

Nypågjuten finbetong över armeringsnät och golvvärmeplåtar på träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.

Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.

Nackdelar (som inte påverkar golvet hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär

Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.

[bild]
Jag ska inte säga emot dig men i min värld känns fiberarmerat flytspackel bra mycket hårdare.
Det märks om inget annat när man river gamla badrum med flytspackel och finsatser.

Men har man bara tiden så är det ju kanon när det blir billigare.
Ska man anlita folk vet jag dock inte om det blir billigare då arbetstiden nog äter upp materialvinsten. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag ska inte säga emot dig men i min värld känns fiberarmerat flytspackel bra mycket hårdare.
Det märks om inget annat när man river gamla badrum med flytspackel och finsatser.

Men har man bara tiden så är det ju kanon när det blir billigare.
Ska man anlita folk vet jag dock inte om det blir billigare då arbetstiden nog äter upp materialvinsten. ;)
Helt rätt. Man kan inte värdera tiden i det här fallet. Inte ens med materialvinsten. Det är helt klart en GDS-jobb utan lön.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Blir de verkligen styvt nog? Den är ju typ 2mm i spåren som är kvar bara.

eller man flyter extra tjockt när de bara är en spårad skiva direkt på reglarna ?
Som Rejäl skriver: Först vanlig golvsåpa och sen klamrar du fast golvvärmeslingorna. Så inte spårat
 
V vanpire skrev:
Som Rejäl skriver: Först vanlig golvsåpa och sen klamrar du fast golvvärmeslingorna. Så inte spårat
Hur blir det då närmare golvbrunnen?
Blir hamnar inte slingorna väldigt nära ytan på flytspackeln då?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur blir det då närmare golvbrunnen?
Blir hamnar inte slingorna väldigt nära ytan på flytspackeln då?
Det beror på hur tjockt du flytspacklar men du ska ju ha klinker ovanpå så det gör inget
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Även om det inte är typgodkänt, kan du använda plåtarna i sig för att fästa slangen mot underlaget. Du vänder plåtarna upp-och-ner och skruvar fast dem mot mitten med slangen i mitten. Armeringsnätet läggs sedan över hela kalaset och spänns ner mot golvspånet. Då hamnar det dessutom mitt i gjutmassan. Då tjänar du lite höjd och får mer flytspackel mellan rören.

Så här såg det ut när jag gjöt golv i huset 2005. Syftet var att skapa en mineralisk grund på ett träbjälklag att sätta klinker på. 20 mm golvvärmeslang. Gjutningen är 34 mm (22 spån, 34 finbetong, 13 klinkers) för att matcha höjden på trägolvet (22 spån, 22 gles med golvärmeplåt, lumppapp, 25 trägolv). Konstruktionen ”godkänd” av en gammal putsgubbe i bekantskapen. Han hävdade bestämt att finbetongen blir mycket starkare är flytspackel.
Så här 20 år senare ser det lika fint ut. Inga uppvisade problem.

Nackdelar (som inte påverkar golvets hållfasthet)
- Du måste vänta minst en månad för att det skall torka ut ordentligt. Gärna ett par månader för krympsprickor.
- Det kommer att läcka upp inlåst luft under gjutningen. Dessa behöver hållas efter under arbetet. Perforering i plåtarna hade löst detta.
- Plåtens uppstickande rygg skapar en försvagning i gjutningen. Det kan bli små krympsprickor längs ryggens linje.
- Finbetong behöver dras av över banor med allt arbete att sätta upp det innebär

Fördelar
- Starkare och styvare än flytspackel.
- Löjligt billigt jämfört med flytspackel.

[bild]
Jag kommer inte göra på detta viset men jäklar va finurligt ändå !!!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur blir det då närmare golvbrunnen?
Blir hamnar inte slingorna väldigt nära ytan på flytspackeln då?
De här har jag också tänkt på. De löser sig med de spårade skivorna. Men att klamra slang på vanlig spån. Då måste man släppa ganska mycket ifrån golvbrunnarna?

Säg att man flyter 30mm överallt och sen har 20mm vid brunnen, de blir ju bara 4mm över slangen och sen kanske slipa lite fall på de?



@Paul-Staffanstorp har du någon input? Hur brukar du lösa styvheten vid träbjälklag? Har du kört någon gång med bara spårad spån och flytit på de ?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Det beror på hur tjockt du flytspacklar men du ska ju ha klinker ovanpå så det gör inget
Blir de inte sjukt mycket flytspackel?

Slangen är ju 16mm, sen höjs den väl 2mm när man klamrat fast den på nätet i spånet. Sen ska de vara flytet ca 10mm till så man har rum till brunnen. Säg 30mm flytspackla i badrummet som är 12kvm. Eller de kanske är normalt med så mycket flytspackel ?
 
L Lechuza skrev:
De här har jag också tänkt på. De löser sig med de spårade skivorna. Men att klamra slang på vanlig spån. Då måste man släppa ganska mycket ifrån golvbrunnarna?

Säg att man flyter 30mm överallt och sen har 20mm vid brunnen, de blir ju bara 4mm över slangen och sen kanske slipa lite fall på de?



@Paul-Staffanstorp har du någon input? Hur brukar du lösa styvheten vid träbjälklag? Har du kört någon gång med bara spårad spån och flytit på de ?
Jag har faktiskt inte så mycket erfarenheter med vattenburen golvvärme då jag i princip uteslutande kör renoveringar och det är oftast elslingor som läggs in då.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har faktiskt inte så mycket erfarenheter med vattenburen golvvärme då jag i princip uteslutande kör renoveringar och det är oftast elslingor som läggs in då.
Okej då vet jag!

Förresten hur många mm är ”normalt” att man flytspacklar i ett badrum ?
 
L Lechuza skrev:
Okej då vet jag!

Förresten hur många mm är ”normalt” att man flytspacklar i ett badrum ?
Finns väl inget mått så sätt men man brukar väl generellt säga att vattenburna ska ha 15mm över slangen, så 30mm minimum då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.