63 087 läst · 283 svar
63k läst
283 svar
Orimligt med arbetstimmar
Ja. Så är det definitivt för de som gör fastprisjobb i alla fall. Detta upplägg existerar ju inte för tjänstemän konsulter. För de tjänstemän jag känner så jobbar de oftare 45-50 tim per vecka men har ”tak” att de debiterar 40 om de inte blir beordrade mer.K Kullatorp skrev:Vaaa!!! 6 Tim dag i byggbranschen?! Varför det o sen ta betalt för 8 vad är det för snack.
Jag e egen företagare, tjänsteman o mina timmar ligger på 50-60 Tim i veckan o jag tar betalt per timme. Då skulle alltså jobba 75% o ta betalt för 100% Lovar att jag hade åkt ut med röven före. Det var det värsta jag hört på länge. Nog för att jag blir lurad o dom saltar där dom kan men det här blir man ju inte ens upplyst om!
Jag är anställd. Gör snitt 40tim per vecka över arbetsåret, men iblan 30, ibland 60….
I det här fallet var det väl snarare hantis som drog till krogen och drack bärs kl11 samtidigt som han fakturerade TS för en hel arbetsdag.J javlaandersson skrev:
Men iofs kanske det var 3 timmar resväg dit? 🤔🍻
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Givetvis inte. Fast pris är fast pris. Frågan är om det verkligen var fast pris här. Jag tycker inte offerten visar det.J javlaandersson skrev:
Oavsett så har jag svårt för tanken "Är du nöjd, så betala och var glad" även om det är helt galet fakturerat.
Det kan ju vara svårt att utläsa från bara första sidan av offerten, men TS var i alla fall övertygad om att det var fast pris i inlägg #3, och arbetet har nog initierats med lite mer kommunikation än att företaget började leverera en offert, så förhoppningsvis har TS uppfattat det som företaget menar.Fairlane skrev:
Av nyfikenhet, hur uppfattar du offerten? Vad skulle du tolka den som och vilka punkter på offerten talar för/emot den tolkningen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Baserat på det jag sett av offerten så tolkar jag det som en prisuppskattning.tveksamt skrev:Det kan ju vara svårt att utläsa från bara första sidan av offerten, men TS var i alla fall övertygad om att det var fast pris i inlägg #3, och arbetet har nog initierats med lite mer kommunikation än att företaget började leverera en offert, så förhoppningsvis har TS uppfattat det som företaget menar.
Av nyfikenhet, hur uppfattar du offerten? Vad skulle du tolka den som och vilka punkter på offerten talar för/emot den tolkningen?
Varför tog du fast pris då? Klart du inte betalat mer frivilligt.G Gsoul skrev:
Så här funkar det.
Fast pris = Du hamnar sist på "att-göra" listan eftersom du redan nappat. Ditt fixar man när det blir en lucka. Jobbet ska göras på kortast möjliga tid, och alla genvägar skall tas!
Rörligt pris (mitt val) = Hantverkaren dyker upp någon gång och är väldigt långsam, men noga. Det går bra att prata och ställa frågor, få tips osv. Sen får man acceptera att det blir nån timme extra här o där. Betydligt roligare än fasta offerter där de vill kunna gå iland med det.
Fast pris = Du hamnar sist på "att-göra" listan eftersom du redan nappat. Ditt fixar man när det blir en lucka. Jobbet ska göras på kortast möjliga tid, och alla genvägar skall tas!
Rörligt pris (mitt val) = Hantverkaren dyker upp någon gång och är väldigt långsam, men noga. Det går bra att prata och ställa frågor, få tips osv. Sen får man acceptera att det blir nån timme extra här o där. Betydligt roligare än fasta offerter där de vill kunna gå iland med det.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Nja, så behöver det inte vara. Man kan ju boka fastpris och en specifik dag/specifik period. Det är väl ändå det vanliga?J Jontha skrev:
När jag har bokat fastpris så har det alltid varit satt när det ska göras och jag har inte märkt något slarv eller fusk heller.
Inte heller det känner jag igen från mina rörliga avtal. De dyker upp på rätt tid och gör jobbet som det ska utgöras, utan göra det onödigt långsamt.J Jontha skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Givetvis. Jag förstår inte riktigt vad du menade med att det kan bli 15% dyrare med än prisuppskattning. Det kan det, om det finns skäl för det. Uppskattar man X timmar och gör av med mycket mindre så kan det inte gärna bli 15% dyrare om det inte tillkommit något annat.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 931 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 931 inlägg
Tycker du?Alfredo skrev:
Då timmarna som är i offerten är väldigt mycket mer än vad som nyttjats, om de inte haft 3 timmars restid om dagen och är det så långt kan man ju fråga sig varför de skickar en tredje person som bara är där någon timme.
Jag tycker snarare att det blir betydligt svårare för firman att motivera slutpriset de gett nu och ännu svårare att höja det.