K Kullatorp skrev:
Vaaa!!! 6 Tim dag i byggbranschen?! Varför det o sen ta betalt för 8 vad är det för snack.
Jag e egen företagare, tjänsteman o mina timmar ligger på 50-60 Tim i veckan o jag tar betalt per timme. Då skulle alltså jobba 75% o ta betalt för 100% Lovar att jag hade åkt ut med röven före. Det var det värsta jag hört på länge. Nog för att jag blir lurad o dom saltar där dom kan men det här blir man ju inte ens upplyst om!
Ja. Så är det definitivt för de som gör fastprisjobb i alla fall. Detta upplägg existerar ju inte för tjänstemän konsulter. För de tjänstemän jag känner så jobbar de oftare 45-50 tim per vecka men har ”tak” att de debiterar 40 om de inte blir beordrade mer.

Jag är anställd. Gör snitt 40tim per vecka över arbetsåret, men iblan 30, ibland 60….
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
J javlaandersson skrev:
Fast går du in på en restaurang och du får dricka hur många öl du vill under en kväll efter att ha betalat en summa, så kan du ju inte klaga dagen efter att du inte drack 2 öl till
I det här fallet var det väl snarare hantis som drog till krogen och drack bärs kl11 samtidigt som han fakturerade TS för en hel arbetsdag.

Men iofs kanske det var 3 timmar resväg dit? 🤔🍻
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J javlaandersson skrev:
Fast går du in på en restaurang och du får dricka hur många öl du vill under en kväll efter att ha betalat en summa, så kan du ju inte klaga dagen efter att du inte drack 2 öl till
Givetvis inte. Fast pris är fast pris. Frågan är om det verkligen var fast pris här. Jag tycker inte offerten visar det.

Oavsett så har jag svårt för tanken "Är du nöjd, så betala och var glad" även om det är helt galet fakturerat.
 
P Putte 9497 skrev:
Nja, jobbar du hemma jobbar du inte effektivt
Haha.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis inte. Fast pris är fast pris. Frågan är om det verkligen var fast pris här. Jag tycker inte offerten visar det.

Oavsett så har jag svårt för tanken "Är du nöjd, så betala och var glad" även om det är helt galet fakturerat.
Det kan ju vara svårt att utläsa från bara första sidan av offerten, men TS var i alla fall övertygad om att det var fast pris i inlägg #3, och arbetet har nog initierats med lite mer kommunikation än att företaget började leverera en offert, så förhoppningsvis har TS uppfattat det som företaget menar.

Av nyfikenhet, hur uppfattar du offerten? Vad skulle du tolka den som och vilka punkter på offerten talar för/emot den tolkningen?
 
Fairlane
tveksamt tveksamt skrev:
Det kan ju vara svårt att utläsa från bara första sidan av offerten, men TS var i alla fall övertygad om att det var fast pris i inlägg #3, och arbetet har nog initierats med lite mer kommunikation än att företaget började leverera en offert, så förhoppningsvis har TS uppfattat det som företaget menar.

Av nyfikenhet, hur uppfattar du offerten? Vad skulle du tolka den som och vilka punkter på offerten talar för/emot den tolkningen?
Baserat på det jag sett av offerten så tolkar jag det som en prisuppskattning.
 
G Gsoul skrev:
Ja, jag hade gjort det. Om de hade upptäckt något som de inte hade kunnat förutse när de väl börjat gräva så hade jag accepterat det.
Jag uppträder mot folk som jag vill att andra ska uppträda mot mig, inget konstigare än så.
Varför tog du fast pris då? Klart du inte betalat mer frivilligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Baserat på det jag sett av offerten så tolkar jag det som en prisuppskattning.
Som alltså får överskridas med upp till 15 procent?
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Som alltså får överskridas med upp till 15 procent?
Ja om det behövs, men det får också bli billigare.
 
Så här funkar det.

Fast pris = Du hamnar sist på "att-göra" listan eftersom du redan nappat. Ditt fixar man när det blir en lucka. Jobbet ska göras på kortast möjliga tid, och alla genvägar skall tas!

Rörligt pris (mitt val) = Hantverkaren dyker upp någon gång och är väldigt långsam, men noga. Det går bra att prata och ställa frågor, få tips osv. Sen får man acceptera att det blir nån timme extra här o där. Betydligt roligare än fasta offerter där de vill kunna gå iland med det.
 
  • Haha
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men det får också bli billigare.
Det får det alltid.
 
Fairlane
J Jontha skrev:
Så här funkar det.

Fast pris = Du hamnar sist på "att-göra" listan eftersom du redan nappat. Ditt fixar man när det blir en lucka. Jobbet ska göras på kortast möjliga tid, och alla genvägar skall tas!
Nja, så behöver det inte vara. Man kan ju boka fastpris och en specifik dag/specifik period. Det är väl ändå det vanliga?
När jag har bokat fastpris så har det alltid varit satt när det ska göras och jag har inte märkt något slarv eller fusk heller.
J Jontha skrev:
Rörligt pris (mitt val) = Hantverkaren dyker upp någon gång och är väldigt långsam, men noga. Det går bra att prata och ställa frågor, få tips osv. Sen får man acceptera att det blir nån timme extra här o där. Betydligt roligare än fasta offerter där de vill kunna gå iland med det.
Inte heller det känner jag igen från mina rörliga avtal. De dyker upp på rätt tid och gör jobbet som det ska utgöras, utan göra det onödigt långsamt.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det får det alltid.
Givetvis. Jag förstår inte riktigt vad du menade med att det kan bli 15% dyrare med än prisuppskattning. Det kan det, om det finns skäl för det. Uppskattar man X timmar och gör av med mycket mindre så kan det inte gärna bli 15% dyrare om det inte tillkommit något annat.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menade med att det kan bli 15% dyrare med än prisuppskattning.
Jag menar att TS på ett sätt har ett sämre läge om offerten ses ge en ungefärlig prisuppgift än om offerten ses offerera ett fast pris.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att TS på ett sätt har ett sämre läge om offerten ses ge en ungefärlig prisuppgift än om offerten ses offerera ett fast pris.
Tycker du?
Då timmarna som är i offerten är väldigt mycket mer än vad som nyttjats, om de inte haft 3 timmars restid om dagen och är det så långt kan man ju fråga sig varför de skickar en tredje person som bara är där någon timme.
Jag tycker snarare att det blir betydligt svårare för firman att motivera slutpriset de gett nu och ännu svårare att höja det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.